1

اعترافات و ادعاهای همایون اسعدیان در نشست غیرمخفیانه با اهالی رسانه⇐خانه سینما از ابتدای تأسیس به وزارت ارشاد وصل بود و همیشه تلاش شده بیشترین بودجه از دولت دریافت شود/شمقدری، خانه سینما را به صفحه اول مطبوعات آورد/در زمان توقیف فیلمها توسط حوزه در دولت دهم ما با حوزه هنری جلسه داشتیم!!!/در آن زمان گفته شد فیلم «بوسیدن روی ماه» را حوزه ساخته است!!!/ ۴ سال پیش نظرمان درباره بهترین گزینه برای وزارت ارشاد را اعلام کردیم اما ریشه آن گزینه زده شد!!!/{از ۱۱شغله بودن منوچهر شاهسواری} دفاع می‌کنیم چون ایشان با خانه سینما مرتبط است!!!/شکایتهای مربوط به قاچاق فیلمها ظرف ۷۲ ساعت به نتیجه می‌رسد!!!

سینماروزان: برخلاف محمدمهدی حیدریان که به خواسته خودش یا حرکت خودسرانه متصدی روابط عمومی اش نشست گپ و گفت با اهالی رسانه را به صورت کاملا مخفیانه و با حذف رسانه های مستقل و منتقد فراهم کرده بود(اینجا را بخوانید) نشست هیأت مدیره خانه سینما به صورت آشکار و با حضور همه اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش سینماروزان در این نشست که همایون اسعدیان رییس هیأت مدیره خانه سینما، علی قائم مقامی سخنگوی هیأت مدیره و فاطمه معتمدآریا از اعضای هیأت مدیره حضور داشتند اسعدیان هم اعترافاتی را درباره وابستگی بیش از حد خانه سینما به دولت اعلام کرد و هم ادعاهای خاصی را مطرح کرد درباره تلاش اش برای حل مشکل فیلمهای توقیفی حوزه در دولت دوم محمود احمدی نژاد در حالی که در آن زمان هیچ گاه هیچ واکنش صریحی از سوی وی در رسانه ها شنیده نشد. او البته توجیهاتی را هم ارائه داد درباره 11شغله بودن منوچهر شاهسواری.

همایون اسعدیان  در نشست خبری اعضای هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به خبرنگاری درباره توقیف فیلم ها و واکنش خانه سینما اظهار کرد: دوستان در هیات مدیره قبلی و هم در هیات مدیره فعلی تلاش می کنند تا مشکلات فیلمسازان از قاچاق فیلم تا توقیف آنها حل شود و ما با شکایت و نامه نگاری این مسایل را پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که بگوییم به ما ارتباطی ندارد. ما حتی به مشکلاتی که برای مستندسازان هم پیش آمد پرداختیم، اما اینکه در نهایت چقدر این تلاش های ما به ثمر می رسد مساله ثانویه است.

اسعدیان در واکنش به ماجرای تعدد مسئولیتهای منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما که به 11 مسئولیت رسیده است(!!!) بیان داشت: شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما برنامه های درستی دارد. باور ما این است که هر فعالیت سینمایی که صورت می‌گیرد با خانه سینما مرتبط است و ما تلاش می‌کنیم در این فعالیت‌ها حضور داشته باشیم. در واقع به دنبال این هستیم در جاهایی که خانه سینما کرسی ثابت ندارد هم یک کرسی ثابت به دست آوریم. در این راستا مدیرعامل خانه سینما به عنوان مدیرعامل خانه، در موزه سینما و صندوق اعتباری هنر حضور دارد نه به عنوان منوچهر شاهسواری. بنابراین از این حرکت دفاع می‌کنیم و امیدواریم این کرسی‌ها را برای مدیرعامل خانه سینما یا اصناف بتوانیم ایجاد کنیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به پرسشی درباره بیمه تکمیلی اعضای صنوف خانه سینما نیز اظهار کرد: سرویسی که بیمه کننده به ما می دهد نسبت به سال گذشته تا سقف ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است اما درمورد ویزیت های پزشکی من حضور ذهن ندارم. به هر ترتیب دوستان در تلاش هستند امکانات بیشتری در بیمه تکمیلی برای اعضای خانه سینما فراهم کنند.

