1

اظهارات سازنده مستندی با محوریت مسعود کشمیری⇐نمی‌دانم چرا امثال بهزاد نبوی، خسرو تهرانی و موسوی خوئینی‌ها نمی‌خواهند درباره کشمیری حرف بزنند؟/خودم هم نمی‌دانم کشمیری نماینده ارتش در شورای امنیت بود یا نماینده نخست وزیری؟/حتی یک کپی شناسنامه از کشمیری موجود نیست!!!

سینماروزان: مسعود کشمیری از جمله نفوذیهای منافقین و عامل اصلی انفجار در دفتر نخست وزیری در شهریورماه 60، مضمون مستندی شده با نام «نفوذی» که جواد موگویی آن را ساخته است؛ مستندی که به تازگی در محفل «سینماروایت» به نمایش درآمد به دلیل کمبود منابع تحقیقاتی با نقد مواجه شد.

جواد موگویی کارگردان این مستند کمبود منابع را مرتبط دانست با بی علاقگی برخی از شخصیتها درباره صحبت پیرامون کشمیری و بیان داشت: من به سراغ چهره‌هایی چون بهزاد نبوی، موسوی خوئینی‌ها و خسرو تهرانی که اغلب از آگاهان پرونده کشمیری هستند، رفتم ولی نمیدانم چرا هیچکدام حاضر نیستند که در ارتباط با این موضوع صحبت کنند و این دیگر ایراد من به عنوان مستندساز نیست بلکه ایراد از وجود روحیه‌ای در بعضی از مسئولین کشور ماست که هیچگاه حاضر به پاسخگویی نیستند.

موگویی در ادامه با بیان اینکه اساسا این پرونده به واسطه تناقض‌های بسیاری که داشته، هیچ وقت به نتیجه نرسیده، اظهار کرد: باور کنید به قدری روایت‌های متفاوت در ارتباط با کشمیری وجود دارد که خود من هم نمی‌دانم که مثلا کشمیری نماینده رکن دوم ارتش در شورای عالی امنیت ملی بود یا نماینده نخست‌وزیری!؟؟ یعنی می‌خواهم بگویم که پرداختن به چنین سوژه‌ای بعد از چهل سال محدودیت‌های بسیاری دارد و نمی‌توان به راحتی به همه اطلاعات مربوط به چنین سوژه‌هایی دست پیدا کرد.

موگویی با اشاره به اینکه در مورد سوژه این مستند یعنی مسعود کشمیری اطلاعات آرشیوی بسیار کمی وجود دارد گفت: از او فقط دو عکس 3 در 4 در آرشیوها وجود دارد که یکی که مربوط به قبل از انقلاب و یکی هم مربوط به بعد از انقلاب است و حتی از او یک کپی شناسنامه هم در میان اسناد موجود وجود ندارد و طبیعتا ما نمی‌توانستیم صرفا با همین دو عکس درباره او یک مستند بسازیم.