1

یک اقدام نه چندان منطقی؛ “رستاخیز” به جای ماه محرم در عید فطر اکران می‌شود

سینماژورنال: در حالی که قابلیتهای محتوایی “رستاخیز” این نیاز را ایجاد می کرد که این فیلم در ماههای محرم و صفر روی پرده برود اما امروز سخنگوی شورای صنفی نمایش از عقد قرارداد اکران فیلم برای عیدفطر خبر داد.

به گزارش سینماژورنال “رستاخیز” بواسطه خط داستانی آن که بخشی از اتفاقات منجر به واقعه عاشورا را مرور می کند می توانست به رونق سینماها در یکی از فصول مرده اکران در سینمای ایران که ماه محرم و صفر است کمک کند.

سالهاست تهیه کنندگان سینمای ایران از اکران آثارشان در این دو ماه سال پرهیز دارند و فارغ از محتوای آثارشان حتی جدی ترین و تراژیک ترین فیلمهایشان را نیز کاندیدای اکران عیدفطر می کنند در شرایطی که فیلمهایی که بلحاظ معنایی بتوانند منطبق با حال و هوای محرم و صفر باشند می توانند حتی در این ماه هم با اقبال مخاطبان روبرو شوند.

ای کاش از قابلیتهای محتوایی فیلم برای پربار کردن بار فرهنگی کشور در ماههای محرم و صفر استفاده می شد

یادمان نمی رود که سال قبل تهیه کنندگان “شیار143” فیلمشان را در ماه صفر روی پرده فرستادند و اتفاقا بواسطه همگونی فضای فیلم با فضای آیینی این ماه توانستند رونق خوبی را هم به سینماها بدهند اما حالا در اقدامی نه چندان بخردانه فیلمی که درباره قیام سیدالشهداء است بجای اینکه در ماه محرم روی پرده برود قرارداد اکران در عید فطر را منعقد کرده است.

“رستاخیز” بعد از “روز واقعه” و “سفیر” سومین فیلم مهم سینمای ایران با محوریت قیام امام حسین(ع) است و این انتظار وجود داشت که از قابلیتهای محتوایی اثر برای پربارتر شدن بار فرهنگی کشور در ماههای محرم و صفر استفاده شود.

اگر این اقدام صورت می گرفت مطمئنا سینماها در ماه محرم نیز اقبال نسبی مخاطبان را شاهد بودند اما با اکران “رستاخیز” در عیدفطر عملا شرایط به سمتی برده می شود که فیلم درست دیده نشود.