1

امتداد خاموشی بی‌دلانه(؟؟) هیات مدیره و تکلم وحده مدیرعامل روی آنتن زنده⇐منوچهر شاهسواری هم به کم‌کاری خود اعتراف کرد و هم اذعان کرد به شرکت بدون شناسه صنف کارگردانان در انتخابات هیات مدیره!!/شاهسواری هم به وزرای ارشاد و رفاه تاخت و هم مدعی بی‌اهمیتی مدیرعاملی‌اش بر خانه سینما شد!!

سینماروزان: خانه سینما بعد از پشت سر گذاشتن انتخابات هیات مدیره، انتخابات مدیرعامل را هم پشت سر گذاشت و بر سر برگزاری هر دو انتخابات، شبهه‌های قانونی وارد بود.

در انتخابات هیات مدیره، شبهه ورود بدون شناسه کانون کارگردانان در انتخابات وارد بود و در انتخابات مدیرعامل، شبهه‌ای اساسنامه‌ای ناظر بر عدم وجه قانونی سه‌باره یک فرد به مدیرعاملی.

حداقل انتظار از اعضای هیات مدیره خانه سینما آن بود که بلافاصله بعد از برگزاری هر کدام از انتخابات درباره صلاحیت قانونی آ ابرازنظر کنند یا لااقل نظر صریح خویش را از طریق سخنگو منعکس کنند.

تاکنون هیچ اظهارنظری از هیات مدیره یا سخنگو را شاهد نبودیم تا منوچهر شاهسواری که باز مدیرعامل خانه سینما شده به شبکه خبر برود و روی آنتن زنده این شبکه متکلم وحده باشد درباره اتفاقات اخیر خانه سینما.

در ادامه فرازی از حرفهای شاهسواری در این برنامه را مرور کرده‌ایم در کنار واکنش‌هایی که یک‌ هیات مدیره دلیر می‌توانست بر سخنان ایشان وارد کند.

–منوچهر شاهسواری درباره شبهه‌های وارده به وجه قانونی انتخاب مجددش به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما بیان داشت: سینمای این روزها آن قدر موضوع پراهمیت‌تر دارد که وجه مدیرعاملی من دربرابر این همه موضوعات، هیچ است!

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد اگر مدیرعاملی ایشان دربرابر مشکلات سینمای ایران اهمیتی ندارد اصلا برای سومین بار چرا کاندیدای مدیرعاملی شد؟؟

–شاهسواری درباره شرکت بدون شناسه صنف کارگردانان در انتخابات هیات مدیره گفت: در مقطع انتخابات خانه سینما در مردادماه ۲۰ صنف در مرحله دریافت شناسه بودند، ۱۹ صنف شناسه گرفتند ولی کانون کارگردانان به دلیل ایراد در یک بند نتوانست شناسه بگیرد ولی حین انتخابات، شناسه‌اش در حال ارسال(!!) بود و در نهایت در فرجه زمانی تایید انتخابات، شناسه آمد و شاکی(!) هم از شکایت صرفنظر کرد.

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد وفتی خودش تایید می‌کند که کانون کارگردانان حین انتخابات هنوز شناسه نداشته چه اصراری بوده به کاندیداتوری این صنف و زیر سوال رفتن انتخابات؟

–شاهسواری در پاسخ به این پرسش که بهتر نبود جای خود را به یک نیروی جوان میداد گفت: با ساختار فعلی خانه سینما انتقال تجربه به درستی صورت نمی‌گیرد و باید به لحاظ ساختاری به طور کامل خود را جوان کنیم وگرنه اصلا امکان ادامه کار وجود ندارد. ساختارها باید طوری تغییر کند که نمایندگان جوان صنوف مختلف صاحب کرسی در هیات مدیره باشند تا انتقال تجربه صورت گیرد.

