1

انتقاد تند مهشید افشارزاده از تهیه‌کننده “پنج ستاره”؛ سرمایه برای خودشان نبود که دل بسوزانند!/هزینه فیلم دو برابر هزینه تولید یک فیلم معمولی شد و همین باعث گشت علیرغم اقبال مخاطبان، سودآوری نداشته باشیم

سینماژورنال: مهشید افشارزاده سالها بعد از بازیگری در سینما و تلویزیون با ساخت درام “پنج ستاره” وارد حیطه کارگردانی شد.

به گزارش سینماژورنال البته که این اولین ساخته سینمایی افشارزاده مورد توجه مخاطبان سینما و منتقدان هم قرار گرفت و بسیاری آن را بلحاظ وامداری اش به سینمای داستانگو و البته تولید منطبق بر الگوهای کلاسیک داستانگویی تحسین کردند.

این موفقیت نسبی انتظار آن را ایجاد می کرد که افشارزاده زودتر از قبل کار ساخت فیلم دومش را آغاز کند اما حدودا یک سال و نیم بعد از تولید “پنج ستاره” هنوز فیلم دوم افشارزاده وارد پیش تولید نشده است.

در حال رایزنی برای جلب سرمایه گذار هستیم

مهشید افشارزاده درباره تازه ترین وضعیت تولید این فیلم که “یک حرکت نابجا” نام دارد به سینماژورنال می گوید: همچنان در حال رایزنی برای جلب سرمایه گذار هستیم بلکه بتوانیم به زودی وارد پیش تولید شویم. هزینه های تولید فیلم در ایران اگر بدون وابستگی فیلم بسازید واقعا بالاست و برای همین نمیتوان بیگدار به آب زد.

افشارزاده درباره اینکه آیا بازگشت مالی “پنج ستاره” آن قدر نبود که بتواند با سود آن “یک حرکت نابجا” را بسازد بیان می دارد: فروش فیلم راضی کننده بود اما تنها در حد سرمایه ای که خرج تولید شده بود را برگرداند که البته در این مسیر گران تمام شدن تولید هم نقش داشت.

هزینه تولید “پنج ستاره” دو برابر هزینه تولید یک فیلم معمولی بود

وی ادامه می دهد: به جرأت میتوانم بگویم که هزینه تولید فیلم ما دو برابر هزینه معمولی بود که برای چنین آثاری هزینه می شود و همین باعث شد علیرغم اقبال مخاطبان، سودآوری چندانی نداشته باشیم.

مهشید افشارزاده در چرایی ایجاد چنین وضعیتی با اشاره به امیر سماواتی تهیه کننده آن کار به سینماژورنال می گوید: سرمایه گذار آن کار خودم بودم اما تهیه کننده کسی بود که احتمالا چون بودجه از خودش نبود چنان که باید در استفاده از سرمایه وسواس به خرج نداد.

سرمایه برای خودشان نبود که دل بسوزانند

این بازیگر-کارگردان خاطرنشان ساخت: البته ما براساس اعتماد دوطرفه با آن تهیه کننده پیش رفتیم اما ایشان ملاحظه کاریهای معمول در تولید و صرفه جویی اقتصادی لازم را نداشتند و همین شد که هزینه ها بالا رفت و از آن طرف سودآوری چندانی نصیب ما نشد. سرمایه برای خودشان نبود که دل بسوزانند که اگر این دلسوزی وجود داشت شاید “پنج ستاره” بازگشت مالی بهتری می‌داشت.

 

پنج ستاره
پنج ستاره

فیلم دوم ام را خودم تهیه می کنم

افشارزاده بازیگر باتجربه ای در سینماست و اینکه با این تجربه به سراغ همکاری با تهیه کننده ای رفته باشد که ملاحظه کاریهای اقتصادی تولید را نداشته باشد عجیب است. خودش در این باره می گوید: راستش را بخواهید تهیه کننده “پنج ستاره” را یکی از دوستان به من معرفی کرد و من هم بواسطه اعتماد به آن دوست با ایشان همکاری کردم.

این بازیگر افزود: این تجربه باعث شد که برای پروژه بعدی ام خودم به عنوان تهیه کننده در کار حضور داشته باشم تا راحتتر بتوانم برای پیشبرد امور تولید فعالیت کنم و البته با نگاهی اقتصادی تر کار را پیش ببرم.

داستان زندگی یک زن درون خانواده

به گزارش سینماژورنال “یک حرکت نابجا” آن طور که افشارزاده می گوید زمینه ای طنزگونه دارد و در دل یک خانواده روی می دهد.

فيلمنامه این کار که برآمده از یک اتفاق واقعیست برخلاف “پنج ستاره” که زن را از بعد اجتماعي در موقعيت‌هاي مختلف نمايش مي داد، در فضايي کاملا خانوادگي و در ارتباط زن با ساير اعضای خانواده روایت می شود.