1

اظهارنظر یک نماینده مجلس درباره پخش تیزرهای سینمایی از GEM

سینماژورنال: علیرغم مخالفتهایی که از تریبونهای رسمی درباره پخش تیزر آثار سینمایی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و به خصوص جم صورت می گیرد اما این ماجرا همچنان ادامه داد.

به گزارش سینماژورنال به تازگی ابوذر ندیمی عضو فراکسیون هنرورسانه مجلس شورای اسلامی هم درباره این ماجرا اظهارنظرات تأمل برانگیزی را برای خبرگزاری “خانه ملت” طرح کرده است.

ابوذر ندیمی با اشاره به تبلیغات فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای، گفت: برای معرفی فیلم‌های سینمایی و جلب‌نظر مخاطب راه‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن تبلیغات است و این روش باید بتواند محتوای فیلم‌ها را برای مخاطب جذاب جلوه دهد؛ بنابراین بازاریابی و تبلیغات در حوزه فیلم و هنر بسیار موثر است و می‌تواند ورق گیشه را به نفع سینما و فیلمساز تغییر دهد اما نمی‌توان انتظار داشت مردم تحت تاثیر عوامل ناشناخته یا شناخت سطحی و عاری از جذابیت به سینما روند.

ماهواره‌ها با هدف جلب مخاطب برای خود، به تبلیغ فیلم‌های ایرانی می‌پردازند

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه در همه جای دنیا علم تبلیغات برای فروش فیلم به طور بسیار گسترده و تخصصی دنبال می‌شود، افزود: ماهواره‌ها با هدف جلب مخاطب برای خود، به تبلیغ فیلم‌های ایرانی می‌پردازند. درواقع می‌خواهند به نحوی جلب توجه کنند که برآورده کردن نیازهای درون سرزمینی، یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است؛ لذا با شناسایی و شناخت محیط ایران جذابیت‌هایی برای مخاطب تعریف می‌کند.

وی معتقد است صاحبان شبکه‌های ماهواره‌ای در این رویکرد بیشتر از آن که به دنبال معرفی فیلم‌های ایرانی باشد اهداف بلند دیگری همچون جذب مخاطب داخل ایران به این شبکه‌ها را دنبال می‌کند به همین دلیل نیازهای داخلی آن‌ها را پوشش می‌دهند.

قیمتهای گزاف تبلیغ در رسانه ملی، صاحبان کالا را از آن دور کرده

ندیمی در ادامه با تاکید بر اینکه صداوسیما و دیگر رسانه‌های ایران نیز باید رفتار مناسبی داشته باشند اما اینکه چرا از چنین فضای باز اطلاعاتی باز مانده‌اند سوالی است که باید پاسخگو باشند، تصریح کرد: جدا از اعمال‌سلیقه‌ای که رسانه ملی که در پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی انجام می‌دهد و اینکه کدام ‌یک از فیلم‌ها قابلیت پخش تیزر دارند، دلیل دیگر گرایش تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی به شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغ فیلم‌هایشان به قیمت‌های گزاف پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌ها مرتبط می‌شود.

برای تلویزیون ایران تفاوتی بین یک محصول تجاری و فرهنگی نیست

وی با بیان اینکه طبق بازخوردهای گرفته شده هزینه تبلیغات در رسانه ملی بالا است و طبعا فیلمی با تبلیغ از طریق رسانه ملی تا این حد دیده نمی‌شد، گفت: متأسفانه برای تلویزیون ایران تفاوتی بین یک محصول تجاری و فرهنگی نیست و با درآمدزایی فعلی سینما، نمی‌توان چنین هزینه‌ای را به تلویزیون پرداخت کرد.

عضو فراکسیون هنر و رسانه مجلس در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید علاوه بر چند بندی که در آیین‌نامه خود جهت منع تبلیغات فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای ایجاد کرده، فکری کاربردی برای فیلمسازان کند.

ابوذر ندیمی
ابوذر ندیمی