1

انتقاد سردار سليماني از یک فیلم دفاع مقدسی

سینماژورنال: کتاب «حاج قاسم» به همت علی اکبری مزدآبادی از مجموعه «یاران ناب» مروری بر خاطرات و سخنرانی‌های سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس است.

به گزارش سینماژورنال به تازگی بخشهایی از این کتاب از طریق خبرگزاری “فارس” منتشر شده است. یکی از  موارد گفته های سردار سلیمانی در این بخش انتقاد از برخی آثار سطحی نگارانه سینمای دفاع مقدس است که به اشتباه برخی اصطلاحات غیرمرتبط را وارد دایره واژگان دفاع کرده اند.

سردار سلیمانی در جایی هم اشاره ای کرده به یکی از محصولات دفاع مقدسی که فرمانده گردانی را نشان می داد که با عراقیها در تماس است.

زمان جنگ “حاجی” نبود

سردار قاسم سلیمانی گفته است: این عنوان «حاجی» که باب شده، من واقعاً می‌گویم که یک تحریفی دارد انجام می‌شود نسبت به جنگ ما و ما هم خودمان خوش‌مان می‌آید. می‌نشینیم نگاه می‌کنیم، گوش می‌دهیم.

وی ادامه داده است: زمان جنگ «حاجی» نبود که، من و احمد و حسین بودیم، و اصلاً و ابداً «حاجی» نمی‌گفتند، [تکه کلام همه «برادر» بود، مثل] «برادر حسین»، «برادر قاسم». اصلاً این چیزها نبود. اصلاً «برادر»‌ هم کم کاربرد داشت و فقط اسم گفته می‌شد.

فرمانده گردان را درست کردند که با عراقی‌ها در تماس بود

سردار سلیمانی با اشاره به برخی آثار دفاع مقدسی اظهار داشته است: من وقتی این فیلم‌ها را نگاه می‌کنم، فکر می‌کنم که آنجا یک دکّانی است. روزنامه‌ها را می‌خوانیم، می‌بینیم پر از خاطرات دروغ، دروغ محض نسبت به شهید؛ من با شهید رفتم آنجا، من با شهید چه و چه، همه‌‌اش دروغ، چیزهایی را که آدم می‌داند که واقعیت ندارد. لذا آن فرمانده گردان را درست کردند که با عراقی‌ها در تماس بود. اصلاً یک سناریوی عجیب و غریبی. این همه ما در جنگ‌‌مان سناریو داریم، قهرمان داریم، آن وقت این طوری!

سردار سلیمانی البته مثالی هم زده از آثار مطرح و بیان داشته است: بیایند مثل “امام علی (ع)” سرمایه‌گذاری کنند. مثلاً فرض کنید «حسن باقری» را؛ من در کنگره همین کار را کردم. کتاب‌های حسن باقری را بخوانید، حسن این نیست. حسن واقعاً مثل بهشتی بود برای جنگ و هیچ وقت هم خلاء حسن پر نشد.