1

انتقاد کارگردان یک پروژه دوملیتی از اوضاع اکران⇐مسئولان پاسخ دهند که چرا اکران فیلمها در انحصار افراد خاصی است؟؟!/چرا بخش عمده سالنها در اختیار فیلمهایی فاقد استانداردهای سینمایی است؟؟/اينكه دو بازيگر و يك پورشه در فيلم بگنجانيم كه نشد سينما!!/ اگر «‌اي ايران» الان ساخته مي‌شد محال بود اكران سراسري بگیرد!!

سینماروزان: اوضاع اکران در سینماها کما فی السابق با باز گذاشتن مسیر پیش روی آثار حاکمیتی-مافیایی ادامه دارد و هرقدر هم که سینماگران مستقل گلایه و نقد کنند باز بنا نیست اتفاق تازه ای بیفتد.

آناهید آباد بانویی که پس از سالها دستیاری کارگردانانی مختلف از بهرام بیضایی تا علیرضا داوودنژاد و احمدرضا درویش توانست فیلمی با نام “یه وا” که پروژه ای دوملیتی است را بسازد از جمله سینماگرانی است که به شدت به اکران نقد دارد.

آناهید آباد با انتقاد از اوضاع اکران سینمای ایران به “اعتماد” گفت: از مسئولان بپرسيد چرا اكران فيلم‌ها در انحصار عده خاصي است؟ در واقع چرخه ناسالم و خشن و غير‌سينمايي باعث شد فیلمم «يه وا» بعد از مدتها انتظار در چرخه اكران سراسري قرار نگيرد و سر از هنروتجربه برآورد.

این کارگردان ادامه داد: بنده كاري به فيلم‌هاي كمدي و پرفروش و… ندارم، اصلا وارد بحث‌هايي همچون فرهنگ و هويت و ادراك زيبايي‌شناسي جامعه و… هم نمي‌شوم اما در حال حاضر يك‌سري سينما در اختيار فيلم‌هاي غير‌سينمايي قرار گرفته است. هر فيلمي كه در سينما نمايش داده مي‌شود كه سينما نيست. اينكه دو بازيگر و يك پورشه در فيلم بگنجانيم كه نشد سينما.

آناهید آباد خاطرنشان ساخت: بحث من اصلا فيلم كمدي نيست چراكه خود من آرزو دارم روزي شانس ساخت فيلم كمدي را داشته باشم اما اين فيلم‌هايي كه در سينما اكران مي‌شوند سينما نيستند. سوالي از شما بپرسم. اگر فيلم «‌اي ايران» الان ساخته مي‌شد اكران سراسري به آن تعلق مي‌گرفت؟ خير. شما نگاه كنيد به سريال «‌دايي جان ناپلئون» كه براي خودش سينماست و هر ايراني به نظر من نسخه‌اي از آن را بايد در خانه نگاه داشته باشد و هر از چند گاه نگاهش كند.

آباد تأکید کرد: صراحتا مي‌گويم كه فيلم من گنجايش اكران سراسري داشت كه از آن دريغ شد… اين سرنوشت فيلم‌هاي زيادي بوده و هست.