فاطمه معتمدآریا از اعضای هیات مدیره خانه سینما در تکمیل سخنان وی عنوان کرد: هر بیمه ای برای خود تعرفه مشخصی دارد و فکر می کنم بیمه رازی اگر تعرفه هایش در بخش هایی بالاست در حوزه های دیگری پایین است.

اسعدیان در ادامه بخش پرسش و پاسخ نشست درباره بودجه و استقلال خانه سینما اظهار کرد: خانه سینما از ابتدا که تاسیس شد به وزارت ارشاد وصل بود و دولت ها هم براساس حسن ظن یا سوءظن بودجه ما را بالا یا پایین می برند. متاسفانه همیشه تلاش این بوده که بیشترین بودجه از دولت دریافت شود ولی ما اکنون در نظر داریم خود را از دولت بی نیاز کنیم و به تدریج مستقل شویم.

رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد:‌ در حال حاضر سهمی که بابت از کارافتادگان و یا خانواده های بازماندگان اعضای خانه سینما می دهیم در حد بضاعت ماست اما سعی می کنیم رگ حیاتی خود را به بودجه های دولت محدود نکنیم و تامین اقتصادی باشیم تا بتوانیم کمک خوبی به خانواده همکاران از دست رفته و یا از کار افتاده داشته باشیم.

وی اضافه کرد : ماجرای طرح بیمه بیکاری پروسه های سنگینی دارد و واقعیت این است که صنوف هنوز به شکل مستقل و براساس تعریف درست آنها فعالیت ندارند که باید این اتفاق بیفتد.

معتمدآریا گفت: چیزی که هیات مدیره فعلی بر آن اصرار دارد، این است که ما آغازکننده چیز جدیدی نباشیم بلکه ادامه دهنده مواردی باشیم که هیات مدیره قبلی شروع کرده است. درباره بودجه ۴ میلیاردی بیمه هم باید بگویم که مقداری از آن را وزارت ارشاد به ما داد و ما حتی یک میلیارد کم آوردیم و خانه سینما از طریق اسپانسرهای مختلف شروع به تأمین این بودجه کرد. البته تمام هزینه بیمه از طریق دولت تأمین نمی شود.

این عضو هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد:‌ اتفاق دیگر این است که درباره بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، خانه سینما اولین مجموعه ای است که وارد عمل می شود اما خبر و عکسی از آن منتشر نمی شود زیرا به نظر ما چنین کاری درست نیست.

فاطمه معتمدآریا یکی از اعضای هیات مدیره خانه سینما نیز در این نشست عنوان کرد: چیزی که هیأت مدیره فعلی بر آن اصرار دارد، این است که ما آغاز کننده چیز جدیدی نباشیم بلکه ادامه دهنده مواردی باشیم که هیات مدیره قبلی شروع کرده است. درباره آن بودجه ۴ میلیاردی هم باید بگویم که مقداری از آن را وزارت ارشاد به ما داد و ما حتی یک میلیارد کم آوردیم و خانه سینما از طریق اسپانسرهای مختلف شروع به تأمین این بودجه کرد. بر این اساس می‌توانم بگویم تمام بیمه از طریق دولت تأمین نمی شود. اتفاق دیگر این است که درباره بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، خانه سینما اولین مجموعه‌ای است که وارد عمل می شود اما خبر و عکسی از آن منتشر نمی شود زیرا به نظر ما چنین کاری درست نیست.

وی ادامه داد: اختلافاتی که درباره تأمین بودجه یا بیمه شونده‌های تکمیلی وجود دارد درباره این است که هیات مدیره می ­خواهد این بیمه صرف کسانی شود که عضو اصلی خانه سینما هستند و حقوق بگیر و بیمه شده جای دیگر نیستند. در واقع این محدودیت برای کسانی است که عضو خانه سینما هستند اما بیمه شده و حقوق بگیر جای دیگر هستند.

