1

ادعای یک کارگردان ۶۱ساله⇐فارابی از ما حمایت نمی‌کند چون با دایی مدیرعاملش عکس نداریم!!

سینماروزان: معیارهای حمایت فارابی از فیلمسازان بعد از بیش از سه دهه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و کمتر فیلمسازی را سراغ داریم که در ادوار مختلف درباره تبعیضهای ایجاد شده به این واسطه گلایه نکند.

علیرضا تابش که در دولت اعتدال مدیریت فارابی را برعهده گرفته از جمله مدیران سینمایی است که بیش از رزومه سینمایی این عقبه سیاسی و فامیل بودنش با اصلاح طلبان است که بر زندگیش سایه انداخته است؛ هرچه نباشد او خواهرزاده رییس دولت اصلاحات است و گلایه های سینماگران از عملکرد وی هم خواه ناخواه گره میخورد با این رابطه فامیلی.

اسماعیل رحیم زاده فیلمساز 61ساله ای که هشت سال قبل فیلمی با عنوان «فیلادلفی» را با محوریت جنگ غزه ساخته بود و در این سالها مدام مترصد تولید فیلمی با نام «تباهی» بوده با اشاره به عدم حمایت فارابی از فیلمش به «کیهان» گفت: این فیلم قرار است بخشی از ماهیت پلید این گروهک تروریستی را به نسل جوان معرفی کند. با این حال، هنوز نتوانسته‌ایم شرایط تولید آن را فراهم کنیم.

وی از برخورد «چکشی» بنیاد فارابی با این پروژه خبر داد و توضیح داد: این فیلمنامه با عنوان «تباهی» دی‌ماه سال گذشته از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفت. مثل بسیاری دیگر از فیلمسازها، این فیلمنامه را به بنیاد فارابی ارائه دادم که چنانچه تمایل داشتند در تولید آن مشارکت کنند. این از اصول فارابی بوده است که به پروژه‌های سینمایی همسو با ارزش‌های انقلاب وام داده و می‌دهند اما آنها در کمال تعجب اعلام کردند که ساخت فیلم درباره منافقین در اولویت فارابی نیست و هیچ کمکی نکردند. برخورد چکشی و غیرمحترمانه مدیریت بنیاد فارابی دور از انتظار بود. از زمانی که فارابی فعالیت خود را شروع کرد با این بنیاد در ارتباط بوده‌ام، اما تا به حال چنین برخورد بد و عصبی را از آنها ندیده بودم. حتی با علیرضا تابش، مدیر فارابی نیز قرار ملاقات گذاشتیم و ایشان تعیین کردند که در یک زمان با هم گفت وگو کنیم، اما به وعده یک دیدار ساده هم عمل نکردند.

این کارگردان جوان تصریح کرد: مشکل فارابی با فیلمسازهایی مثل من، عدم همراهی و حمایت از جریان سیاسی خودشان است. من هم اگر مثل خیلی فیلمسازهای دیگر با دایی رئیس‌فارابی (‌محمد خاتمی) عکس می‌گرفتم، امروز به راحتی می‌توانستم از امکانات این نهاد برای ساخت فیلم خودم بهره ببرم. اما فیلمسازهایی که استقلال خود را از گروه‌های سیاسی حفظ کرده‌اند و فقط در خط انقلاب کار می‌کنند، باید این گونه با برخورد غیرمحترمانه فارابی مواجه شوند.