1

با وجود عدم اکران دو فیلم کودک آخرش که با تسهیلات هنگفت فارابی تولید شده بودند⇐وحید نیکخواه‌آزاد باز پروانه ساخت فیلم کودک گرفت!⇔آیا باز فارابی تسهیلات ویژه برای تولید فیلم به ایشان خواهد داد؟

سینماروزان: این دیگر به یک روال ثابت در سینمای ایران تبدیل شده که همه ساله به جشنواره کودک که نزدیک می‌شویم به ناگاه حجم بالایی از فیلم‌های کودک تولید می‌شوند مبادا جشنواره کودک خالی بماند!! و البته هیچ کس هم حواسش نیست که بسیاری از این آثار بعد از جشنواره کودک حتی فرصتی یک هفته ای برای اکران هم پیدا نمیکنند.

به گزارش سینماروزان در فهرست پروانه ساختهای صادره در جلسه اخیر شورای پروانه ساخت هم نام دو پروژه کودک به چشم می‌خورد.

در بین این دو فیلمنامه بیش از همه «سوم شخص غایب» جلب توجه میکند که از نویسندگی تا کارگردانی و تهیه کنندگی آن را وحید نیکخواه آزاد برعهده داشته است!

جالب و در عین حال عجیب است که هیچ کدام از دو فیلمهای قبلی نیکخواه‌آزاد یعنی «فرزندخوانده» و «گنجشکک اشی مشی»-که ایفای نقش در آن به فرزند کارگردان سپرده شده بود- اکران رسمی نشدند و باز نیکخواه‌آزاد پروانه ساخت گرفته برای فیلم کودک!!!

مطابق فهرست حمایتی فارابی نیکخواه آزاد برای ساخت «فرزندخوانده» تسهیلات 600میلیونی فارابی را داشته و برای ساخت «گنجشکک…» هم نزدیک به نیم میلیارد تسیهلات داشته که رویهم به رقمی بیش از یک میلیارد میرسد. درنظر بگیرید که «فرزندخوانده» در سال 90 تولید شده و «گنجشکک…» در سال 92 تا دریابید این ارقام چقدر قابل توجه بوده اند.

هیچ کدام از این دو فیلم اکران نشده اند که بازگشت سرمایه داشته باشند و فقط «گنجشکک…» اخیرا به شبکه خانگی عرضه شد. پرسش آنجاست که آیا سرمایه تولید فیلم تازه نیکخواه آزاد را هم فارابی خواهد داد؟؟

فهرست کامل پروانه ساختهای صادره به شرح زیر است:

–«سوم شخص غایب» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی وحید نیکخواه آزاد(در گونه کودک)

–«علف، ماجراجویان سینما» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمدمعین صمدی  در ژانر کودک(انیمیشن)