قائم مقامی در همین رابطه افزود: افرادی تحت پوشش بیمه تکمیلی خانه سینما هستند که بیمه پایه آنها بیمه خانه سینما باشد. زیرا صنوف باید واقعی شوند. نباید هزینه های خانه سینما را صرف مسائلی کنیم که ربطی به آن ندارد.

اسعدیان سپس درباره بحثی که درباره گروه سینمایی «هنر و تجربه» به وجود آمده است، اظهار کرد: بهتر است در رابطه با گروه «هنر و تجربه» در این جا صحبت نکنیم زیرا نامه ای را که خطاب به امیر حسین علم الهدی نوشته بودم به عنوان یکی از اعضای شورای صنفی اکران نوشته بودم.

معتمدآریا درباره همین مساله عنوان کرد: هر اتفاق سینمایی در مورد سینما در داخل کشور و یا خارج از کشور بیفتد، خانه سینما نسبت به آن بی­‌تفاوت نیست. در مورد «هنر و تجربه» در خانه سینما دید منفی وجود ندارد بلکه موضع خانه سینما نسبت به آن مثبت است، اما در این میان یک سری مسایل حقوقی وجود دارد که ربطی به خانه سینما ندارد.

اسعدیان در ادامه با اشاره به رابطه خوب خانه سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در یکی از مقاطع خوبی قرارداریم که خانه سینما ارتباط بسیار خوبی با وزارت ارشاد دارد به این صورت که نگاه مسئولان وزارت ارشاد به آن مثبت است و وظایف زیادی را به دوش خانه سینما می‌گذارند. من در این ۲۰ سالی که فعالیت صنفی داشته  ام تاکنون ندیده ام که این میزان از همراهی از سوی وزارت ارشاد با خانه سینما صورت گیرد. حتی گاهی فکر می کنم که آیا آمادگی پذیرش این حجم از مسئولیت ها را داریم یا خیر؟

وی درباره جشن خانه سینما بیان کرد: ما دیگر چیزی تحت عنوان دبیرجشن نداریم، بلکه رییس جشن داریم که از سوی آن آکادمی که درباره آن صحبت کردم، انتخاب می شود.

رییس هیات مدیره خانه سینما سپس درباره شکل گیری صندوقی برای حمایت از هنرمندان گفت: ما به حمایت از دولت احتیاج داریم. البته تا وقتی پایه گذار آن صندوق، اعضای خانه سینما نباشند و منتظر بودجه از سوی دولت باشیم این صندوق عمر کوتاهی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: ممکن است یک صنف معتقد باشد تمام مسیر خانه سینما اشتباه است. نظر آن صنف محترم است اما نمی تواند برای صنف دیگر تصمیم بگیرد. اگر یک گروهی فکر می کنند که خانه سینما به کجراه می رود و باید آن را به راه راست هدایت کنند درست نیست و باید اجازه دهند که ما وارد بازی خلاف صنف نشویم.

فاطمه معتمد آریا در تکمیل سخنان همایون اسعدیان گفت: تمام اتفاقات در حوزه مشکلاتی که بیان شد چیزهایی است که به ما ارث رسیده است. در واقع ما به انتهای مشکلات صنف مستندسازان رسیده ایم و در این دوره اتفاق جدیدی رخ نداده است. فکر می کنم حدود ۲ سال است که درباره این مسایل جلسه گذاشته شده که جلسات پی در پی بوده است و همانطور که گفتم ما به انتهای این مباحث رسیدیم و بنابراین هیات مدیره جدید معجزه ای نمی تواند داشته باشد جز اینکه به قانون صنوف احترام بگذارد و ادامه مسایل را پیگیری کند.

همایون اسعدیان در بخش دیگری از این نشست درباره قاچاق فیلم‌های سینمایی و اتفاقی که بر سر فیلم «گشت 2» و دلخوری سعید سهیلی رخ داد، گفت:‌ هیأت مدیره قبلی هم این باور را داشت و ما نیز همین طور هستیم که هر کاری انجام می‌دهیم را در بوق و کرنا نمی‌کنیم. خانه سینما پس از اتفاقی که برای فیلم «گشت 2» رخ داد بلافاصله موضوع را با پلیس در میان گذاشت و آن‌ها اعلام کردند هر شکایتی که از طرف خانه سینما به پلیس تهران اعلام شود، کمتر از 72 ساعت اقدام و به سرانجام می‌رسانند.

