1

اظهارنظر عجیب کارگردان فیلمی با بازی مهناز افشار⇐فیلمسازی برای GEM هیچ ایرادی ندارد/اگر به من هم پیشنهاد بدهند می‌روم و می‌سازم…

سینماژورنال: یکی از ماجراهای هفته های اخیر، مهاجرت برخی از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران به ترکیه و فعالیت برای شبکه ماهواره‌ای GEM است.

به گزارش سینماژورنال سعید ابراهیمی‌فر، مهدی مظلومی و محمدتقی راوندی از جمله کارگردانان سینما و تلویزیون ایران هستند که برای این شبکه ماهواره ای فیلم و سریال ساخته‌اند.(اینجا را بخوانید)

در این بین مهدی مظلومی که بیشتر فعالیتش در تلویزیون و شبکه خانگی بوده در گفتگویی توضیحاتی درباره فعالیتش برای GEM داده بود(اینجا را بخوانید) که خیلی زود با واکنش برخی کارگردانان سینمای ایران مواجه شد.

از جمله این کارگردانان نادر طریقت است؛ مستندسازی که البته تجریه فعالیت در سینمای داستانی را هم داشته است و هفت سال قبل نخستین فیلم خود با عنوان “خاطره” را با بازی مهناز افشار و پژمان بازغی ساخت.

در سالهای قبل همکاری نکردم اما الان اگر پیشنهاد باشد باید بروم

طریقت که بعد از “خاطره” به دنبال تولید درامی با پس زمینه دفاع مقدس با نام “فراموش شدگان” بود اما تلاشهایش برای ساخت این فیلم به جایی نرسید در گفتگو با سینماژورنال با بیان اینکه در سالهای قبل هم پیشنهاداتی برای واگذاری رایت فیلمهایش به شبکه های ماهواره ای داشته است می‌گوید: در سالهای قبل بارها پیشنهاداتی شد که رایت برخی از آثار مستندم را به شبکه های آن طرفی بدهم و تا 5 هزار یورو برای هر مستند هم می دادند اما این کار را نکردم ولی شرایط سالهای اخیر باعث شده است که الان می بینم اگر از آن طرف هم پیشنهاد باشد باید بروم و کار کنم.

بیکار بمانیم بهتر است یا اینکه در جایی دیگر بخت خود را بیازماییم؟

وی در چرایی این مسأله می افزاید: شرایط فیلمسازی در داخل کشور روزبروز سختتر می شود و برای تحقق ایده آلها باید سالها منتظر ماند و مرتب فیلمنامه نوشت و این در و آن در زد تا بودجه برای تولید پیدا کرد و نهایتا زمانی هم که شرایط تولید فراهم می‌شود یا سوژه‌تان بیات شده یا آن که آن قدر دچار دخل و تصرف سرمایه‌گذار می‌شوید که آنچه می‌سازید فرسنگها فاصله دارد با ایده اولیه‌تان. در چنین شرایطی اینکه بیکار بمانیم بهتر است یا اینکه برویم و جای دیگر دنیا بخت خود را بیازماییم؟

اگر پیشنهاد بدهند می‌روم و کار می‌کنم اما زیر بار ابتذال نمی‌روم

نادر طریقت با اشاره به اینکه فیلمسازی برای شبکه‌های ماهواره‌ای اگر با رعایت هنجارها و اخلاقیات مورد قبول جامعه ایرانی باشد ایرادی ندارد می‌گوید: اگر به من هم پیشنهاد بدهند می روم و برایشان کار می‌کنم اما با لحاظ کردن اخلاقیات یعنی محال است زیربار گنجاندن صحنه های مبتذل و غیراخلاقی در فیلم یا سریال بروم.

وقتی به طریقت می گوییم شبکه های آن طرفی کاملا برخلاف چارچوبهای اخلاقی ما حرکت میکنند و در چنین شرایط کار کردن برای آنها با لحاظ کردن اخلاقیات ممکن است امکان پذیر نباشد او به سینماژورنال اظهار می‌دارد: اگر به نسبت سینمای داخل می‌سنجید باید بگویم در کشور خودمان هم در سالهای اخیر کم فیلم ندیده ایم که با مضامین خیانتهای زناشویی و روابط مثلثی ساخته شده اند اما مگر کسی مثل من سراغ چنین سوژه‌هایی رفت؟ مطمئن باشید امثال نادر طریقت که در ایران هم سراغ چنین سوژه های مبتذلی نمی‌روند اگر برای شبکه های آن طرفی هم کار کنند به ابتذال سازی روی نمی آورند.

