1

ادعای یک رسانه اصولگرا⇐راه‌اندازی “مستندGEM” با الگوبرداری از شبکه مستند رسانه ملی!!

سینماژورنال: در بحبوحه ماجرای پخش تیزر آثار سینمایی از GEM و احضار تهیه کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه حالا روزنامه اصولگرای “جوان” خبر داده که GEM قصد دارد یک شبکه مستند راه اندازی کند.

به گزارش سینماژورنال نکته جالب این خبر آن است که ادعا شده این شبکه با الگوبرداری از شبکه مستند صداوسیما راه اندازی خواهد شد.

سینماژورنال متن کامل گزارش “جوان” در این باره را ارائه می دهد:

مستند از BBC تا GEM 

به دنبال افزايش تعداد بينندگان شبكه مستند سيما و بالا رفتن ناگهاني اقبال عمومي نسبت به تماشاي مستند از تلويزيون، اين بار خبر از ايجاد شبكه GEM مستند به گوش مي‌رسد كه احتمالاً الگوبرداري از روشي خواهد بود كه صداوسيما آن را با موفقيت انجام داده است.

“جوان” سال گذشته طي گزارشي از برنامه‌ريزي شبكه GEM با سرمايه‌گذاري چند كشور منطقه براي گسترش فعاليت‌هاي رسانه‌اي‌اش خبر داده بود. اكنون شنيده‌ها حكايت از عزم اين مجموعه براي افزايش تعداد كانال‌هاي تلويزيوني و راه‌اندازي GEM مستند است.

شبكه BBC فارسي مدتي به دنبال همكاري با مستندسازان ايراني جهت تأمين برنامه‌هاي مستند خود بوده است و چند سالي به دليل مسائل داخلي همكاري‌هايي ميان مستند‌سازان ايراني و اين شبكه بريتانيايي برقرار شد كه در نهايت به بازداشت مستندسازان همكار اين شبكه و اعلام ممنوعيت همكاري ميان هنرمندان ايراني و شبكه BBC منجر شد.

الگوبرداری از یک شبکه موفق داخلی

BBC  در سال‌هاي اخير هم به صورت جسته و گريخته اقدام به پخش مستند‌هاي ايراني كرده است. يكي از مستند‌سازاني كه آثارش از BBC پخش شده است مي‌گويد: چند سال پيش به دليل شرايطي كه وجود داشت، بسياري از مستندساز‌ها آثارشان را به  BBC مي‌دادند، اما الان حدود دو سال است كه شبكه مستند سيما با رفتار حرفه‌اي و توأم با احترامي كه داشته است، باعث جذب مستندسازها شده و همه دوست دارند براي اين شبكه كار كنند و آثارشان از اين شبكه پخش شود، اين بار وقتي BBC از من خواست فيلمم را در اختيار آنها بگذارم، قبول نكردم و قيد پولي را كه مي‌خواستند به من بدهند، زدم.

اين مستند‌ساز تأكيد مي‌كند: شبكه مستند باعث شده مردم با تلويزيون آشتي كنند. در اين شرايط تصميم راه‌اندازي شبكه GEM مستند هم مي‌تواند الگوبرداري از يك شبكه موفق صداوسيما باشد و هم تلاش براي خدشه وارد كردن به موفقيت شبكه مستند.

آیا رفتار صداوسیما با مستند تغییر خواهد کرد؟

البته اكنون استقبال مستندسازان به عنوان تأمين‌كنندگان اصلي محتواي شبكه مستند نسبت به همكاري با اين شبكه و نظر مثبتشان نسبت به رويكرد شبكه مستند احتمالاً كار شبكه GEM را مانند BBC در تهيه مستند‌هاي ساخته شده در ايران با سختي روبه‌رو خواهد كرد.

مگر اينكه در آينده نوع رفتار صداوسيما با شبكه مستند تغيير كند و باعث دور شدن فيلمسازان سينماي مستند از صداوسيما شود كه آن گاه آغوش شبكه ماهواره‌اي براي همكاري با آنها باز خواهد بود.