1

امتداد تبعیض در صداوسیما⇐تهیه‌کننده «سه بیگانه»: نامه‌نگاری مجدد هم جواب نداد/ با پخش تیزر کاملا مخالفت کردند

سینماروزان: کمدی-انتقادی «سه بیگانه» تنها فیلم اکران نوروزی است که با ممنوعیت پخش تیزرهای تلویزیونی روبرو شده است. این فیلم نه تنها در همان روزهای ابتدایی اکران با حمله «20.30» مواجه شد بلکه با ممنوعیت پخش تیزرهایش در ایام نوروز شرایطی به شدت نامنصفانه را در اکران تجربه کرد.

ممنوعیت تیزرهای تلویزیونی این فیلم ابتدا با واکنش صریح تهیه کنندگان آن مواجه شد و به دنبالش نیز تعدادی از سینماگران مستقل و از جمله سعید سهیلی به حمایت از آن پرداختند. جامعه صنفی تهیه کنندگان و شورای صنفی نمایش دیگر نهادهای صنفی بودند که ممنوعیت پخش تیزرهای این فیلم را تلویحا نقد کردند.

مسعود ردایی و حبیب اسماعیلی تهیه کنندگان «سه بیگانه» به تازگی نامه ای شفاف به واحد بازرگانی سیما نوشته اند و خواستار بازنگری در سیاستهای آن سازمان درباره این کمدی مخاطب پسند بوده اند. با این حال آن طور که اسماعیلی گفته است گویا پاسخ درستی به این نامه هم داده نشده است. حبیب اسماعیلی می گوید: ما برای آن که حسن نیت خود را نشان دهیم کوشیدیم با مکاتبه مجدد با واحد بازرگانی سیما تقاضای پخش تیزرهای فیلم را کنیم اما متأسفانه این روند جواب نداد و واحد بازرگانی سیما با پخش تیزر کاملا مخالفت کرد!

مدیر موسسه پخش رسانه فیلمسازان درباره چرایی مخالفت بیان می دارد: هیچ چیز سرراستی به ما نگفتند و اگر می گفتند تکلیف روشن تر می شد به خصوص که «سه بیگانه» متعلق به بخش خصوصی است و مصداق کامل تولید ملی. اما به راحتی از پخش تیزر فیلم جلوگیری می کنند و حتی دلیلش را نمی گویند.

اسماعیلی با اشاره به اقبال مخاطبان نسبت به «سه بیگانه» در روزهای گذشته خاطرنشان می سازد: نه فقط در روزهای انتهایی هفته بلکه در روزهای ابتدایی هفته هم استقبال مخاطبان به فیلم خوب بوده است و این معنایی ندارد جز آن که مخاطبان حتی با وجود تحریم صداوسیما هم «سه بیگانه» را دوست داشته اند.