1

انتقاد مدیر گروه دولتی “هنروتجربه” از گران شدن قیمت بنزین توسط دولت!/با افزایش نرخ بنزین، فرهنگ آلوده تر خواهد شد

سینماژورنال: تک نرخی شدن قیمت بنزین سبب ساز آن شده است که در کنار مردمان عادی که سعی می کنند در محافل خانوادگی یا وسایل نقلیه عمومی درون شهری درباره این مساله صحبت کنند بخشی از طیف مدیران مملکتی هم به اظهارنظر در این باره بپردازند.

به گزارش سینماژورنال امیرحسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی “هنر و تجربه” از نخستین چهره های مدیریت فرهنگی کشور است که درباره این موضوع اظهارنظر کرده و به صراحت آن را نقد کرده است.

علم الهدی با نگارش یادداشتی برای “شرق” از این مساله سخن گفته که گران کردن قیمت بنزین تاثیر مستقیمی را بر کاهش سرانه مصرف کالاهای فرهنگی خواهد داشت و باعث میشود مردمان ما باز هم از فرهنگ دورتر شوند.

علم الهدی در حالی به انتقاد از تصمیم دولت پرداخته که خود مدیر یک گروه سینمایی کاملا دولتی است!

سینماژورنال متن کامل یادداشت علم الهدی را ارائه می دهد.

گرانی بنزین؛ رونق شبکه‌های ماهواره‌ای

رابطه سینما و نرخ بنزین در ایران چگونه است؟ جواب این است: رابطه بنزین و سینما همانند رابطه هوا و انسان است در ایران! چرا؟ عرض می‌کنم خدمتتان: قبول داریم که در زندگی شهرنشینی تنفس هوای سالم بدون آلایندگی‌های مزاحم از مهم‌ترین سیاست‌های دولتمردان است و خب طبیعی است فرهنگ و هنر همانند هوا و تنفسی‌سالم برای مردمان شهرنشین، لازم است و چنانچه هر سیاستی برای کاهش سطح دسترسی مردم به کالاهای فرهنگی و هنری تراشیده شود، طبیعی است که هوا برای تنفس در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و هنری با آلودگی مواجه خواهد شد!

آیا میزان هزینه سرانه خانوارها در حوزه فرهنگ و هنر مطلوب است که از افزایش هزینه‌های مصارف فرهنگی بی‌نیاز باشیم؟

دولت یازدهم در ایران به‌دلیل ساختارهای معیوب اقتصاد بالاخص در دهه گذشته، گویا چاره‌ای ندارد که بنزین را به‌صورت غیریارانه‌ای توزیع کند تا سیاست‌های کلان اقتصادی خود را تنظیم و ساماندهی کند و خب به‌نظر می‌رسد چاره‌ای به‌جز اجرای این سیاست نیست. اما سؤال اصلی این است که درحالی‌که برنامه‌ریزان و مجریان اقتصادی به‌شدت به‌دنبال ساماندهی حوزه اقتصاد کلان هستند، آیا تیم فرهنگی دولت با همین حساسیت، آثار افزایش قیمت بنزین را بر کاهش مصرف فرهنگی خانوارها تحلیل و ارزیابی کرده‌اند؟ آیا میزان هزینه سرانه خانوارها در حوزه فرهنگ و هنر مطلوب است که از افزایش هزینه‌های مصارف فرهنگی بی‌نیاز باشیم؟

آیا افزایش قیمت بنزین در مصرف کالاهای هنری بی تاثیر است؟

طبیعی است که میزان هزینه خانوارها در حوزه فرهنگ و هنر از دو شاخص تیراژ کتاب و سرانه مطالعه در حوزه ادبیات و شاخص میزان سرانه سینمارفتن ایرانیان قابل شناسایی است که هردو شاخص ادبیات و سینما در وضعیت قرمز قرار دارند و مگر می‌شود افزایش هزینه مهمی چون بنزین که مثل خون در مویرگ‌های اقتصادی تمام شئونات زندگی اجتماعی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، در میزان مصرف کالاهای فرهنگی و هنری بی‌تأثیر باشد؟

با افزایش نرخ بنزین فرهنگ آلوده تر خواهد شد

با تک‌نرخی‌شدن و افزایش نرخ بنزین، هوای تمیز جامعه که همان فرهنگ و هنر است، آلوده‌تر خواهد شد و مردم ترجیح می‌دهند برای مصرف کالاهای فرهنگی و هنری خود از امکانات و تجهیزات سهل‌الوصول‌تر در خانه‌ها استفاده کنند و رونق شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی و شبکه قاچاق و… یکی از دستاوردهای افزایش نرخ بنزین است! فارغ از افزایش تمامی هزینه‌های خانوارها، تفریح و سرگرمی در خارج از خانه، که سینمارفتن هم یکی از مصادیق این رفتار اجتماعی است، گران‌تر خواهد شد و طبیعی است که هرچقدر این گرانی بیشتر شود، ریزش بیشتر مخاطب فرهنگ و هنر را شاهد خواهیم بود… .