او افزود: ما رفتار آقای سهیلی را درک می‌کنیم ولی شاید او اطلاع نداشت که ما چگونه موضوع را پیگیری می‌کنیم اما با این حال همچنان مُصر هستیم که هیأت مدیره ابتدا کار خود را انجام دهد بعد اعلام کند. در این باره برای فیلم «عصبانی نیستم» هم خانه سینما رسما به سردار ساجدی‌نیا درباره تکثیر غیرقانونی نامه نوشت اما شکایتی دریافت نکردیم.

وی افزود: قبل از دوره شمقدری و تعطیلی خانه سینما، این خانه فعالیت های خود را داشت اما حرکت شمقدری به یک باره خانه سینما را به صفحه اول مطبوعات آورد و ما آنقدر بزرگ شدیم که حتی نامزدهای ریاست جمهوری باز کردن خانه سینما را به عنوان وعده های خود مطرح می کردند در حالی که جای خانه سینما اصلاً روی جلد نیست بلکه داخل مطبوعات است. ممکن است عده ای دوست داشته باشند ما را در انتخابات سیاسی کرده و از فعالیت های صنفی دور کنند و خود من هم در دوره ای که ضرورتش وجود داشت، حرف هایم را به عنوان روی جلد عنوان می کردم اما ما نباید تبدیل به افرادی شویم که فقط بخواهیم بجنگیم بلکه باید به اصل صلح معتقد باشیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: اجازه ندهیم ما را در هر مقطعی با یک بیانیه یا سخنرانی وارد جریانات سیاسی کنند. سیاست مداران نباید ما را وارد زمین خود کنند چرا که عرصه فرهنگ جای این مسایل سیاسی نیست. با این حال ما حتماً فعالیت های خود را بیان می کنیم اما ممکن است با کمی تأمل و تأخیر بیان شود.

معتمد آریا نیز خاطرنشان کرد: نکته ای که خانه سینما و هیات مدیره های قبلی بر آن اصرار داشتند و ما هم آن تفکر را ادامه می دهیم این است که بیشتر اعضای خانه سینما فعال شوند. ما انتظار داریم همه انجمن ها فعال شوند و خودشان مسائل را به ما بیان کنند بنابراین هدف اصلی ما فعال کردن انجمن های خانه سینماست.

در ادامه این نشست پرسشی درباره سخنان علی قائم‌مقامی در یک برنامه تلویزیون و انتقاد تند وی از یک تهیه کننده 3ارگانی مطرح شد که آیا این سخنان در جایگاه سخنگوی خانه سینما بوده است یا خیر؟ و اسعدیان اظهار کرد: آقای قائم مقامی تأکید می کند که نظراتش شخصی بوده و به عنوان سخنگوی خانه سینما مطرح نشده است.

قائم‌مقامی نیز با تأکید مجدد بر اهمیت سخنانش در برنامه تلویزیونی درباره آفتی به نام تهیه کنندگان ارگانی یادآور شد: من تهیه کننده و مدیرتولید هستم و در آن برنامه صحبت هایی در مورد تهیه کنندگان 3ارگانی داشتم که نظرات شخصی خودم بود و همچنان به آنها معتقدم.

در ادامه معتمدآریا نیز عنوان کرد: ما فعالیت های شخصی خود را محدود کرده این تا ضربه ای به خانه سینما نخورد.

در بخش دیگری از این نشست، اسعدیان درباره پرسشی نسبت به فعالیت های جشن خانه سینما افزود: آکادمی جشن به صورت مستقل عمل می کند و تا آنجا که ما در جریان هستیم فعالیت ها به خوبی پیش می رود.

