1

امسال هم نتوانستند جلوی عریض شدن کاخ جشنواره را بگیرند+برنامه کامل کاخ جشنواره

در شرایطی که در روزهای آغاز به کار دبیرخانه فجر حرف از این بود که در کاخ جشنواره امسال نهایتا روزی 3 فیلم به نمایش درآید اما راه اندازی بخشهای خارج از مسابقه و هنروتجربه و البته اختصاص سالن اصلی به نمایش آثار مستند موجب شده است روزانه 6 فیلم در کاخ اکران شود.

سینماژورنال: در حالی که یکی از برنامه های ابتدایی دبیر جشنواره فیلم فجر تثبیت تعداد فیلمهای دو بخش مسابقه و فیلم اولیها بود و در روزهای آغاز به کار دبیرخانه مرتب از این حرف زده می شد که با تثبیت تعداد فیلمها میتوان نظمی نسبی هم به کاخ جشنواره داد اما در نهایت باز هم راه اندازی بخشی به نام “خارج از مسابقه” برای دلجویی از کارگردانان حذف شده و بخشی به نام “هنروتجربه” برای ادای احترام به مدیر این گروه سینمایی(!) سبب ساز عریض شدن برنامه کاخ جشنواره شد.

به گزارش سینماژورنال آنها که در روزهای ابتدایی شروع به کار دبیرخانه با دبیر یا مدیر روابط عمومی گپ و گفت میکردند مرتب این جمله را می شنیدند که امسال برنامه نمایش فیلمها در کاخ جشنواره بعد از اذان ظهر آغاز میشود و در هر روز بیشتر از سه فیلم روی پرده نخواهد رفت. البته که پیش بینیهای دوستان هم برمبنای لحاظ 22 فیلم بخش مسابقه و 11 فیلم بخش نگاه نو بود اما از یک طرف افزوده شدن فیلمهای برگزیده جشنواره کودک به فهرست فیلمهای مسابقه و از آن رو راه اندازی بخشهای خارج از مسابقه و هنروتجربه باعث شد امسال هم برنامه نمایش عریضی را در کاخ جشنواره پیش رو داشته باشیم.

خستگی اهالی رسانه و سخت شدن کنترل ورود و خروج

البته که مدیران جشنواره در کنار همه این بخشها، نمایش آثار مستند را که در سالهای قبل در سالنهای فرعی برج انجام میشد در میان برنامه های اصلی گنجانده اند یعنی امسال در سالن همایشهای برج میلاد که مقر اصلی کاخ جشنواره است روزی 6 فیلم به نمایش درمی آید و اهالی رسانه مجبورند از ساعات ابتدایی صبح و حدودا 10 در کاخ باشند تا حوالی 11 شب. در این بین ممکن است تاخیرهایی هم در نمایش فیلمها وجود داشته باشد که ساعات حضور در کاخ را بیشتر خواهد کرد.

برنامه نمایش فیلم در برج میلاد
برنامه برج میلاد/ برای واضح شدن کلیک چپ کنبد

طبیعی است که این برنامه عریض و طویل هم اسباب خستگی اهالی رسانه را فراهم خواهد کرد و هم کنترل ورود و خروجها را بخصوص در روزهای آخر هفته دشوار می سازد و البته که باز هم این قضیه را به اثبات می رساند که در جشنواره فیلم فجر همه چیز در دقیقه نود است که مشخص میشود.

سال بعد وعده توخالی ندهید

امسال که گذشت و کاری نمیشود کرد اما جناب رضاداد که احتمالا سال بعد هم دبیر خواهند بود حتما در شروع به کار دبیرخانه سی و چهارم سعی کنند سخنانی را مطرح کنند که به قطعیت آن ایمان دارند وگرنه وعده های توخالی فقط اعتبار مدیریتها را زیر سوال می برد.