1

انتقاد داریوش مهرجویی و مانی حقیقی از تخصیص دو سرگروه به فیلم مجیدی: اگر فیلمی درجه‌یک باشد، با همان یک سرگروه هم دیده می‌شود/وقتی شعار اخلاق‌گرایی و همنوع‌دوستی می‌دهیم، در عمل هم نشان دهیم اینها برایمان بیش از شعار هستند

سینماژورنال: اکران شدن تازه ترین فیلم مجید مجیدی در دو سرگروه سینمایی از همان روزهای ابتدایی اکران با انتقاد برخی رسانه های مستقل مواجه شد.

به گزارش سینماژورنال با این حال در روزهای اخیر رسانه های وابسته به احزاب و جناحهای سیاسی نیز سعی کرده اند به زعم خود درباره این تبعیض در اکران شده در حد اشاره مطالبی را درج کنند.

به تازگی روزنامه “شرق” در گزارشی با تیتر “واکاوی یک اعتراض” به این مسأله پرداخته است و در گفتگو با چند چهره سینمایی و از جمله داریوش مهرجویی و مانی حقیقی در این باره نظرسنجی کرده است.

داریوش مهرجویی: نباید برای اکران یک فیلم، حق دیگر فیلم‌ها را ضایع کرد

داریوش مهرجویی، کارگردان «پری»، «هامون» و «گاو»، درباره تخصیص دو سرگروه برای اکران گفته است: به نظر من در چنین شرایطی حق فیلم‌های دیگر تضییع می‌شود. برای توجه به یک فیلم نباید تعداد سینماهای نمایش‌دهنده را زیاد کنند. بلکه باید تعداد تماشاچی آن فیلم را افزایش دهند.

وی ادامه داده است: اگر فیلم فقط با یک سرگروه هم اکران شود، آنها که بخواهند آن را ببینند می‌بینند. مسلما اگر فیلمی درجه‌یک باشد، با همان یک سرگروه هم دیده می‌شود و حداکثر تماشاگر را خواهد داشت. نباید برای اکران یک فیلم، حق دیگر فیلم‌ها را ضایع کرد، آن‌هم با این استدلال که چون فیلمی فاخر و ملی ساخته شده، پس حداکثر ظرفیت اکران باید به آن تخصیص یابد.

مهرجویی خاطرنشان ساخته است: برای توجه به فیلم، باید آن را در بهترین سینماها و یک گروه خوب اکران کنند، آن‌وقت اگر تماشاگر آن را بپسندد، به همان سالن‌ها هجوم می‌آورد و فیلم فروش حداکثری خودش را خواهد داشت.

مانی حقیقی: اعتراضها بجاست/وقتی شعار اخلاق گرایی می دهیم در رفتارمان به اینها قائل باشیم
مانی حقیقی، کارگردان «پذیرایی ساده» و «کنعان»، نیز نظری همسو با مهرجویی دارد. او درباره اعتراضاتی که به تصمیم شورای صنفی نمایش برای تخصیص دو سرگروه به یک فیلم شده، گفته است: اعتراض‌ها کاملا بجاست. این اولین‌باری نیست که کسانی دست به چنین کاری می‌زنند.

وی افزوده است: اهمیت در این است که وقتی شعار اخلاق‌گرایی و انسان‌دوستی و همنوع‌دوستی می‌دهیم، در رفتارمان به اینها قائل باشیم و در عمل هم نشان دهیم اینها برایمان بیش از شعار هستند.