1

اظهارات بی‌تعارف جواد هاشمی علیه جشنواره پرهزینه کودک⇐دیگر در جشنواره کودک شرکت نخواهم کرد!/جشنواره کودک یک جشنواره فرمایشی است!!/ داوران جشنواره کودک هیچ ربطی به سینمای کودک و نوجوان ندارند!!/داورانی که جشنواره کودک و نوجوان را داوری می‌کنند حتی نمی‌دانند فانتزی کودکان چیست/جشنواره کودک تنها برای نمایش فیلم‌هایی است که هیچ ربطی به مخاطب کودک ندارند!!!

سینماروزان: هرچند فاصله‌ای کوتاه تا ۱۴۰۰ داریم ولی همچنان شاهد امتداد حیات ساختارهایی هستیم که در دهه شصت برای سینمای ایران چیده شد؛ ساختارهایی که شاید در زمان خود مفیدفایده بودند ولی بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه فقط و فقط، هستند چون باشند و هیچ مدیر سینمایی هم جرات ندارد براساس کارکرد این ساختارها به تعدیل یا حذف‌شان دست زند.

جشنواره فیلم کودک از جمله ساختارهای باقی مانده از آن روزگار است که هرچند در سالهای اخیر هزینه‌ای میلیاردی برای برگزاریش صرف شده ولی چنان که باید نتوانسته اثرگذاری مطلوبی در ارتقای سینمای کودک داشته باشد.

سیدجواد هاشمی که در سالهای اخیر درگیر تولید فیلمهای کودک شده است درباره حضور فیلم تازه‌اش «شهر گربه‌ها» در جشنواره‌های داخلی، به “مهر” توضیح داد: تصمیم گرفته‌ام که دیگر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شرکت نکنم، باید بگویم فیلم می‌سازم تا توسط مردم دیده شود. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک جشنواره فرمایشی است و این امر از انتخاب داورانش که هیچ ربطی به سینمای کودک و نوجوان ندارند گرفته تا انتخاب آثاری که چندان مورد علاقه مخاطب نیست، کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: به همین دلیل لزومی نمی‌بینم تا آثار من در این جشنواره‌ها شرکت کنند، تاکید می‌کنم که هیچ انتقادی به جشنواره ندارم و معتقدم این جشنواره باید همان طور که تا امروز اداره شده پیش رود، جشنواره‌ای که تنها برای نمایش فیلم‌هایی است که هیچ ربطی به مخاطب کودک ندارند.

هاشمی گفت: از زمانی که گزینه انتخاب تماشاگر را از جشنواره فیلم کودک و نوجوان حذف کردند دیگر لزومی به حضور در جشنواره نیست، چرا که این بخش بخشی بود که بچه‌ها به کارهای من جایزه می‌دادند. در حال حاضر داورانی که سینمای کودک و نوجوان را داوری می‌کنند حتی نمی‌دانند فانتزی کودکان چیست.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: ترجیح می‌دهم در جشنواره بزرگ‌تر یعنی چرخه اکران عمومی فیلم‌ها شرکت کنم و در آنجا جایزه خود را از بچه‌ها بگیرم.