وی همچنین با اشاره به پرسش دیگری درباره بسیاری از مسایلی که در خانه سینما نسبت به آنها اقدامی صورت نگرفته است، اظهار کرد: کارهای نکرده ما خیلی بیشتر از کارهای انجام شده است برای همین است که می خواهیم صنوف را وارد کار کنیم. پیش از این نیز بار بسیاری از کارها روی دوش کامران ملکی بود که می بایست پاسخگوی همه باشد و از این رو می خواهیم کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی را راه اندازی کنیم تا کارها به صورت یک نفره نباشد.

اسعدیان ادامه داد: با این حال مسئله این است که ما همیشه وقتی وارد مشکلی می شویم سراغ صنف می رویم. منظور من اینجا سعید سهیلی نیست اما اکثر ما فعالیت و کمکی به صنف نمی کنیم و بعد هنگام مشکل انتظار کمک داریم. صنف اینگونه شکل نمی گیرد. نباید بگوییم اول صنف به ما کمک کند و بعد ما به آن کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حوزه هنری و مساله تحریم فیلم ها توسط حوزه و فعالیت هایی که در این راستا شکل می گیرد، گفت: فعالیت های ما در این حوزه لزوماً به معنای نتیجه دادن نیست. زمانی که خانه سینما تعطیل بود و ۶ فیلم دچار مشکل شدند ما با حوزه هنری جلسه داشتیم و حتی متهم به همکاری با حوزه شدیم و گفته شد فیلم «بوسیدن روی ماه» را حوزه ساخته است. با این حال یکی از اقدامات این بود که هر فیلمی را که حوزه هنری بگوید در سینماهایش نشان نمی دهند ما دو هفته اکران بیشتر به آن اختصاص می دهیم که البته این در صورتی است که فیلم فروش بالایی داشته باشد.

اسعدیان تصریح کرد: این محدودیت از نظر ما هم عقلانی نیست و فقط وزارت ارشاد است که می تواند محدودیت ایجاد کند و هیچ ارگان و نهاد دیگری نمی تواند مجوزهای اکران را زیر سوال ببرد وگرنه به این ترتیب سنگ روی سنگ بند نمی شود و هر کسی می تواند مجوزها را زیر سوال ببرد بنابراین مقرر شد در شورای صنفی، اکران فیلمی که فروش بالایی داشته باشد و حوزه هنری برایش محدودیت ایجاد کرده است دو هفته بیشتر باشد.

علی قائم مقامی سخنگوی خانه سینما نیز در رابطه با قاچاق فیلم «عصبانی نیستم» توضیح داد: به پلیس تهران بزرگ و فتا به صورت رسمی نامه زدیم تا جلوی تکثیر غیرقانونی این فیلم گرفته شود و موضوع را پیگیری کنند.

قائم مقامی ادامه داد: خود من با رضا درمیشیان تماس گرفته‌ام و گفتم خانه سینما اقدامات اولیه را انجام داده است و خود ایشان به عنوان شاکی و مالک اصلی فیلم باید پیگیری‌های بعدی را انجام دهد.

اسعدیان درباره نظر خانه سینما درباره کابینه گفت: ۴ سال پیش در محفلی نظرمان درباره بهترین گزینه برای سمت وزیری وزارت ارشاد را اعلام کردیم که ریشه آن فرد زده شد بر همین اساس در حال حاضر حتی اگر گزینه اصلحی در ذهنمان وجود داشته باشد بیان نمی کنیم اما نظرمان را درباره این مقطع اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: همانطور که گفتم در حال حاضر در یکی از بهترین مقاطع زمانی به لحاظ ارتباط خانه سینما با وزارت ارشاد قرار داریم با این وجود رابطه مستقیم ما با محمد مهدی حیدریان و سازمان سینمایی است اما به هرحال جلساتی هم با وزیر ارشاد داشته ایم و شرایط خوبی بر این رابطه حاکم است.

این سینماگر در پایان بخش پرسش و پاسخ نشست گفت: ما علاقه مندیم که خانه سینما در هر فعالیت سینمایی حضور داشته باشد و یک طرف قضیه ما باشیم و ما این موضوع را یک ضرورت می دانیم. خوشحال می شویم درباره جشنواره های سینمایی هم همین موضوع وجود دارد و نظرمان را به دوستان اطلاع می دهیم و این تعامل وجود دارد.