1

بخشی از تازه‌ترین ادعاهای مجید مجیدی بعد از شکست سنگین آخرین فیلمش⇐ احمدی‌نژاد باعث ایجاد یک انقطاع بزرگ بین دهه‌ طلایی سینمای ایران و بعد از آن شد!!/سدّی که جلوی ابتذال ساخته شده بود در دوران احمدی‌نژاد شکسته شد!!/احمدی‌نژاد باعث شد پولهای سرگردان وارد سینما شود⇔آرزو: ای کاش یک «احمدی نژاد» پیدا شود و مسئولیت شکست سنگین «آن سوی ابرها» در گیشه‌ها را قبول کند!

سینماروزان: مجید مجیدی کارگردانی که بعد از حوادث 88 به سراغ ساخت پروژه پرهزینه «محمد» رفت و بعد از پایان دولت دوم احمدی نژاد این فیلم را با تسهیلات ویژه اکران کرد این روزها «آن سوی ابرها» را در اکران دوم نوروز روی پرده دارد؛ فیلمی که علیرغم داشتن سرگروه و سانسهای متعدد در پردیسها جزو قعرنشینان گیشه97 است!!!

اینکه چرا فیلم تازه مجیدی که در محافل آن سوی آبها و اکران خارجی هم توجهی جلب نکرده، نتوانسته مخاطبان داخل را هم ترغیب کند به تماشا، پرسشی مهم پیش‌روی کارگردانی است که سعی کرده بود با این فیلم شرایط تولید در هندوستان را تجربه کند.

مجیدی ولی بی توجه به این پرسش کلیدی که آینده فیلمسازی او را تحت الشعاع قرار خواهد داد در تازه ترین گفتگویش حملات تند و تیزی را نثار دولت احمدی نژاد کرده و بخش عمده ای از مشکلات فرهنگی را به دولت وی نسبت داده بدون آن که بگوید در ماجرای شکست فیلم اخیرشان تقصیرکار کیست؟

مجیدی به علی زادمهر در «ایلنا» گفت: در ابتدای دهه 80 با آمدن محمود احمدی‌نژاد شیب تحولات و فضای سیاسی کشور بسیار تند می‌شود و فرهنگ و هنر تبدیل به یک عنصر درجه دوم و سوم می‌شود و کسانی وارد این عرصه می‌شوند که نه صلاحیت دارند و نه شناختی از این حوزه. و از آنجا که فضای سیاسی بر فضای فرهنگی غالب شده؛ دچار معضلاتی می‌شویم و مشکلاتی در حوزه فرهنگ به وجود می‌آید که سال‌های بعد هم نمی‌توان آنها را حل کرد. از طرف دیگر گروهی در حوزه فرهنگ به‌خصوص سینما وارد می‌شوند که نه تنها دانش و سواد کافی را ندارند بلکه به دنبال انتقام‌گیری هستند. آنها با نفی همه چیز به دنبال ایجاد نفاق در میان سینماگران بودند و در حرف؛ دائم شعار حمایت از سینمای ارزشی را می‌دادند اما در عمل حتی یک فیلم نیز تولید نکردند که بتواند با استقبال روبرو شود یا در اکران‌های خارجی مورد اقبال قرار گیرد. می‌توان گفت آنها با پتانسیل بالایی از کینه وارد سینما شدند و ما شاهد بودیم که از یک طرف به زیرساخت‌هایی همچون خانه سینما و بنیاد فارابی حمله کردند واز طرف دیگر تخم خشم و نفاق را در بین سینماگران پراکندند. نتیجه آن رفتار در طول هشت سال باعث شد که ما امروز شاهد یک نابسامانی در همه عرصه‌ها و به‌خصوص سینما باشیم. این اتفاق؛ بدبینی اهالی فرهنگ را به دنبال داشت و گروه بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر در آن دوران یا طرد شدند یا گوشه‌نشین و عرصه فقط برای کسانی باز شد که نه سواد داشتند و نه هنری در سینما. این دوره باعث ایجاد یک انقطاع بزرگ بین دهه‌ی طلایی سینمای ایران و بعد از آن شد. کسانی که به دلیل وضعیت سینما در انتهای دهه 70 و بالندگی این سینما نمی‌توانستند وارد این سینما شوند، در اواخر دهه 70 از وضعیت زمین بایر سینما سوءاستفاده کرده و وارد سینما شدند و به نوعی صدای ابتذال سینما از اواخر دهه 70 به گوش رسید.

این کارگردان ادامه داد: عملکرد دولت احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ و سینما باعث شد تا گروه‌های خودرو مانند قارچ سمی در سینما رشد کنند و پول‌های سرگردانی وارد سینما شوند که مشخص نیست از کجا وارد سینما شده‌اند. اگر ما تا پیش از این نگران کمبود نقدینگی بودیم؛ امروز به هیچ عنوان این نگرانی وجود ندارد بلکه کسانی که پول را وارد سینما کردند حتی انتظار دارند دولت هیچ کاری نداشته باشد. دولت نیز نمی‌تواند کاری بکند.

مجیدی افزود: همین امروز هر کسی بخواهد فیلم بسازد؛ نقدینگی در اختیارش قرار می‌گیرد به شرط اینکه مفهوم و مفاهیم فیلمش هجو و شوخی‌های سخیف باشد. وضعیت فرهنگ و سینما امروز از دست دولت روحانی رها شده است زیرا سدی که سال‌ها جلوی ابتذال ساخته شده بود در دوره احمدی‌نژاد شکسته و سیلی جاری شد که همه را با خود برد. از طرف دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی، فرهنگ و هنر برای دولت روحانی مساله اول نبود. دولت دایم به دنبال حل مشکلات اقتصادی بود. اگر دولت احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ فاجعه بود و هیچ درک درستی از این مساله نداشت، در دوره روحانی، فرهنگ مساله اول نبود. اگر معتقد باشیم عملکرد دولت احمدی نژاد در فرهنگ فاجعه بود، دولت روحانی درباره فرهنگ اشتباه فاحشی کرد.