1

اعتراف یک تهیه کننده جوان به ضرردهی “سیانور” علیرغم حمایت شهرداری، تصویرشهر، سینماشهر، حوزه هنری، صداوسیما، شورای صنفی نمایش، حبیب ایل بیگی، محمدرضا فرجی و مجید مسچی از فیلم!

سینماروزان: محمود رضوی تهیه کننده جوان “معراجیها”، “دلبری” و “پادری” که این روزها “سیانور” را روی پرده دارد در هفته های آغازین اکران این فیلم مدام گلایه می کرد از عدم همراهی ارگانهای مختلف از این فیلم آن هم در شرایطی که در یک اتفاق نادر هم بیلبوردهای فراوانی در نقاط مختلف پایتخت به فیلم تخصیص یافته بود و هم حجم محسوس تیزرهای تلویزیونی برای فیلم درنظر گرفته شده بود.

به گزارش سینماروزان انعکاس این تناقض در گفتار با آنچه در عالم واقع جریان داشت از سوی رسانه های مستقل، اسباب انتقاد ارگانهای حامی فیلم را در پی داشت و همین باعث شده رضوی در تازه ترین گفتگوی خود که با “مهر” انجام شده به صراحت اعتراف کند به حمایت ارگانهای مختلف از شهرداری تا سازمان تصویرشهر، حوزه هنری، شورای صنفی، ایل بیگی و حتی محمدرضا فرجی از “سیانور”!!!

جالب است که علیرغم این اعتراف رضوی به ضرر 50 درصدی فیلمش نیز اعتراف کرده است!

محمود رضوی گفته است: تلویزیون تعدادی از تیزرهای تبلیغاتی و زیرنویس های خود را به فیلم «سیانور»  اختصاص داد. البته هنگامی که تیزرهای ما قطع شد من در برنامه «هفت» از ریاست سازمان صدا و سیما خواهش کردم که تعدادی تیزر در اختیارمان قرار دهند که این اتفاق افتاد. با این وجود باید بگویم اگر «سیانور» یک فیلم دولتی بود اقبال صدا و سیما از آن بیشتر می شد، اما همین قدر از حمایت های سازمان هم جای سپاس دارد.

رضوی با اشاره به همراهی شهرداری در بخش تبلیغات شهرداری عنوان کرد: شهرداری تهران با توجه به درخواست ما و موافقت جناب آقای دکتر قالیباف در اکران این فیلم حمایت هایی در بخش تبلیغات از فیلم «سیانور» کردند. در سینماها هم همین اتفاق ها افتاد و سینماهای حوزه هنری در تهران و شهرستان ما را کمک کردند و همزمان با تهران اکران «سیانور» در شهرستان را هم داشتیم. موسسه «تصویر شهر»، پردیس سینمای آزادی و پردیس کوروش هم ما را حمایت کردند، اما چیزی که باعث حیرت ما شد فروش این فیلم در مشهد بود؛ «سیانور» در سینما هویزه مشهد، فروش خیلی خوبی داشت و به مدت سه هفته سالن های بزرگ آن در اختیار این اثر قرار داشت که جای تشکر از موسسه سینما شهر، جناب آقای مسچی و زیر مجموعه ایشان را دارد.

این تهیه کننده ادامه داد: شورای صنفی، حبیب ایل بیگی و محمدرضا فرجی در سازمان سینمایی تمام تلاش خود را کردند و ما را در اکران همراهی مناسبی کردند اما باید بگویم یکسری نهادهای دولتی که باید به کمک ما می آمدند، نیامدند البته شاید توقع ما زیاد بود و به طور کلی این فیلم فراز و فرود زیادی داشت. نکته ای که می خواهم بگویم این است که با وجود همه این حمایت ها این فیلم در اکران نتوانست سرمایه اولیه خود را به دست بیاورد و «سیانور» ضرر ۵۰ درصدی برای ما به همراه داشت که این را با احتساب فروش رایت های ویدیویی و تلویزیونی می گویم.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت «سیانور» به دلیل اینکه فیلمی تاریخی بود با سایر آثار متفاوت بود، بیان کرد: اگرچه این فیلم تا کنون تا مرز سه میلیارد فروش داشته اما ما معادل ریالی همین هزینه را برای تولید کرده بودیم. اگر هزینه های اکران و تولید را درنظر بگیرید ۳۰ درصد از فروش برای بازگشت سرمایه باقی می ماند که این ۳۰ درصد هزینه های اولیه ما را پوشش نمی‌دهد و اگر درآمد رایت ویدیویی و تلویزیونی را هم به این مبلغ اضافه کنیم باز هم ضرر ۵۰ درصدی برای ما باقی می ماند.