1

اولین پرسشها پیرامون نظام‌نامه تازه اکران از سوی رسانه‌های مستقل⇐چرا سهم دولتی‌ها در شوراهای اکران زیاد شده؟/چرا سهم تهیه‌کنندگان در شورای اکران کم شده؟/دولتی-محفلی کردن شوراهای اکران با حضور برادران فرجی و مدیرعامل ۱۲شغله چه معنایی دارد؟؟/آیا بهتر نیست مدیرعامل خانه سینما به جای مسئولیت گرفتن در شورایعالی اکران، برود و باغ صنفی را بیل بزند که شب عید حتی یک سبد کالا میان‌شان توزیع نشده؟!

سینماروزان: آشفتگی اکران96 که به فیلمسوزی نیمه دوم سال در نتیجه باز کردن ورودی اکران و روی پرده رفتن انبوهی فیلم منجر شد شرایط شکل گیری نظام نامه ای تازه برای اکران را فراهم کرد. نظام نامه ای که سینماروزان به محض انتشار اهم تغییرات آن را رسانه ای کرد.(اینجا را بخوانید)

نظام نامه تازه اکران در عین برخی ویژگیهای مثبت دارای مشکلاتی هست که از همان ساعات ابتدایی انتشار مورد توجه رسانه‌های مستقل قرار گرفت. رسانه های مستقل که در ماههای اخیر کم کاری رسانه های ارگانی-دولتی در بسیاری از حیطه ها و از جمله آشفتگی اکران را کاملا پوشش داده اند با زیر ذره بین بردن برخی از ایرادات نظام نامه تازه اکران کوشیده اند فضایی تازه ایجاد کنند برای اصلاح آن؛ از جمله این ایرادات کاهش سهم تهیه کنندگان در شوراهای اکران و انتصاب مدیرکل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی و مدیرعامل پرمسئولیت خانه سینما در شوراهای اکران است.

رسانه مستقل «سینمامخاطب» با نقد حضور مدیرعامل 12شغله خانه سینما در شوراهای مرتبط با اکران نوشته است: در آستانه عید نوروز، بدنه سینمای ایران مدام می‌نالند از عدم توزیع حتی یک سبد کالای نوروزی میان اعضای خانه سینما و در سوی مقابل حلقه بالادستی خانه سینما همچنان به فکر کسب منصب جدید هستند. آیین نامه اکران 97-98 در حالی اعلام شده که از یک طرف نام مدیرعامل خانه سینما که فهرست مسئولیتهایش به 12 رسیده به عنوان نایب رییس شورایعالی اکران معرفی شده است!!! و از طرف دیگر نماینده خانه سینما به شورای صنفی نمایش هم راه پیدا کرده است.

این رسانه ادامه داده است: اینکه در میان انبوهی از مشکلات کلیدی بدنه صنف و فی المثل عدم وجود حتی یک درمانگاه ابتدایی برای استفاده اعضای خانه سینما، مدیرعامل خانه سینما به راحتی می پذیرد که منصبی تازه را بپذیرد از کجا نشأت گرفته؟ از کمبود نیروی متخصص در خانه سینما یا آن که تلاش برای تبدیل یک نهاد صنفی به شعبه ای از ارشاد؟ آقای مدیرعامل خانه سینما! 13 شغلگی تان فرخنده اما باور کنید کار صنفی، این نیست! وقتی در آستانه نوروز حتی توانایی توزیع یک سبدکالای ساده را میان بدنه صنف ندارید لااقل مسئولیت تازه ای نپذیرید تا نمک بر زخم صنف بخت برگشته ای نریزید که به مانند قوم و خویش شما توانایی دراختیارگیری سوله ریاست جمهوری برای تولید یک فیلم عروسکی را ندارند.

«سینمای حرفه‌ای» دیگر رسانه مستقلی است که با نقد سایه سنگین دولتیها بر سر نظام نامه تازه اکران و از آن سو کم کردن تعداد نمایندگان تهیه کنندگان در شورای اکران نوشته است: آیین‌نامه تازه اکران درحالی اعلام شده که با کم کردن نماینده تهیه‌کنندگان در شورای صنفی نمایش، رییس کل سینمای حرفه ای که محمدرضا فرجی باشد به عنوان نماینده ارشاد وارد شورای صنفی نمایش شده تا احتمالا در کنار برادرش غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه(؟) اکران را به سمت دولتی-ارگانی شدن پیش ببرند؟!

این رسانه ادامه داد: از سوی دیگر راه پیدا کردن نماینده خانه سینما به شورای اکران چه معنایی دارد؟! خانه سینما یک نهاد صنفی است با کلی کار نکرده در حیطه رسیدگی به امور رفاهی صنف! خانه سینما اگر بیل‌زن است، برود و باغ بدنه صنف را بیل بزند که چهار سال است حتی یک بن رفاهی حداقلی هم میان شان توزیع نشده و الان که شب عید است حتی خبری از توزیع یک اقلام حداقلی میان ازکارافتادگان صنف نیست.نماینده خانه سینمایی که از شدت قحط‌الرجال، مدیرعاملش 12شغله شده(!) میخواهد به شورای اکران بیاید که چه کند؟! منافع فیلمهای منسوب به محافل بالادستی ابوالمشاغلین صنف را تأمین کند؟!

رسانه «ستاره سینما» هم با نقد حضور احتمالی برادران فرجی در شورای صنفی نمایش نوشته است: شورای صنفی نمایش یا شورای دولتی نمایش؟ نحوه چیدمان شوراهای اکران یادآور سیستمهای کمونیستی نیست؟؟! برادران فرجی، بعنوان مدیرکل سینمای حرفه ای ارشاد و به عنوان مدیر پخش حوزه هنری چرا باید همزمان با هم در شورای اکرانی که ضرر و زیانش بیش از همه متوجه بخش خصوصی است، رأی داشته باشند؟