1

این”دو” هم “۳” شد!/آیا “۲۰٫۳۰” باعث اضافه شدن “ایستاده در غبار” به “سودای سیمرغ” شد؟

سینماژورنال: سخنان محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه “نقد4″سینمایی پنجشنبه شب 17 دی ماه ناظر به این بود که دو فیلم اولی که بناست در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشند تا ظهر جمعه 18 دی ماه مشخص خواهند شد.

به گزارش سینماژورنال او و دو عضو هيأت انتخاب كه يكي در كسوت مجري و ديگري مهمان در برنامه حضور داشتند چند بار در گفتگوهايشان روي عدد دو به عنوان تعداد فيلم هايی از نگاه نو كه به سوداي سيمرغ قرار است اضافه شوند ناخودآگاه تأكيد داشتند و چنين متبادر کردند كه قرار است همان دو فيلمي كه مي دانند به ليست سوداي سيمرغ اضافه شوند غافل از اينكه از قديم گفته اند هيچ دويي نيست كه سه نشود.

با این حال نه تنها اعلام نام این دو فیلم تا ظهر شنبه 19 دی ماه به طول انجامید که اتفاقی دیگر هم افتاد و آن هم این بود که “دو” فیلم اولی به “3” فیلم تبدیل شدند و به عبارت بهتر 3 فیلم اولی برای حضور در بخش مسابقه معرفی شدند!(اینجا را بخوانید)

اتفاقی که مابین وعده پنجشنبه‌شب و نقش وعده شنبه‌ظهر رخ داد

اما در این فاصله آن شب جمعه كه دبير جشنواره با قاطعيت خبر از اعلام دو فيلم تا ظهر جمعه مي داد تا اين ظهر شنبه اي كه سه فيلم اعلام شد، اتفاق دیگری هم افتاد و آن هم در برنامه “20.30” جمعه شب 18 دی ماه.

در این برنامه با نمایش تیزر فیلمهای نگاه نو جشنواره فجر و پخش بخشهایی از سخنان فریدون جیرانی و علیرضا شجاع نوري اعضاي هیأت انتخاب فجر که در آن بر تلخی فیلمهای جشنواره امسال تا ٨٠ درصد اشاره کرده بودند سعی شد این قضیه اطلاع رساني ويژه  شود که جشنواره امسال، جشنواره‌ایست پر از تلخی.

جالب است که این سخن گفتن درباره تلخی فیلمها در “20.30” با نمایش بخشهایی از چند  فیلم نگاه نو از جمله “ابد و یک روز” و “من” مقارن شد؛ یعنی دو فیلم از 3 فیلم اولی كه روز شنبه خبر از حضورشان در سودای سیمرغ داده شد.

از آن طرف در این برنامه چرایی عدم حضور “آه ای عبدالحلیم” احسان عبدی‌پور که اثری امیدبخش است در بخش مسابقه جشنواره هم به چالش کشیده شد!

آیا اتفاقات “20.30” باعث اضافه شدن “ایستاده در غبار” به فهرست شده؟

آن تأخیر 24 ساعته در اعلام نام 2 فیلم اول را که کنار رویکرد برنامه “20.3” به آثار جشنواره امسال بگذاریم بیش از پیش این ظن به ذهن خطور می‌کند که آیا دست‌اندرکاران این برنامه پیش از اعلام رسمی نام دو فیلم اولی “ابد و یک روز” و “من” از حضور آنها در بخش مسابقه خبر داشت؟

و آیا همین پیشدستی نبوده که باعث شده دبیرخانه جشنواره فجر هم در معرفی نام این دو فیلم به عنوان گزینه‌های نهایی ورود به بخش سودای سیمرغ تأمل کرده و با  افزودن یک فیلم ارزشی به نام “ایستاده در غبار” سعی کند شرایط را به سود خود بازگرداند؟

از آنجا که نمي‌توان تصور كرد دبيرخانه با وجود “ايستاده در غبار” و يكي از آن دو فيلم دیگر كه به نوعي تبعات جنجالي ديگري را خنثي مي‌كند و به نوعي دل همه به دست مي‌آيد، يك فيلم تلخ ديگر را به پكيج اوليه اضافه كرده باشد آن هم در شرایطی که این اتفاق به دوتا شدن حرف دبیر جشنواره هم منجر شده است پس سناريوي اول محتمل تر از گمانه زني دوم به نظر مي رسد!

اما این را نباید از نظر دور داشت که حتی این دو تا شدن نقل قول هم بعید است از هجمه های احتمالی عليه تلخي‌هاي دو فیلم از این 3 فیلم بکاهد.