1

انتقادات صریح یک مجری تلویزیون از روند داوری در جشنواره‌های مختلف؛ از فجر تا شهر⇐پشت تمام جوایزی که در جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌ها داده می‌شود زد و بند وجود دارد!!/جوایز جشنواره را به استعدادها نمی‌دهند به تهیه‌کنندگان خاص می‌دهند/کمی قبل از اعلان جوایز فجر به بهرام افشاری زنگ زدند و جایزه‌اش برای «کارگر ساده نیازمندیم» را تبریک گفتند اما در نهایت جایزه را به کس دیگری دادند/{اشاره به «تابستان داغ»؟}یک فیلمنامه تکراری، یک فیلم تکراری با موضوع تکراری و با حفره‌های متعدد فیلمنامه در ۱۲ رشته کاندیدای فجر شد و بعد ته ماجرا درآمد که به چه واسطه‌ای بوده!/{اشاره به «ماجرای نیمروز»؟}به دلیل نسبت تهیه‌کننده با تصویرشهر در جشنواره شهر به یک فیلم انقلابی تعداد فراوانی جایزه دادند! این کار ظلم آشکار است!!!/{اشاره به «برادرم خسرو»؟} به فیلمی که کاملا «روانی» است در جشنواره‌ای شهری کلی جایزه دادند!/داور محترم جشنواره گفت فیلم شما فیلم خوبی است اما درهر صورت ما به «کارگر ساده …» جایزه نمی‌‎دهیم

سینماروزان: محافظه کاری و ترس از واکنشهای پیرامونی یکی از ویژگیهای ثابت مجریان رشدکرده در رسانه ملی است؛ یک ویژگی مذموم که باعث میشود اغلب آنها جرأت اظهارنظری صادقانه درباره محصولات و جریانهای هنری را نداشته باشند.

به گزارش سینماروزان پدرام کریمی مجری تلویزیون که در سالهای اخیر در نگارش سریالهایی مانند «معراجیها» و «دارا و ندار» و فیلمنامه هایی مانند «زندگی جای دیگریست» و «کارگر ساده نیازمندیم» نقش داشته است هم در اجرا چندان مجری صریحی نیست اما بی توجهی به دو فیلمنامه ای که نوشته، موجب شده به صراحت به انتقاد از سازوکار جشنواره ها بپردازد؛ البته این انتقادات هم نه از طریق تریبون رسانه ملی که از طریق یک خبرگزاری اصولگرا انجام شده است.

پدرام کریمی با اشاره به فیلم «زندگی جای دیگریست» و بی توجهی داوران جشنواره سی و دوم فیلم فجر نسبت به آن به «فارس» گفت: خاطرم هست در جشنواره، دوتن از داوران جشنواره با من آشنا بودند. به من گفتند فیلم شما «زندگی جای دیگریست» خیلی خوب است اما به فیلم شما جایزه نمی دهند گفتم چرا؟ گفت به خاطر …..

کریمی درباره چرایی ادامه داد: فرامتن هر فیلمی از خود فیلم مهمتر است. چهار سال از فیلم گذشته است و  من دیدم بارها برش‌هایی از فیلم را در فضای مجازی پخش می‌کنند. بعد از چهار سال سکانس‌ های مهم فیلم را در قالب مثلا دیالوگ ماندگار بارها در گروه‌های تلگرامی دیدم که بازنشر داده‌اند. بخش‌های از بازی حامد بهداد را می‌بینند ، تازه فیلم دیده می‌شود و مردم از یکدیگر با دیدن برش‌هایی از فیلم، نام فیلم را از هم می‌پرسند.

این مجری افزود: هیچکس در زمان خودش فیلم «زندگی…» را ندید و البته این اتفاق برای «کارگر ساده نیازمندیم» هم افتاده است. تهیه کننده در دیده شدن فیلم بسیار مهم است. برخی فکر می‌کنند تهیه کننده فردی است که می‌آید پولی می‌گذارد و حامی مالی فیلم است. اسم تهیه کننده در ایران بسیار مهم است.