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد در دو دوره مدیرعاملی چه کرده برای اصلاح این ساختار به‌زعم خودش نادرست؟

–منوچهر شاهسواری بیان داشت: از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار بدی به سر می‌بریم و تا وقتی که کرونا باشد و اختلال در نظام توزیع ادامه داشته باشد اوضاع بهتر نخواهد شد و حالا در همین وضعیت جدلی شکل گرفته بر سر مالکیت شبکه خانگی! وزارت ارشاد وظیفه قانونی خود در مالکیت شبکه خانگی را تعطیل کرده تا نیروی انسانی این حیطه برود کنار خیابان مسافرکشی کند؟؟!

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد در این هشت ماهی که کرونا آتش زده به زندگی سینماگران برای حل مشکلات اقتصادی اهالی سینما و ازجمله مساله شبکه خانگی چه کرده و پیش کدام مدیران و کدام نهادها رفته بلکه کمکی بیابد برای بهبود اوضاع؟

–شاهسواری در چرایی بروز مشکل در تقسیم تسهیلات میان سینماگران بیان داشت: تصمیم‌گیرنده اصلی درباره ارائه تسهیلات روسای صنوف هستند و آنها هستند که به ما می‌گویند به چه کسی سبدکالا بدهیم و به چه کسی کارت هدیه دهیم!! ولی درنهایت منابع، محدود است و باید بین ضعیف و ضعیف‌تر یکی را انتخاب کرد.

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد از کجا معلوم که روسای صنوف در توزیع منابع، به عدالت رفتار کنند و از کجا معلوم که دوست و رفیق خود را ارجح ننهند؟ و اساسا الگوریتم تعیین ضعیف و ضعیف‌تر را چه کسی طراحی و اجرا می‌کند؟

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد چرا برای جلوگیری از هرگونه شک و شبهه هرچه تسهیلات از دولت میگیرد را به مساوات میان تمام اعضای صنوف تقسیم نمی‌کند؟؟

یکی در هیات مدیره نیست که از او بپرسد چرا به‌مانند تمام فعالان سندیکایی دیگر به جای گذران وقت در این شورا و آن کارگروه، تمام‌وقت به دنبال جذب تسهیلات برای صنف نمی‌رود؟

–مدیرعامل خانه سینما با اشاره به نظام بیمه‌ای عقب افتاده اهالی سینما گفت: نظام بازنشستگی اهالی سینما به شدت توهین‌آمیز است چون به خاطر یک سنگ بنای غلط بدترین نوع بیمه را که مشاغل آزاد است برای اهالی سینما برگزیده‌اند؛ در این بیمه، سینماگر از هیچ نوع بیمه بیکاری نمی‌تواند برخوردار شود و با حداقل دستمزد بازنشسته می‌شود. بالاخره وزرای ارشاد و رفاه باید برای اصلاح بیمه عقب‌افتاده سینماگران چاره‌ای بیندیشند. اصلا همه اهالی هنر به ۱۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسند؛ چرا وزرای ارشاد و رفاه برای اصلاح بیمه عقب‌افتاده سینماگران و ارتقای وضعیت بازنشستگان هنری چاره‌ای نمی‌اندیشند؟؟

یکی در هیات مدیره نیست که از شاهسواری بپرسد چرا این قدر دیر و در آخرین روزهای حیات دولت مطبوع(!!) تازه یادش آمده حرف بیست سال قبل سینماگران مستقل را بزند؟؟

–شاهسواری افزود: فضای مجازی فرصت‌های غریبی را در حیطه‌های مختلف ایجاد کرده ولی متاسفانه بهره سینمای ایران از آن ناچیز است و خودم به‌شخصه در خانه سینما کم کار کرده‌ام؛ مسئولیت بقیه با خودشان است!

حالا که شاهسواری به کم‌کاری خود اعتراف کرده بد نیست یکایک اعضای هیات مدیره هم بیایند و از مسئولیت خود در مشکلات فعلی سینمای ایران بگویند.