1

ادعای رسانه اصولگرا درباره بروز پدیده‌ای به‌نام “مهمان دزدی” در شبکه ۴

سینماژورنال: تولید چند برنامه تلویزیونی مختلف همزمان با یکدیگر در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر سبب ساز آن شده بود که نوعی رقابت میان این برنامه ها در جلب توجه سینماگران برای حضور در این برنامه ها ایجاد شود.

به گزارش سینماژورنال گویا این رقابت در زمان برگزاری اختتامیه به اوج خود رسیده و شرایطی را پدید آورد که روزنامه اصولگرای “جوان” در تیتری با عنوان “مهمان دزدی در شبکه4، داد هفت را درآورد” از آن یاد کرد.

سینماژورنال متن کامل گزارش “جوان” را ارائه می دهد:

هدایت جایزه‌بگیران با لابي افراد حاضر در روابط عمومي جشنواره فيلم فجر

عوامل برنامه «سينما ايران» شبكه چهار سيما در هنگام برگزاري اختتاميه جشنواره فيلم فجر هر وقت يكي از سينماگران بعد از دريافت جايزه قصد پايين آمدن از سن جشنواره را داشت، وي را به سمت گفت‌و‌گو با اين برنامه هدايت مي‌كردند، اقدامي كه با هماهنگي و لابي برخي از افراد حاضر در روابط عمومي جشنواره فيلم فجر همراه بود. در صورتي كه ساير برنامه‌هاي تلويزيوني كه به قصد پوشش اختتاميه به جشنواره رفته بودند، نمي‌توانستند با برندگان جشنواره ارتباط برقرار كنند.

اعتراض “هفت”ی‌ها

اين شیوه غير‌اخلاقي برنامه سينما ايران اعتراض برنامه “هفت” را در پي داشت. در برنامه جمعه شب هفت نيز در آيتم «هفت نما» به اين موضوع اشاره شد و اين برنامه رسماً نسبت به بي‌عدالتي رسانه‌اي جشنواره اعتراض كرد اما چرا اين اتفاق رخ داد؟

دليل اين مسئله به حضور مسئول روابط عمومي برنامه “سينما چهار” در روابط عمومي جشنواره فيلم فجر باز مي‌گردد. اين شخص كه مسئوليت رسانه‌هاي تصويري را در جشنواره برعهده دارد، در عين حال كه سهميه رسانه‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني را در پوشش جشنواره كاهش داده بود، دست و دلبازي خاصي نسبت به برنامه “سينما ايران” شبكه چهار به خرج مي‌داد.

به نحوي كه عوامل اين برنامه توانستند در كنار سن اختتاميه با برندگان سيمرغ‌ها مصاحبه اختصاصي بگيرند. اين در حالي است كه ساير برنامه‌هاي تلويزيوني از جمله «هفت» مجبور بودند از طبقه بالكن و از فاصله دور شاهد اين ماجرا باشند.

اختلال در پوشش رسانه ای
اين رفتار‌هاي غير حرفه‌اي باعث شد تا در كل پوشش رسانه‌هاي تصويري از جشنواره با اختلال روبه‌رو شود. رقابت غير اخلاقي كه شبكه چهار به واسطه حضور مسئول روابط عمومي برنامه تلويزيوني سينما ايران به راه انداخت، در نهايت باعث شد كه ديگر برنامه مطرح سينمايي تلويزيون نسبت به اين موضوع اعتراض كند. جالب اينجا است كه دبيرخانه فيلم فجر نسبت به اين ناعدالتي رسانه‌اي واكنشي نداشته است.