1

امتداد انتقادات به برگزاری هزینه‌زای بین‌الملل فجر⇐علیرضا رئیسیان: فلسفه “جهانی” نامیدن این جشنواره زیر سوال است

سینماژورنال: بین الملل فجر برای دومین سال پیاپی برگزاری مستقل را تجربه می کند و همچنان این انتقادها نسبت به جدایی این بخش از جشنواره فجر است که در کانون توجه قرار دارد بخصوص که در روزهای اخیر رییس سازمان سینمایی از کمبود بودجه برای ارتقای منزلت سینماگران حرف زده و بسیاری برگزاری جشنواره ای هزینه‌زا در شرایط بی‌پولی را اقدامی غیرحرفه ای می دانند.

به گزارش سینماژورنال علیرضا رییسیان کارگردان سرشناس سینمای ایران از جمله چهره های منتقد جداسازی بین الملل از فجر است.

این کارگردان در تازه ترین گفتگویش که با “باشگاه خبرنگاران” انجام شده درباره این جدایی گفت:  جداشدن بخش جهانی جشنواره فیلم فجر از بخش داخلی مثل این می‌ماند که دوقلوهای به هم چسبیده را از هم جدا کنیم. نود درصد این اتفاق لطمه زننده است و در بهترین حالت فقط ده درصد امید به حیات باقی می‌ماند. پس از آنجا که بخش بین الملل محملی برای تربیت سینمای داخلی و خارجی بود، جداکردنش امر پسندیده‌ای نیست.

به دلیل محدودیتهای نمایشی نمی توانیم شاهد جشنواره ای جهانی باشیم

وی افزود: اینکه می‌گویند با جداسازی اتفاق مهمی را رقم زدیم، باید منتظر خروجی آن در پایان جشنواره باشیم و قضاوت نکنیم؛ اما فکر می‌کنم از لحاظ مفهومی کار اشتباهی است. از طرفی به دلیل مسائل متعدد از جمله محدودیت‌های نمایشی نمی‌توانیم شاهد جشنواره‌ای جهانی در بخش رقابتی و مسابقه ملی به معنای واقعی باشیم؛ چون آنهایی که نام جشنواره جهانی را به معنای اصلی آن یدک می‌کشند، اجازه پخش فیلمهایی را می‌دهند که در دنیا تراز اول و اکران اولشان باشد، در نتیجه فلسفه این نامگذاری (جهانی شدن) مورد پرسش قرار می‌گیرد و محدودیت‌های جشنواره جهانی فجر امکان ارسال فیلم های تراز اول دنیا را به وجود نمی‌آورد.

اشتیاق و حرارتی میان اهالی سینما نمی بینیم

کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» ادامه داد: در مرحله بعد، فضای عمومی این جشنواره در سینمای ایران دیده و حس نمی‌شود ؛ یعنی مانند جشنواره داخلی فجر و دیگر جشنواره‌هایی که شاهد فضایی گرم در اجرا و قبل از اجرا هستیم، اشتیاق و حرارت را در بین اهالی سینما نمی‌بینیم.

رئیسیان افزود: نکته آخر اینکه اگر قرار است جشنواره جهانی فیلم فجر از هر جهت به ارتقای سینمای ملی کمک کند، نیاز به دوگانگی، جداسازی و صرف هزینه های جداگانه نبود.

وی افزود: از طرفی باید به این نکته مهم توجه داشت؛ چون یک سینماگر مدیریت این جشنواره را برعهده دارد، توقع سینماگران از فیلم‌ها و برگزاری بسیار بالاتر می رود که این موضوع در کیفیت روند جشنواره تاثیرگذار خواهد بود.