1

رضا میرکریمی در نشست جشنواره‌ جهانی فجر⇐به دنبال دوست‌یابی برای سینمای ایران هستیم!!/فیاپف گفت شما می‌توانید گرید «الف» بگیرید اما وقتی گرید می‌دهیم که چند سال دیگر هم جشنواره را برگزار کنید!!!/هر کدام از ۱۶۰۰ فیلم متقاضی ۲۰ دلار برای ثبت‌نام پرداختند{که می‌شود حدود یک درصد بودجه ۸میلیاردی؟}/اعلام نمی کنیم چقدر فیلم در بازار فروخته شده! /همین که حاضران بازار، پول بلیت هواپیمایشان را میدهند یعنی موفقیم!!/بعد از توجه به سینمای بالتیک در جشنواره ما بود که اروپاییها هم به آن توجه کردند!/یکی از رقبای منطقه‌ای ما به دلیل عصبانیت از کیفیت جشنواره ما، نماینده ما را به جشنواره‌اش راه نداد!!!/با اوج تماس گرفتیم و خواستیم فیلم حاتمی‌کیا را نگاه دارد برای بخش مسابقه اما توجه نکرد و اکرانش کرد/فیلم مجیدی بالاتر از سطح سینمای هند است/استقبال مهمانان از پوستر جشنواره پارسال آن قدر بالا بود که مجبور شدیم مجددا پوستر را برایشان چاپ کنیم!!

سینماروزان: نشست خبری جشنواره جهانی فجر بیش از هر چیز تحت تأثیر تلاشهای رضا میرکریمی در ذکر خیر جشنواره اش قرار داشت؛ تلاشهایی که بیش از همه میتوان آن را مرتبط دانست با افشای رقم بودجه حدودا هشت میلیاردی دوره پیش این محفل.

به گزارش سینماروزان رضا میرکریمی به مانند فیلمهایی که با بودجه های ارگانی میسازد و میکوشد به هنگام رونمایی یا اکران با حرف زدن درباره اثرش توجیه گر بودجه باشد درباره جشنواره موسوم به جهانی اش هم همین رویه را درپیش گرفت؛ او تا توانست از شاخ و برگهای باربط و بی ربطی گفت که به جشنواره منگنه شده تا لابد توجیه گر بودجه هنگفتش باشد و ادعاهایی را طرح کرد به شدت مناقشه برانگیز درباره تأثیرپذیری اروپاییان از جشنواره اش!!!

نقطه عطف نشست محفل میرکریمی جایی بود که تصویری از چارت سازمانی این محفل بر نمایشگر پشت وی قرار گرفت؛ تصویری که حکایت داشت از وجود بیش از صد منصب در یک محفل دولتی که خود گواهیست بر بار سنگین مالی این محفل بر گرده دولت.

میرکریمی وعده حضور الیور استون و سمیح کاپلان اوغلو یکی آمریکایی و دیگر ترک را در محفل جهانی داد و چند دقیقه ای هم تصویر استون را بر نمایشگر نشست، فیکس کرد تا سر سوزنی توجیه بتراشد بر تصمیم بودجه خوار جدایی بین الملل از فجر.

سینماروزان بخشهایی از اظهارات و ادعاهای میرکریمی در نشست جشنواره جهانی سی و ششم را مرور میکند:

–به دنبال دوست یابی برای سینمای ایران هستیم !

–به دنبال اتلاف هزینه نیستیم!

–رضایت مندی مخاطبان کار ما را برای برگزاری جشنواره راحت کرد!

— بیش از 160 عنوان فیلم از بیش از 50 کشور جهان در جشنواره حضور دارند!

–فیاپف گفت شما میتوانید گرید الف بگیرید اما وقتی گرید می گیرید که چند سال دیگر هم جشنواره را برگزار کنید.

–باید ده سال پایمردی کنیم تا این جشنواره، جشنواره شود!

–با حضور داوطلبین مردمی، جشنواره از حالت دولتی درآمد!

–به دلیل تورم، بودجه جشنواره ۸‌میلیارد تومان است ولی باز هم شرمنده مدیرانم می‌شوم!

–هر کدام از 1600 فیلم متقاضی 20 دلار برای ثبت نام پرداختند.{ یعنی کلا 32000 دلار و با احتساب دلار 4 هزار تومانی یعنی 68 میلیون که در برابر بودجه 8میلیاردی رقمی نیست؛ چیزی حدود یک درصد!!}

–علاقه به جشنواره های فرش قرمزی پرهزینه نداریم و به جایش صبغه علمی جشنواره را ارتقا دادیم.

–در هیچ بازار فیلمی در دنیا اعلام نمیشود چقدر فیلم فروخته شده و در اینجا هم اعلام نمی کنیم چقدر فیلم فروخته شده!! همین که حاضران بازار، پول بلیت هواپیمایشان را میدهند یعنی موفق بوده ایم.

–سال قبل بعد از توجه به سینمای بالتیک در جشنواره ما بود که اروپاییها هم به آن توجه کردند!

–یکی از رقبای منطقه ای ما به دلیل عصبانیت از کیفیت جشنواره ما، نماینده ما را به جشنواره اش راه نداد!

–با اوج تماس گرفتیم و خواستیم فیلم حاتمی کیا را نگاه دارد برای بخش مسابقه اما توجه نکردند و اکرانش کردند.

–فیلم مجیدی بالاتر از سطح سینمای هند است!

–استقبال مهمانان از پوستر جشنواره پارسال آن قدر بالا بود که مجبور شدیم مجددا پوستر را برایشان چاپ کنیم!

–به دنبال آن هستیم که رونمایی از دایره المعارف سینمای ایران را با بیش از 4500 فیلم انجام دهیم.

–برای جشنواره امسال 720 کارت خبرنگاری صادر شده!!

–اینکه خروجی دارالفنون چه شده را مازیار میری باید پاسخ دهد! البته هدیه برگزیدگان پارسال را پرداخت کرده ایم.