1

افشاگری کیهان درباره پشت پرده صدور مجوز کارگردانی سینما به یک رقاص پولدار اینستاگرامی⇐پای همسر یک تهیه‌کننده درمیان است؛ همسری که حمایت‌های مالی هنگفت از فارابی دریافت کرده!

سینماروزان: انتشار خبر صدور مجوز کارگردانی سینما برای یک رقاص پولدار اینستاگرامی موجی از واکنشهای مختلف را از سوی سینماگران موجب شده و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان هم تمام‌قد دربرابر این روال غلط ایستاده و خواهان اصلاح رویه از سوی ارشاد شده است.

روزنامه اصولگرای کیهان در تحلیلی بر این ماجرا به افشاگری درباره پشت پرده صدور این مجوز پرداخته؛ پشت پرده ای که پای همسر یک تهیه‌کننده را نیز به ماجرا باز کرده، همسری که حمایت‌های مالی هنگفت از فارابی داشته است.

متن تحلیل کیهان را بخوانید:

صدور مجوز کارگردانی سینما برای یک تولیدکننده محتوای سخیف در اینستاگرام، دستاورد فرهنگی جدید دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود! هرچند که یکی از مدیران سازمان سینمایی مدعی واجد شرایط بودن این فرد شده اما این مجوز دلایل دیگری دارد!

اسامی ‌تازه‌ترین مجوزهای صادر شده از سوی شورای پروانه ساخت سینمایی وزارت ارشاد در حالی صادر شد که یک تولید‌کننده محتوای سخیف و غیراخلاقی در فضای مجازی نیز از سوی این شورا، مجوز کارگردانی گرفته است!

فرد مذکور، قبلاً با ساخت کلیپ‌های مبتذل در شبکه‌های اجتماعی مشغول بوده و سابقه پُررنگ و معتبری در حوزه سینما ندارد! محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده که فرد مذکور، واجد شرایط دریافت مجوز کارگردانی است چون دارای مدرک تحصیلی سینمایی است و چهار نمونه فیلم کوتاه به شورای صدور پروانه ساخت ارائه کرده که مورد تایید هفت نفر از اعضای این شورا قرار گرفته است.

این در حالی است که شورای پروانه ساخت سینمایی وزارت ارشاد، معمولا برای نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند داستانی به افرادی که صرفا سابقه تولید کلیپ و فیلم کوتاه داشته‌اند، مجوز فیلم ویدئویی صادر می‌کند، اما این‌بار، برای اولین کار یک به اصطلاح شاخ اینستاگرامی، مجوز سینمایی صادر شده است! در شرایط عادی، افرادی که به تخریب و تضعیف فرهنگ عمومی کشور می‌پردازند، باید از سوی دستگاهی به نام «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» تأدیب شوند و با اهرم‌های نرم و فرهنگی، به حاشیه رانده شوند، اما وزارت ارشاد معکوس عمل کرده و به یک هنجارشکن فرهنگی، مجوز تولید اثر داده است.

اما سؤال این است که دلیل اصلی صدور مجوز کارگردانی برای فردی که نه تنها قبلاً هیچ اثر داستانی حرفه‌ای و بلندی نساخته بلکه سوابقش مصداق بارز «ولنگاری فرهنگی» به‌حساب می‌آید، چیست؟

یکی از این دلایل به جهت‌گیری سیاست‌های سینمایی دولت‌های یازدهم و دوازدهم برمی‌گردد؛ این سیاست‌ها به سود سینماگران تجارت‌پیشه و مبتذل‌ساز بوده و در نتیجه شاهد افزایش روزافزون آثار سخیف و کاهش کیفیت آثار سینمایی در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

اما دلیل مهم‌تر را می‌توان به تهیه‌کننده این فیلم مربوط دانست که جایگاه ویژه‌ای نزد مدیران سینمایی دارد. همچنان که همسر این تهیه‌کننده، پیش از این به‌رغم تولید آثار کم مایه‌ای که فروش بسیار پایینی هم در گیشه داشته‌اند، حمایت‌های مالی هنگفتی از سازمان سینمایی و فارابی دریافت کرده بودند. رقم این حمایت‌ها در فهرست‌های منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی قبلاً اعلام شده بودند و در دسترس همه قرار دارند.