1

افشاگری یک رسانه اصولگرا درباره نصّ صریح اساسنامه این نهاد⇐مدیرعامل ۱۱شغله خانه سینما صرفا نیروی اجرایی هیأت مدیره است!⇔پرسش: آیا ۱۰مسئولیت دیگر مدیرعامل با موافقت هیأت مدیره به وی واگذار شده؟⇒آقای سخنگوی فعال در فضای مجازی پاسخ بده!

سینماروزان: حواشی مسئولیتهای متعددی که منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما عهده دار آنها شده با حکم تازه ای به امضای خودش برای حضور مجدد در شورای پروانه ساخت امتداد یافته است.

به گزارش سینماروزان واکنش مدیرعامل خانه سینما به 11 مسئولیت همزمانش(اینجا را بخوانید) حضور در این مناصب به نمایندگی از خانه سینما بود؛ واکنشی که با افشاگری خبرگزاری «فارس» درباره نصّ صریح اساسنامه خانه سینما پرسش برانگیز می شود.

آن طور که «فارس» گزارش کرده در اساسنامه خانه سینما بر این امر تأکید شده که مدیرعامل صرفا نیروی اجرایی هیأت مدیره خانه سینماست و به بیان بهتر تمامی فعالیتهایی که انجام میدهد باید با تأیید هیأت مدیره همراه باشد!

پرسش آنجاست که آیا تأییدیه حضور در 10 مسئولیت همزمان با مدیرعاملی از سوی هیأت مدیره برای ایشان صادر شده؟ باید منتظر ماند و پاسخ سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما که از قضا در فضای مجازی هم به شدت فعال است را درباره این پرسش مهم شنید.

متن گزارش «فارس» را بخوانید:

منوچهر شاهسواری مدیرعاملی خانه سینما بعد از حضور در خانه  سینما قید کار تولید را  زده و این مهم را بارها عنوان کرده است اما  چقدر در موقعیت مدیرعاملی خانه سینما به مشکلات و معضلات صنف توجه داشته است.

شاهسواری در این مدت که این سمت را عهده دار شده است بیش از دیگر سینماگران در شوراهای مختلف حضور به هم رسانده و رئیس سازمان سینمایی با ارائه 2 حکم یکی برای حضور در هیأت امنای مدرسه ملی سینما و دیگری برای حضور در هیأت امنای موسسه رسانه های تصویری  کار و فعالیت او را در این دو حوزه چند برابر کرده است.

  اما مدیرعامل خانه سینما چقدر به وظایف خود در خانه سینما واقف است و به آن عمل می کند. با نگاهی به وظایف و اختیارات مدیرعامل در اساسنامه خانه سینما شاهد این مهم هستیم که مدیرعامل خانه سینما بدون تصویب هیات مدیره هیچ اختیاری ندارد و به درستی تنها یک مدیر اجرایی است.

شاهسواری در میان اعضای هیات مدیره خانه سینما هم نیست و هیچ رایی در هیات مدیره ندارد اما به تازگی نامه‌ای به امضاء خود به شورای پروانه ساخت ارایه داده است و خود را به عنوان نماینده شورایعالی تهیه‌کنندگان برای حضور در شورای پروانه ساخت معرفی کرد. این مورد خاص برای اهالی رسانه برملا شد اما چقدر از این نوع کارها تاکنون صورت گرفته که رسانه و اهالی صنف از آن بی خبر هستند!؟

برای اطلاع صنوف و اهالی سینما وظایف مدیرعامل که در اساسنامه خانه سینما آمده است را یکبار مرور می‌کنیم:

1) مدیرعامل صرفاً یک مدیر اجرایی است.

2) انجام امور اجرایی اعم از اداری، فرهنگی و مالی خانه سینما در چارچوب مصوبات هیأت مدیره و امضای قراردادهای استخدامی کارکنان موردنیاز خانه سینما که به تصویب هیأت مدیره رسیده باشد.

–تبصره: مصاحبه‌ها، اظهارنظرها و صدور بیانیه‌ها نیز مشمول مصوبه هیأت مدیره است.

3) ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها و نظام‌نامه‌های اجرایی منطبق بر اهداف تشکل‌های صنفی برای تصویب هیأت مدیره.

4) نصب و عزل مدیران بخش‌های اجرایی خانه سینما با مجوز و تأیید هیأت مدیره خانه سینما.

5) امضای قراردادها با اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب مصوبات هیأت مدیره.

6) امضای هر گونه اوراق و اسناد تعهدآور با رعایت بند 11 ماده 34 که به تأیید هیأت مدیره خانه سینما رسیده باشد.

7) تهیه و ارائه گزارش ماهانه، پیشرفت امور اجرایی و تراز مالی در پایان هر دوره مالی به هیأت مدیره.

8) نمایندگی خانه سینما و تشکل‌های صنفی عضو در مراجع قضایی و استخدام وکیل دادگستری با تأیید و انتخاب هیأت مدیره خانه سینما جهت طرح و اقامه دعوی حقوقی و شکایت کیفری علیه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع و پاسخگویی به دعاوی و شکایات مطروحه علیه خانه سینما.

9) در صورت لزوم مدیرعامل می‌تواند با تصویب هیأت مدیره بخشی از اختیاراتش را به مدیران اجرایی که مورد تأیید هیأت مدیره باشد تفویض کند.

مدیرعامل خانه سینما با توجه به اساسنامه هیچ اختیاری از خود ندارد و همه موارد باید با تصویب هیات مدیره انجام شود اما چقدر در این حوزه تخلف صورت گرفته است!؟

فعالیت‌های متعدد شاهسواری به غیر از مدیرعاملی خانه سینما،  عضویت در هیأت مدیره صندوق اعتباری هنر، عضویت در هیأت امنای مدرسه ملی سینما، عضویت در هیأت امنای موسسه رسانه های تصویری، عضویت در هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عضویت در شورای تصویب فیلمنامه حوزه هنری، عضویت در هیات مدیره موسسه هنرهای تصویری سوره مورد سوال بسیاری از اهالی سینما است.

او که کارنامه چندانی در تهیه‌کنندگی سینما ندارد پیش از حضور در قامت مدیرعاملی خانه سینما این تعداد سمت نداشته و این سوال در ذهن هر مخاطبی ایجاد می‌شود که مدیرعامل خانه سینما با توجه به این مهم که باید یک مدیر اجرایی باشد چگونه با این همه مشکلاتی که در خانه سینما وجود دارد امکان حضور در جلسات متعدد را دارد.

او چگونه می‌تواند به این مسئولیت‌ها رسیدگی کند و فرصت اندیشیدن و برطرف کردن مشکلات صنوف خانه سینما را در کنار دیگر کارها برای خود فراهم آورد هر قدر هم فرد توانمندی باشد باز هم برای رفع مشکلات و حضور در جلسات باید فرصتی داشته باشد!

به نظر می‌رسد مدیرعاملی خانه سینما تنها یک فرصت برای حضور در شوراها و جلسات متعدد است و در واقع مدیرعامل خانه سینما با توجه به تعدد جلسات امکان فعالیت اجرایی در خانه سینما را ندارد .