1

“استرداد” ۳ سال بعد از اکران به شبکه خانگی می‌آید! چرا این قدر دیر؟⇔تهیه‌کننده پاسخ می‌دهد

سینماژورنال: درام تاریخی “استرداد” از جمله پروژه های فاخر دوران مدیریت جواد شمقدری بر سازمان سینمایی بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بودجه‌ای که صرف تولید آن شده بود، تلف نشد.

به گزارش سینماژورنال داستان “استرداد” که توسط کارگردانی جوان به نام علی غفاری ساخته شده بود در دهه سی می‌گذشت؛ این فیلم بازپس گیری غرامتی جنگی را زمینه ساز داستان پردازی کرده بود؛ غرامتی که قرار بود توسط انگلستان و آمریکا و شوروی بابت حضور نیروهای بیگانه در جریان جنگ جهانی دوم به ایران پرداخت شود.

“استرداد” در جشنواره سی و یکم فیلم فجر به نمایش درآمد و چهار سیمرغ از جمله سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم چند ماه بعد در تابستان 92 روی پرده رفت اما تا عرضه این فیلم به شبکه خانگی 3 سالی وقفه افتاد آن هم در حالی که این فیلم در این مدت از رسانه ملی روی آنتن رفت.

به تازگی پوسترهایی که بیانگر توزیع این فیلم در شبکه خانگی است در ویدیوکلوبها و سوپرمارکتها توزیع شده است؛ پوسترهایی که حکایت دارد از شکسته شدن طلسم توزیع این فیلم در شبکه خانگی.

درباره این توزیع دیرهنگام آن هم بعد از پخش سراسری فیلم از رسانه ملی چه می توان گفت؟ آیا این توزیع دیرهنگام به توزیع یک فیلم سوخت شده شبیه نیست؟

ایوبی گفت تقصیر تابش است، تابش گفت تقصیر حیدری است، حیدری گفت تقصیر تابش است و…

محسن علی‌اکبری تهیه کننده “استرداد” دلیل این توزیع دیرهنگام را عملکرد بنیاد سینمایی فارابی می‌داند که بودجه تولید فیلم را فراهم کرده بود و قاعدتا مالکیت فیلم هم برای آنهاست.

علی اکبری به سینماژورنال می‌گوید: این توزیع دیرهنگام نسخه ویدیویی به دلیل کوتاهی فارابی بود. فیلم ما به اعتقاد خود دوستان یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بوده است و شاید چون دلشان نمی‌خواسته محصولی ارزشمند محصول مدیریت قبل دیده شود در عرضه آن تعلل کردند.

وی خاطرنشان می‌سازد: عجیب آنجا بود که در مجموعه ای که حاوی برترین فیلمهای 33 دوره جشنواره فیلم فجر بود و همزمان با جشنواره سی و چهارم رونمایی شد خبری از “استرداد” نبود. وقتی پرس و جو کردیم؛ حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی از این گفت که علیرضا تابش مدیر فارابی فیلم را نداده و تابش گفت که این محمد حیدری بوده که فیلم را در مجموعه قرار نداده و در نهایت حیدری هم گفت این تابش بوده که فیلم را در اختیارش نگذاشته.

آن قدر اتلاف وقت کردند که رسانه ملی هم فیلم را روی آنتن فرستاد

این تهیه کننده ادامه می‌دهد: آن قدر اتلاف وقت کردند تا رسانه ملی هم فیلم را روی آنتن فرستاد و البته نسخه قاچاقی که از تلویزیون پخش شده بود هم در فضای مجازی و هم در شبکه زیرزمینی عرضه محصولات سینمایی توزیع شد و تازه یادشان افتاد که فیلم را در شبکه خانگی عرضه کنند.

علی اکبری با اشاره به غیرحرفه‌ای بودن این رفتار خاطرنشان می‌سازد: واقعا با هیچ منطقی این تعلل قابل پذیرش نیست. دوستان پیش خود فکر کردند چون این فیلم کیفیت خوبی دارد پس نباید به عنوان محصول مدیریت سینمایی قبلی دیده شود غافل از آن که بالاخره تاریخ تولید فیلم را که نمی‌توان عوض کرد. هر دوره‌ای یک سری محصول سینمایی خوب و بد دارد و “استرداد” یک درام تاریخی درجه یک است که در مدیریت قبلی سینما تولید شده است. ولی یادشان رفت در کل این فیلم محصولی است از سینمای ایران و ماندگاری در تاریخ این سینما است که اهمیت دارد.

این تهیه کننده تأکید می کند: اینکه این فیلم چند سال در آرشیو فارابی خاک خورد واقعا به مانند اتلاف بیت المال بود. ای کاش آنها که این همه تأخیر در عرضه فیلم انجام دادند کمی هم به این قضیه فکر کنند که مدیریت در نهادهای دولتی مانند مدیریت در یک سوپرمارکت شخصی نیست که تا ابد ادامه داشته باشد.

استرداد
پوستر “استرداد”

عرضه نسخه ویدیویی همراه با فیلم پشت صحنه و آرشیو عکس

علی اکبری در پاسخ به این سوال که چه اقلام جانبی خاصی برای عرضه فیلم به شبکه خانگی تدارک دیده شده بیان می‌دارد: سعی کرده‌ایم فیلمی از پشت صحنه کار که چگونگی پروسه تولید بخصوص در سکانسهای تعلیق برانگیز را نشان می دهد در محصول خانگی داشته باشیم. ضمن اینکه آرشیو کاملی از تصاویر فیلم هم در این محصول وجود دارد.

 تهیه کننده آثاری نظیر “پاداش سکوت”، “همیشه پای یک زن در میان است” و “کتاب قانون” در پایان گفتگوی خود به سینماژورنال می‌گوید: اقبالی که به هنگام پخش تلویزیونی فیلم از مخاطبان گرفتیم خوب بود و بسیاری به خاطر ساخت یک تصویرسازی تاریخی بی‌نقص به ما خسته نباشید گفتند. عرضه نسخه ویدیویی فیلم حتی بعد از همه مدت شاید این شانس را پیش‌روی این دسته از مخاطبان بگذارد که هم پشت صحنه فیلم را ببینند هم نسخه‌ای ارژینال از فیلم داشته باشند.