1

بدعت جشنواره صدثانیه‌ای⇐ارائه مستقیم محصولات در سامانه‌های ویدیوی درخواستی

سینماروزان: در کشور ما چیزی که زیاد است جشنواره است ولی به غیر از جشنواره فیلم فجر که بخش عمده آثارش به طور مستقیم راهی اکران میشوند کمتر جشنواره ای را سراغ داریم که تدبیری را برای عرضه عمومی محصولاتش فراهم آورد.

در حیطه جشنواره های کوتاه و مستند این خلأ بسیار بیشتر حس میشود چون محصولات سینمایی بلند داستانگو این شانس را دارند که در صورت پیدا کردن پخش کننده در معرض دید عموم قرار گیرند یا حتی بدون اکران، زمینه پخش آنها در شبکه خانگی ایجاد شود ولی فیلمهای کوتاه و مستند خیلی که لابی داشته باشند میتوانند در رسانه ملی روی آنتن بروند.

جشنواره فیلم صدثانیه ای که در گونه جشنواره های کوتاه قرار میگیرد برای آن که بتواند به اندازه خود شرایط دیده شدن محصولات شرکت یافته در جشنواره را فراهم کند برنامه ای را ترتیب داده تا بعد از برگزاری جشنواره، محصولات آن در سامانه های ویدیوی درخواستی ارائه شود و به این ترتیب خلأ اپیدمیک دیده نشدن عمومی آثار کوتاه فراهم شود.

علی قربانی دبیر جشنواره صدثانیه ای در نشست این جشنواره گفت: یکی از اتفاقاتی که در این جشنواره رخ می‌دهد این است که در سپهر سوره هنر تدابیری اندیشیده شده تا بتوانیم فیلم‌های تولید شده را در VOD ها به نمایش بگذاریم و همه درآمد حاصل از آن را به خود فیلم ساز و صاحبان فیلم بدهیم. 

اقدامی که جشنواره صدثانیه ای بدعتش را گذاشته میتواند دستورالعملی باشد پیش روی دبیران جشنواره های کوتاه و سینماحقیقت که نه با صرف بودجه برای راه اندازی سامانه های ویدیوی درخواستی بلکه با در اختیار گذاشتن محصولات خود در سامانه های موجود شرایط دیده شدن فراگیر آنها را ایجاد کنند.