1

اقدام غیرمنطقی “گینس” برای حفظ کف فروش!+عکس

سینماژورنال: در دستورالعمل تازه شورای صنفی نمایش ملاک محاسبه کف فروش فیلمها در سرگروه بجای 4 هفته 3 هفته لحاظ می شود و بر این اساس فیلمی که بعد از سه هفته اکران کف فروش اش بیفتد است که سرگروه را از دست خواهد داد.

به گزارش سینماژورنال دقیقا به همین دلیل است که پخش کنندگان نباید برای کمک به افزایش فروش در سینمای سرگروه خود در هفته چهام از اله مانهایی مانند اکران مردمی و دعوت از بازیگران استفاده کنند.

اما در یک اتفاق سوءتفاهم برانگیز امروز یکشنبه و در آستانه دوشنبه ای که شورا برای بررسی کف فروش فیلمهای اکران عیدفطر تصمیم گیری خواهد کرد نه یک اکران مردمی که دو اکران مردمی با حضور بازیگران “گینس” در سینمای سرگروه برگزار خواهد شد.

امروز در سانسهای 20 و 22 بازیگران اصلی این فیلم و از جمله رضا عطاران و محسن تنابنده به سبنما ماندانا که سرگروه “گینس” است می روند تا به تماشای فیلم کنار مخاطبان بنشینند.

طبیعی است که فقط حضور بازیگری مثل عطاران در این نمایش مردمی خواهد توانست این دو سانس را پرمخاطب کند ولی مشکل بر سر آن است که لحاظ کردن فروش این دو سانس در جمع بندی برای تصمیم گیری درباره کف فروش غیرمنطقی خواهد بود.

پخش کننده و مدیر سینما عضو شورا هستند اما واکنش رئیس شورا چه خواهد بود؟

فارغ از آن که محمدقاصد اشرفی مدیر سینما ماندانا که خود عضو شورای صنفی نمایش است رضایت به چنین اقدامی داده و از آن طرف پخش کننده فیلم نورتابان و مدیر آن محمدرضا صابری که او نیز عضو شوراست در این تصمیم نقش موثر داشته حالا باید منتظر واکنش دیگر اعضای شورا باشیم.

از جمله باید ببینیم ابوالحسن داوودی رییس شورای صنفی نمایش که سعی کرده بی طرفی خود را در تصمیم گیری ها حفظ کند در برخورد با این قضیه چه واکنشی نشان خواهد داد و در نهایت اینکه آیا کف فروش فیلم را با احتساب فروش این دو سانس محاسبه خواهند کرد؟

آگهی اکران ویژه "گینس"
آگهی اکران ویژه “گینس”

تا فردا صبر کنید…

فارغ از واکنش پیرامون رفتار صاحبان “گینس” شورای صنفی نمایش فردا باید درباره کف فروش دیگر فیلمهای اکران عیدفطر هم تصمیم گیری کند و احتمالا تکلیف فیلمی مثل “خداحافظی طولانی” هم فرداست که مشخص می شود.

این فیلم نیز در این سه هفته اکرانش اوضاع گیشه ای خوبی را تجربه نکرده و نتوانسته شادابی لازم را به اکران عیدفطر بدهد و  اینکه چنین فیلمی که بسیاری از مخاطبان در جشنواره هم از آن استقبال نکرده بودند برای عیدفطر انتخاب شد فقط نوعی فرصت سوزی برای آثار باکیفیتی بود که پشت خط اکران مانده اند.

در این سه هفته ای که از عیدفطر گذشته فقط “دوران عاشقی” بوده که توانسته فروش خوبی داشته باشد و تنوعی بدهد به سبد اکران تکراری عیدفطر که از اوایل ماه رمضان فیلمهایش چیده شده بودند.

فیلم سوزی آخر سال به عیدفطر منتقل شد؟

شورای صنفی نمایش فردا باید تصمیمی ضربتی بگیرد و  نباید بیشتر از این فرصت اکران را به آثاری بدهد که از تعدد سانسها در پردیسها تا تعدد سالن در شهرستانها همه چیز در اختیارشان بوده برای فروش بیشتر و اما باز هم پایین افتادن کف فروش، آنها را وارد بازی جلب مشتری با دعوت بازیگران به سینمای سرگروه کرده است.

شورای صنفی نمایش باید به صراحت در برابر ادامه اکران فیلمهای نفروشی که انگار انتخاب شده بودند تا فقط حاشیه امنی ایجاد شود برای دیگر فیلمها واکنش نشان دهد.

این گونه فیلمها در حالت عادی زمانی بهتر از پایان سال برای اکران پیدا نمی کردند و اکران آنها در عیدفطر فقط باعث پشت خط اکران ماندن آثاری شد که قابلیت بالایی برای جلب مخاطب داشتند. دقیقا به همین دلیل بود که سالنهایی که برای اکران این فیلمها تخصیص یافته بود نیز عملا کارکرد خود را از دست داد؛ این معنایی ندارد جز سینماسوزی با انتخاب گزینه های نادرست برای اکران.

زمانی که تعداد گروههای سینمایی به 6 گروه افزایش پیدا کرد بنا بود شرایطی فراهم شود برای افزایش تنوع به سبد اکران و رونق بیشتر سینماها اما آنچه در اکران عیدفطر دیدیم نه تنوع اکران که در اختیار گرفتن امکانات سانس و سالن در اختیار دو فیلم کمدی و مهجوریت بقیه فیلمها بود؛ به این می گویند فیلم سوزی با چینش نادرست اکران.

امیدواریم به تصمیم فردای شورای صنفی نمایش بلکه بتواند با وارد کردن چند فیلم باکیفیت به سبد اکران، رخوت گریبانگیر اکران را از بین ببرد…