1

انجمن سينماي جوانان خطاب به رييس انجمني موسوم به منتقدان خانه سينما⇐اين خودتان بوديد که درخواست داشتيد در داوري جشنواره کوتاه حاضر باشيد/از ابتدا هم قرار به پرداخت دستمزد نبود!/موضع‌تان را درباره ادبيات دور از شأن داورتان مشخص کنيد

سينماروزان: ورود انجمني موسوم به منتقدان خانه سينما به رايزني با جشنواره هاي مختلف براي دراختيار گرفتن مسئوليت اجراي نشستهاي نقد و بررسي يا حضور در هيأت‌هاي انتخاب و داوري از ديرباز وجود داشته است و با اينکه منتقدان و رسانه‌هاي مستقل بارها آسيبهايي که اين رفتارها بر شأن منتقدان وارد مي‌کند را زير سوال برده اند باز هم اين جريان ادامه دارد.

به گزارش سينماروزان اخيرا و رايزني براي حضور در هيأت داوري جشنواره فيلم کوتاه تهران که به حضور نمايندگاني در هيأت داوري هم منجر شده است ماجرايي را شکل داده دور از شأن منتقدان! ماجرا اين است که يکي از نمايندگان انجمن منتقدان بعد از پايان جشنواره فيلم کوتاه گلايه کرده از عدم پرداخت دستمزد به خاطر حضور در تيم داوري(!!) و همين مسأله فارغ از آن که پرسشهايي جدي را درباره دادوستد مالي با جشنواره‌هاي اين چنيني شکل داده با واکنش انجمن سينماي جوانان هم مواجه شده است.

روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران با نگارش نامه اي به جواد طوسي رييس انجمن منتقدان سينما ضمن افشاگري درباره اينکه اين خود انجمن بوده که علاقه داشته در داوري جشنواره کوتاه حضور داشته باشد به صراحت از اين گفته که از ابتدا هم قراري براي پرداخت دستمزد به نماينده انجمن نبوده است.

متن کامل اين نامه به شرح زير است:

جناب آقاي جواد طوسي

رئيس محترم انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي

با سلام

همان‌گونه که مستحضريد همزمان با برگزاري سي‌وچهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران طي درخواستي از سوي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي مقرر شد داوران اين انجمن فيلم‌هاي حاضر در جشنواره را قضاوت کرده و اثر منتخب را در روز اختتاميه معرفي کنند. از آنجايي که گمان مي‌کرديم آن انجمن پس از سال‌ها فعاليت صنفي داراي جايگاه و اعتبار قابل قبولي است علي رغم اين‌که برنامه‌ريزي در اين خصوص صورت نگرفته بود به صرف همکاري پذيرفتيم و در کنداکتور اختتاميه حتي فرصتي براي قرائت بيانيه هيأت داوران انجمن در نظر گرفته شد در صورتي که  چنين توافقي هم صورت نگرفته بود.

اما اکنون يکي از داوران معرفي شده از سوي آن انجمن در اقدامي عجيب و با ادبياتي به دور از شأن و منزلت انجمن منتقدان و نويسندگان، جشنواره فيلم کوتاه تهران را متهم به بدقولي و عدم پرداخت دستمزد براي چيزي کرده که از ابتدا قراري بر آن نبوده و اين مسأله به طور واضح با رابط انجمن و  جشنواره آقاي جعفر گودرزي توافق شده بود. لذا ضمن ابراز تأسف از چنين برخوردي و رسانه‌اي شدن آن همراه با الفاظ زشت و ناپسند و توهين به دبير محترم جشنواره، انتظار مي‌رود موضع انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي در اين خصوص به طور رسمي مشخص شود.

با سپاس

روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران