1

امتداد ماجراهای “آرگو” با حضور جورج کلونی+عکس

سینماژورنال: سه سال پس از اهدای یکی از سیاسی‌ترین جوایز تاریخ اسکار به فیلم سینمایی «آرگو»، بازیگر مشهور هالیوودی و تهیه‌کننده این فیلم ضد‌ایرانی همچنان دست از سر بحران گروگانگیری در لانه‌جاسوسی آمریکا برنداشته و به‌تازگی فیلمی مستند درباره بخشی دیگر از آن ماجرا با صدای جورج کلونی در آمریکا روی آنتن رفته است.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “همشهري” كلوني از 2007 در پي ساختن فيلمي درباره ماجراي اشغال سفارت آمريكا در تهران بود و در نهايت سال 2012موفق شد اين پروژه را در شركت خود به كارگرداني بن افلك به ثمر برساند.

آكادمي اسكار هم ترجيح داد جايزه بهترين فيلم را همسر رئيس‌جمهور آمريكا به سازندگان اين فيلم ضد‌ايراني اهدا كند. هر چند كارشناسان معتقدند «لينكلن» استيون اسپيلبرگ، «جانگوی زنجيرگسسته» كوئنتين تارانتينو و «زندگي پي» آنگ لي براي بردن اين جايزه شايسته‌تر بودند.

روایت جورج کلونی

حالا 3سال از آن روزها مي‌گذرد و شبكه تلويزيوني NFL با پخش مستندي از مجموعه تايم‌لاين به كارگرداني تيت داناوان و روايت كلوني بازيگر و تهيه‌كننده آرگو از زاويه‌اي ديگر به بحران گروگانگيري پرداخته است.

اين فيلم «بازي آمريكا و بحران گروگانگيري ايران» نام دارد و نشان مي‌دهد فوتبال آمريكايي 36سال پيش چگونه به گروگان‌هاي آمريكايي در ايران كمك كرد. نقش اصلي را در اين ماجرا الكس پان بر عهده دارد كه آن زمان 26ساله و گزارشگر راديو كاليفرنيا بود.

کمک به گروگانگیرها با استفاده از نوار بازی لیگ فوتبال آمریکایی

براساس آنچه در تصاوير فيلم آمده، پان با توسل به روش‌هاي غيرقانوني اقامت خود را در تهران تمديد كرد و توانست نوار حاوي صداي بازي نهايي ليگ فوتبال آمريكايي NFL موسوم به سوپربول در 1980را بين تيم‌هاي پيتسبورگ استيلرز و لس‌آنجلس رمز به جاسوس‌هاي آمريكايي برساند. اين نوارها 3هفته پس از قهرماني پيتسبورگ به‌دست گروگان‌ها رسيد تا ارتباط آنها با آمريكا به هر شكل ممكن برقرار بماند.

پان پس از حدود 4دهه با يادآوري آن اتفاق، ايرانيان را متهم مي‌كند كه صرفا براي نشان‌دادن تصويري انساني از خود به افكار عمومي جهان و به رخ كشيدن بزرگواري‌شان اجازه ورود نوارهاي كاست را به داخل سفارت آمريكا داده‌اند. مستند بازي آمريكا و بحران گروگانگيري ايران، در‌ماه ژانويه هم يك نمايش ديگر خواهد داشت.

بازی آمریکا و بحران گروگانگیری ایران
بازی آمریکا و بحران گروگانگیری ایران