تا زمانی که بی‌عدالتی فرهنگی هستند نمی‌توانید به فیلمسازان بگویید خارج از ایران فیلم نسازند

وی خاطرنشان می سازد: تا زمانی که بی عدالتی فرهنگی هست نمی توانید جلوی فیلمسازان را بگیرید و بگویید نباید خارج از ایران فیلم بسازید. من هم اگر پیشنهاد داشته باشیم می‌روم اما فیلم یا سریال غیراخلاقی نمی سازم. فیلم شریفی می سازم که اگر خانواده ایرانی آن را ببیند حس نکند به وی توهین شده است.

نادر طریقت
نادر طریقت

برای اینکه اصولم را زیرپا نگذارم زیربار دریافت وام 100 میلیونی بلاعوض هم نرفتم

نادر طریقت که برای تولید “فراموش شدگان” دردسرهای زیادی را متحمل شده و در نهایت هم نتوانسته فیلمش را بسازد با بیان اینکه بی اخلاقی فقط در شبکه های ماهواره ای نیست و در سالهای اخیر در میان بخشهای مختلف جامعه دیده شده است می‌گوید: دلم گرفته است. بدجوری هم دلم گرفته است. من یک عمر با اخلاق زندگی کردم و حتی برای اینکه اصولم را زیر پای نگذارم زیربار دریافت وام 100 میلیونی بلاعوض هم نرفتم اما متأسفم که بگویم در حلقه مدیریتی بی‌اخلاقی‌هایی را دیدم که واقعا دلخورم کرد. من قربانی کسانی شدم که پای امضاهای خودشان نمی‌ایستند و این اگر بی‌اخلاقی نباشد پس چیست.

این کارگردان 54 ساله می افزاید: عمر مفید فیلمسازی من نهایتا 10 سال دیگر تمام می شود اما برای تصویب یک فیلمنامه 6 سال تمام دوندگی کردم و به جایی نرسیدم. در چنین شرایطی وقتی یک پیشنهاد شغلی از آن سوی آب باشد با رعایت اخلاقیات باید قبولش کنم.

خوشحالم که بهمن مفید لااقل در آن سوی آب بازی می‌کند و درآمدی عایدش می‌شود

طریقت با بیان اینکه خوشحال است که می بیند برخی از بازیگران قدیمی سینمای ایران توانسته‌اند بعد از مدتها در آن سوی آب کار کنند به سینماژورنال می‌گوید: بازیگران آن دوران هنوز هم در داخل ممنوع الکارند و یک نمونه ناصر ملک‌مطیعی در فیلمی فقط در یک سکانس بازی کرده و هنوز تکلیف اکران فیلم معلوم نیست. از آن سو امثال بهمن مفید هم سالها در اینجا بودند و جز یک نقش نصفه و نیمه نتوانستند فعالیت بازیگری داشته باشند. شخصا خوشحالم که این آدم و امثال او لااقل رفتند و برای یک سریال در فلان شبکه بازی کردند. این طوری لااقل یک کمک مالی بهشان صورت می گیرد.

هنرمندان توانا از پیشنهادات کاری خوب استقبال کنند و البته که پای‌بند به اخلاقیات باشند

 این کارگردان که به تازگی درگیر ساخت مستندی با محوریت بازیگران سینمای دفاع مقدس شده است در پایان گفتگوی خود به سینماژورنال می‌گوید: هنرمندان توانا باید از پیشنهادات کاری خوب در همه جای دنیا استقبال کنند و البته که حتی وقتی برای یک شبکه ماهواره‌ای هم کار می‌سازند کاری را تولید کنند که علیرغم پایبندی به اخلاقیات، استانداردهای آن شبکه را ارتقاء دهد.

خاطره مهناز افشار
مهناز افشار در نمایی از “خاطره” ساخته نادر طریقت