کریمی تأکید کرد: همان سال در جشنواره همه داشتند به حامد بهداد تبریک می‌گفتند که بابت نقشی که در«زندگی جای دیگریست»  ایفا کرده. آن‌زمان حامد جوانتر بود و جنس بازی‌اش جوانتر بود. در فیلم دو بچه هشت ساله و پانزده ساله دارد. تصور کن که نقش با خودش چقدر فاصله داشت، اما دقیق و عالی اجرا شد. بازی درونی فوق العاده حامد دیده نشد. حتی مادر حامد گفته بود که متفاوت‌ترین نقشی است که ایشان بازی کرده است و چطور می شود که ایشان برای فیلم دیگری در جشنواره کاندید می‌شوند؟ خود حامد معترض بود به این ماجرا! چرا؟ به دلیل حواشی خاصی که حول فیلم وجود دارد. حواشی به معنای اینکه تهیه کننده نداشتیم که پشت ما بایستد. تهیه کننده‌ای نداشتیم که اسم و رسمی داشته باشد، اسمش فیلم را بالا ببرد. در «کارگر ساده نیامندیم» هم هیچ اتفاقی برای فیلم نیفتاد.

به گزارش سینماروزان این مجری تلویزیون با اشاره به تغییر دیدگاهش نسبت به سینما بعد از ورود به آن گفت: من زمانی که از سینما دور بودم در ابتدا تصور می کردم تمام این حرف و حدیث‌ها، توهم است، اما وقتی فعالیت‌هایم جدی‌تر شدم باور کردم که این مسائل حرف و حدیث نیست، نمونه بارزش جشنواره فیلم شهر.

کریمی ادامه داد: من قبلا تصور می‌کردم چنین حرف‌هایی که در سینما زده می شود صرفا شایعه است. شما نگاه کن جشنواره فیلم شهر برگزار شد دو تا فیلم ارتباط مستقیم با مسئله معضل شهری داشتند، یکی «فراری» بود دیگری «کارگر ساده نیازمندیم». درباره «کارگر ساده …» فقط بهرام افشاری را به عنوان کاندیدا اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به تعدد جوایز «برادرم خسرو» در جشنواره شهر بیان داشت: فیلمی که کاملا درامی روانی است را در 5 رشته جایزه می‌دهند که باید به این فیلم در جشنواره سلامت این تعداد جایزه می‌دادند، ربطی به شهر ندارد.

کریمی با اشاراتی که یادآور فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» است ادامه داد: فیلم تاریخی انقلابی را به دلیل نسبت تهیه کننده با جشنواره و موسسه تصویر شهر در این یک جشنواره موضوعی تعداد فراوانی جایزه می‌دهند،این کار ظلم آشکار است. این فیلم که اسم بردم بشدت اثر ارزشمندی است اما چرا در جشنواره شهر این تعداد جایزه بهش تعلق می‌گیرد، جای تعجب دارد. چرا به فیلم ما توجه نمی‌کنند؟! چون تهیه کننده‌ای قوی پشت فیلم نیست اسم که رسم دار باشد.  

این مجری تلویزیون با اشاره به بی عدالتی در حق «کارگر ساده نیازمندیم» در جشنواره فجر اظهار داشت: یکی که جایزه بازیگری را در جشنواره می‌گیرد، کمی قبل از اعلام نتایج، به بهرام زنگ می‌زند و به او می‌گوید جایزه‌ات مبارکت باشد، تو جایزه را خواهی گرفت. بعد به کس دیگری جایزه را می‌دهند. چرا ؟ دلیلش؟  چون کسی پشت فیلم نیست. تهیه کننده‌ای که اسم ورسم دار باشد، پشت فیلم نیست. منوچهر مظلوم واقع شد به دلیل حب و بغض‌های قبلی که وجود داشت، چون «سالوادور…» ساخته است و نباید دیده شود.

پدرام کریمی خاطرنشان ساخت: قوه قضائیه به سه فیلم جایزه داد  و جایزه فیلمنامه را «کارگر ساده … »دریافت کرد. من آمدم جایزه را بگیرم، آقایان شاهسواری، صدر عاملی، رضا مقصودی و قاضی نظام بودند. همه متفق القول به من گفتند حقت بود. من پیش خودم می‌گویم اگر حقم بود حداقل در جشنواره فیلم فجر کاندید می‌شدم!

