1

از نوزادان علاقمند به جشنواره(!!!) تا تبلت به‌دستان عاشق وای-فای؛ همه با هم در برج میلاد!

سینماژورنال: در سالهای گذشته رسم بر این بود که هرچه به تعطیلات آخر هفته مقارن با ایام برگزاری جشنواره نزدیکتر میشدیم حضور افراد متفرقه و غیرمرتبط با دو شاخه هنر و رسانه در کاخ جشنواره بیشتر میشد و کار بجایی میرسید که در سانسهای شبانگاهی نمایش فیلمها در روزهای پنجشنبه و جمعه در جشنواره جای سوزن انداختن نبود.

به گزارش سینماژورنال در یک پیشرفت تمام عیار امسال از همان روز اول و از دومین سانس نمایش فیلم در کاخ جشنواره این اتفاق افتاد؛ فیلم “ناهید” ساخته کارگردانی جوان به نام آیدا پناهنده استقبالی شایان توجه را به خود دید و با پر شدن سالن اصلی نمایش فیلم، بخشی از ظرفیت مخاطبان را در بالکن به خود اختصاص داد.

درب سالن اصلی قفل شد…

در تازه ترین فیلمی که زوج پرویز پرستویی-سهیلا گلستانی را در خود دارد یعنی “بوفالو” هم این اتفاق تشدید شد؛ این بار خیلی زودتر از قبل سالن اصلی پر شد و به علت افزایش ناگهانی ورود مهمانان بسیاری از اهالی رسانه وقتی به سالن نمایش رسیدند که درب قفل شده بود و ماموران ورودی آنها را به بالکن راهنمایی میکردند تا در نقاط کور بالکن بیشتر شنونده دیالوگها باشند تا تماشاگر نماها!

اینکه چطور شده کاخ جشنواره از همان روز ابتدایی چنان حجمی از مخاطبان را به خود می بیند بی شک به سیاستگذاری مدیران کاخ و از جمله ابراهیم داروغه زاده ربط پیدا میکند اما اینکه بخش عمده مهمانان چهره هایی باشند بی ربط به عالم هنر یا رسانه سوال برانگیز است. دیروز در کاخ جشنواره چندین بار مادرانی را دیدیم که با کالسکه هایی که نوزادان شان در آن قرار داشتند به کاخ آمده بودند و مرتب در راهروهای کاخ قدم میزدند و تا میتوانستند با هنرمندان سلفی می گرفتند. این مادران به کدام گروه از مهمانان تعلق دارند؟ اینها هنرمند هستند یا از اهالی رسانه؟

فرض کنیم که مادر یکی از اهالی رسانه باشد، نوزاد چندماهه ای که فقط گریه کردن را می داند متعلق به کدام گروه از مخاطبان است؟ هنرمند است یا روزنامه نگار؟

برای این عاشقان وای-فای بجای کارت جشنواره، اینترنت رایگان فراهم کنید

البته که این همه ماجرا نیست. بخشی از ماجرا به هنگام نمایش فیلمها در سالن اصلی روی میدهد؛ جایی که به دلیل وجود اینترنت وایرلس رایگان برخی از مهمانان جشنواره با تبلتهای روشن مشغول چک کردن ایمیل و احیانا گشت زنی در شبکه های اجتماعی هستند.

مهمانی که برای تماشای فیلم به سالن آمده حداقل کاری که باید بکند کنار گذاشتن تبلت یا گوشی موبایلش است. متاسفیم که بگوییم برخی از حاضران امسال کاخ جشنواره که نه کارت مهمان که کارت اهالی رسانه برایشان صادر شده تا فیلم شروع میشود تبلتهایشان به کار افتاده و شروع میکنند به استفاده از اینترنت رایگان کاخ!

ای کاش برای سال بعد دبیرخانه جشنواره تسهیلاتی خاص این گروه فراهم سازد؛ مثلا به هنگام ثبت نام اینترنتی جشنواره آیکونی را فراهم کند برای علاقمندان به استفاده از اینترنت رایگان که بجای کارت شرکت در کاخ جشنواره تسهیلات ده روز استفاده از اینترنت رایگان در خانه یا محل کار به آنها ارائه شود. چنین تدبیری شاید بتواند بخشی از بی احترامی که به سبب حضور اینها در کاخ جشنواره روی میدهد را جبران کند.