1

ادعاهای یک نماینده اصلاح‌طلب حامی دولت⇐ فيلم‌هایی که مشکلات جامعه را نشان مي‌دهند، آدم سالم را هم مريض مي‌کنند!/اینکه مشکلات را به مردم نشان دهیم جز اینکه روحیه آنها را آشوب کند، فایده‌ای ندارد!

سینماروزان: تولید فیلمهای اجتماعی با مضامین آسیب شناسانه در کشور ما سالهاست محل بحث است؛ نگاه برخی سازندگان این آثار که بازنمایی صددرصدی کژیهاست و مطلوب جشنواره های آن طرفی، در داخل با انتقادات رسانه های عمدتا اصولگرا مواجه شده است ولی رسانه های اصلاح طلب اغلب از این گونه آثار حمایت کرده اند!

با این حال پروانه مافی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم که در دولت اول اصلاحات هم تا فرمانداری شمیرانات پیش رفته بود اعتقاد دارد به تزریق نشاط از طریق سینما به جامعه.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر مردم مشکلات را بدانند دچار آشوب روحی میشوند به «شروع» گفت: من مخالف اين موضوع هستم که فيلم‌هاي سينمايي هم برگرفته از مشکلات جامعه‌امروز باشد. به هرحال سينما هنري است که نبايد همه آنچه ما امروز در جامعه با آن روبرو هستيم، در سينما رسوخ کند و به اذهان عمومي‌مردم برسد.

مافی که از جمله سیاستمداران حاضر در مراسم خاکسپاری عباس کیارستمی بود، ادامه داد: مردم زندگي عادي و طبيعي خود را در طول روز انجام مي‌دهند. اگر مردم هر مشکلي را بدانند، جز اينکه روحيه آن‌ها را آشوب مي‌کند و به هم مي‌ريزد و به نوعي زندگي آرام آن‌ها را دچار اختلال مي‌کند، چه لذت ديگري براي تماشاي چنين فيلمي‌ وجود خواهد داشت. 

وی خاطرنشان ساخت: به نظرم سينما بايد از يک اعتدالي پيروي کند. همانطور که واقعيت‌هاي جامعه را نشان مي‌دهد، بايد نشاط و موفقيت‌هاي خوب را هم به تصوير بياورد. از طريق هنر مي‌توانيم نشاط را به جامعه تزريق کنيم. مي‌دانيد که وضعيت نشاط در جامعه ما مناسب نيست پس بايد از طريق فرهنگ و هنر بخشي از نشاط را به جامعه منتقل کنيم.
این نماینده که با لیست ائتلافی اصلاح طلبان و حامیان دولت به مجلس رفته با اشاره به کشورهای صاحب سینما تأکید کرد: در همه جوامع هم خوبي‌ها و هم بدي‌ها وجود دارد. در هيچ موقعيتي سينما، فقط به عقب ماندگي‌ها، مشکلات و مصيبت‌ها نمي‌پردازند چرا که اين موارد ضد روحيه سالم است. من معتقدم بعضي فيلم‌ها که فقط مشکلات جامعه را نشان مي‌دهند، آدم سالم را هم مريض مي‌کنند. بايد تعادل در فيلمنامه‌ها و داستان‌ها وجود داشته باشد. اگر قرار باشد مدام از مشکلات جامعه فيلم بسازيم که روحيه اي براي مردم نمي‌ماند.