1

اظهارات بی‌پرده دو تهیه‌کننده سینما روی آنتن زنده⇐آنها که به فکر تعطیلی مجدد سینماها هستند، قبل از هر چیز به فکر تامین خرج زندگی سینماگران باشند!/در همان چهارماه تعطیلی سینماها هم جز یک سبدکالای توهین‌آمیز در یافت‌آباد چه به اهالی سینما دادند که باز به فکر تعطیلی سینمایند؟/چطور است تمام کافه‌ها و رستوران‌ها و مجتمع‌های خرید و هایپرمارکت‌ها با انبوه جمعیت بازند ولی سینماها باید بسته شوند؟/چطور است اتاق سیگار فرودگاه‌ها با انبوه مشتاقان، باز است ولی سینماها باید بسته شوند؟؟/چگونه است که یک مرکز خرید موبایل در مرکز پایتخت که درحالت عادی هم پر از آلودگی بوده همچنان باز است ولی سینماها باید بسته شوند؟/آنها که بنای تعطیلی سینماها را دارند چرا به دنبال تعطیلی نهادهای بودجه‌خوار سینمایی نیستند؟/نمی‌شود که سالن سینما به‌عنوان حلقه اصلی ارتباط با مخاطب تعطیل باشد و ارگانهایی که به‌نام سینما، بودجه‌های میلیاردی می‌گیرند همچنان باز باشند!!/تا کپی‌رایت حل نشود مشکل قاچاق فرهنگی حل نخواهد شد و اکران آنلاین به جایی نخواهد رسید!/عجبا که یکی از وزرا فرموده‌اند که فعلا صلاح نیست کپی‌رایت را به رسمیت بشناسیم!!/کار به جایی رسیده که انگاری سینمای ایران در حال تولید فیلم برای شبکه‌های ماهواره‌ای است!!

سینماروزان: علیرغم آن که بعد از نزدیک به چهارماه تعطیلی کرونایی سینماها، بالاخره سینماها باز شده‌اند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای مخاطبان هستند ولی همچنان گاه و بیگاه شایعاتی شکل می‌گیرد درباره تعطیلی مجدد سینماها به‌دلیل افزایش شیوع کرونا؛ در این اوضاع اکران آنلاین هم که بنا بود مجالی باشد برای جبران ضرر و زیان کرونایی سینما به‌دلیل قاچاق مجازی به جایی نرسیده.

امیرحسین شریفی و مرتضی شایسته دو تن از تهیه‌کنندگان سینما و مدیران آفاق‌فیلم و هدایت‌فیلم در گفتگو با رادیوایران نظرات خود را درباره مسائل فوق بیان کرده‌اند.

امیرحسین شریفی در برنامه “کافه هنر”رادیو ایران گفت: ما حدودا ۵هزار سینماگر داریم که با تعطیلی سینماها و خوابیدن تولید، زندگیشان به هم می‌ریزد. آنها که بر تنور تعطیلی مجدد سینما می‌دهند ابتدا فکری کنند به حال خرج زندگی این سینماگران.

تهیه‌کننده “ضیافت” و “پری” ادامه داد: چطور است تمام کافه‌ها و رستوران‌ها و مجتمع‌های خرید و هایپرمارکت‌ها با انبوه جمعیت بازند ولی سینماها باید بسته شوند؟ چطور است اتاق سیگار فرودگاه‌ها با انبوه مشتاقان، باز است ولی سینماها باید بسته شوند؟؟ چگونه است که یک مرکز خرید موبایل در مرکز پایتخت که درحالت عادی هم پر از آلودگی بود باز است ولی سینماها باید بسته شوند؟

این تهیه‌کننده افزود: آنها که به فکر تعطیلی مجدد سینماها هستند، قبل از هر چیز به فکر تامین خرج زندگی سینماگران باشند. در چهار ماه تعطیلی سینما جز یک سبدکالای حداقلی که به گونه‌ای توهین‌آمیز در یافت‌آباد توزیع شد چه چیزی به سینماگران دادند؟؟ آنها که بنای تعطیلی سینماها را دارند چرا به دنبال تعطیلی نهادهای بودجه‌خوار سینمایی نیستند؟ نمی‌شود که سالن سینما به‌عنوان حلقه اصلی ارتباط با مخاطب تعطیل باشد و ارگانهایی که به‌نام سینما، بودجه‌های میلیاردی می‌گیرند همچنان باز باشند.

تهیه‌کننده “اشک سرما” و “هور در آتش” تاکید کرد: سینماها درحالت عادی هم جزو اماکن با تراکم بالا نبودند و خیلی که هنر کنند نصف ظرفیتشان پر شود. تازه اغلب پردیس‌های سینمایی خیلی تمیزتر از پاساژ‌ها و مجتمعهای تجاری‌اند پس آنها که دنبال تعطیلی سینما هستند قصدشان کمک به کاهش کرونا نیست!!

امیرحسین شریفی درباره اثرات اکران‌آنلاین گفت: تا وقتی قاچاق هست اکران آنلاین به نتیجه نمیرسد و قاچاق هم به نتیجه نمیرسد جز پیوستن ایران به کپی‌رایت!! وقتی بلافاصله بعد از شروع اکران آنلاین، فیلمها از کانالهای تلگرامی و شبکه‌های ماهواره‌ای سربرمی‌آورند معلوم است که اکران آنلاین به سوددهی نمی‌رسد.

مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما با تایید حرفهای شریفی در “کافه هنر”رادیو ایران گفت: تا کپی‌رایت حل نشود مشکل قاچاق فرهنگی حل نخواهد شد و عجبا که وقتی با یکی از وزرا درباره این ماجرا گپ زدیم فرمودند که فعلا صلاح نیست کپی‌رایت را به رسمیت بشناسیم و کار به جایی رسیده که انگاری در حال تولید فیلم برای شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم.

تهیه‌کننده “مادر” و “بوتیک” ادامه داد: البته در شرایط فعلی هم اگر وزارت ارتباطات پای کار بیاید و دستگاه قضا هم حمایت کند میشود تا حد زیادی جلوی قاچاق را گرفت ولی مساله قاچاق هم بسان بسیاری دیگر از مسائل سینمای ایران از تشتت تهیه‌کنندگان سود برده است.

این تهیه‌کننده افزود: نمی‌دانم چرا مشکل اتحاد تهیه‌کنندگان حل نمی‌شود و مذاکرات اتحاد بیشتر از مذاکرات آمریکا-ویتنام زمان برده است ولی شخصا از اتحاد استقبال می‌کنم و همواره به سمت یکی شدن تهیه‌کنندگان حرکت می‌نمایم.

مرتضی شایسته تاکید کرد: انشقاق تهیه‌کنندگان آفات مختلفی را موجب شده که یکی از آنها گسترش قاچاق است و یکی دیگر افزایش دستمزد بی‌ضابطه بازیگران. اگر تهیه‌کنندگان به اتحاد برسند خیلی از مشکلات سینما در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل خواهد شد.

 

مرتضی شایسته+امیرحسین شریفی
مرتضی شایسته+امیرحسین شریفی