کریمی با اشاراتی یادآور «تابستان داغ» که پیشتاز نامزدیهای فجر سی و ششم بود افزود: یک فیلمنامه تکراری که یک فیلم تکراری با موضوع تکراری با حفره‌های فیلمنامه بعد 12 رشته کاندیدا می شود؟ بعد ته ماجرا درمی‌آید به چه واسطه ای بوده! من نمی‌خواهم حاشیه درست کنم و ارزش فیلم آنها را زیر سئوال ببرم، ولی تهیه کننده بشدت در این جایزه گرفتن حرف اول و آخر را می‌زند.  این رابطه ها مهم است. کدام نقشی را در میان کاندیداهای بازیگری دیده‌ای متفاوت بوده؟

کریمی ادامه داد: هیچ کس باور نمی‌کرد بهرام افشاری  تئاتری که  جایزه های تئاتر را درو کرده اصلا با اینکه همدانی است اما آذری بلد نیست. اول لهجه را یاد گرفت، بعد کل فیلمنامه را داده بودند ترجمه کرده بودند به آذری. ناگهان بدین شکل به بهرام بی اعتنایی می‌شود چقدر این آدم سرخورده می‌شود. بهرام افشاری شب توی ماشین من فردای اعلام جوایز می‌گفت برم فلان سریال را بازی کنم، یا نکنم؟! تلویزیونی بشوم یا نشوم؟!

این نویسنده جوان با اشاره به زدوبند در جشنواره های مختلف اظهار داشت: فلانی رفیق فلانی است، می‌گوید فیلمت را بردار بیاور فلان جشنواره جایزه بدهیم. فلان تهیه کننده با فلانی در یک کار دیگری با هم بودند، رابطه دارند و به هم جایزه پاس‌کاری می‌کنند. یک بده بستان سینمایی. پشت تمام این جوایزی که در جشنواره فجر و جشنواره های موضوعی داده می‌شود حساب و کتاب  و زد و بندی وجود دارد. خیلی جالب است بعد همین افراد جشنواره‌های خارجی را نقد می‌کنند. خنده‌دار این است که فلان جشنواره خارجی را متهم به زد و بند می‌کنند، اما در تمام جشنواره‌های داخلی زد و بند وجود دارد. در ایران جوایزه جشنواره را به استعداد نمی‌دهند به تهیه‌کنندگان قدرتمند می‌دهند.

کریمی ادامه داد: داور محترم جشنواره گفت ببین فیلم شما فیلم خوبی است اما درهر صورتی ما به فیلم «کارگر ساده …» جایزه نمی‌‎دهیم. یک نفر هم نگفت ،دو نفر در دو ملاقات مجزا به من چنین حرفی زدند. نمونه اش را دیدم و درست بود. حامد بهداد «آرایش غلیظ» چگونه بود ؟ حامد بهداد در «زندگی جای دیگریست» چگونه بود؟ اما برای «آرایش غلیظ» کاندیدا شد. چقدر حامد متفاوت بود. خیلی عجیب و غریب است و مولفه‌هایی غیر از هنر فردی در قضاوت جشنواره‌ای نقش دارد. همان بحث تهیه کننده را دارم توضیح می‌دهم. الان چقدر فیلم ما مهجور بود، حتی بیلبورد حین اکران تبلیغات نداشتیم و خود تهیه کننده از فروش فیلم تعجب کرد.

کریمی درباره بی عدالتیهای که سینماگران را به سمت تجاری سازی سوق میدهد بیان داشت: بهتر است کمدی بسازیم همه راضی باشند. من  در حال حاضر دارم اجرا می‌کنم و دغدغه مالی ندارم و اگر دغدغه مالی داشتم چندصد تا کمدی روحوضی می‌نوشتم. روی هوا فیلمنامه کمدی را می زنند. هر چقدر مزخرف‌تر و سطحی‌تر باشد بابتش بیشتر پول می‌دهند، باورت می شود. فیلمنامه کمدی‌های سخیف در سینمای ایران بیش از 180 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فقط فیلمنامه 180 میلیون تومان. مناسبات غلط ما را به این سمت می‌کشاند. من دغدغه مالی ندارم اما دوست فیلمنامه‌نویس من به من می‌گوید من باید خانه و ماشینم را بخرم و باید بنویسم. باید زندگی کنم، گوربابای فیلم هنری و هنر و فیلمنامه فاخر.