1

احمد نجفی: احتمالا آقای عسکرپور می‌خواهد بگوید نقش فروشی در سینما و تلویزیون هم تقصیر احمدی نژاد است!!!

سینماژورنال: پدیده نقش فروشی در پروژه های سینمایی و تلویزیون و به دنبال آن رواج واژه ای با عبارت “بازیگر-اسپانسر” که مترادف آن حضور چهره های علاقمند به بازیگری و البته بلحاظ مالی مرفه به عنوان بازیگر در پروژه های تصویری بوده سبب ساز بروز برخی سوءتفاهمات در جامعه هنری شده است.

به گزارش سینماژورنال احمد نجفی بازیگر باسابقه سینمای ایران که در چند سال اخیر به تهیه کنندگی هم روی آورده است در گفتگویی با “نسیم” پیرامون دلایل شیوع پدیده نقش فروشی، سعی کرده است طعنه هایی هم بزند به محمدمهدی عسکرپور مدیرعامل سابق خانه سینما که در هفته های اخیر در گفتگوهایش انتقادات تندی را علیه مدیران سابق سینمایی و حامیان آنها مطرح کرد.

چه بسیار کارگردانانی که نقشهایی را به دختران خانواده های مرفه داده اند

احمد نجفی درباره نقش فروشی به “نسیم” گفت: البته که این پدیده مخصوص امروز و دیروز نیست و سالهاست در سینمای ایران و البته بیشتر از آن در تلویزیون رواج دارد. فرقی هم نمی کند کارگردانی معروف باشد یا تازه کار؛ در تمامی سطوح این پدیده وجود دارد.

وی ادامه داد: چه بسیار کارگردانان و تهیه کنندگانی که خانواده های مرفه را فریب داده اند که در پروژه های آنها سرمایه گذاری کنند و از آن طرف نقشهایی کوتاه و بلند به دختران این خانواده ها(!) داده اند البته که خروجی حضور به این واسطه در عرصه بازیگری هم زیاد خروجی قابل قبولی نیست.

احتمالا آقای عسکرپور می‌خواهد بگوید نقش‌فروشی هم تقصیر مدیران قبلی است
احمد نجفی با طعنه ای به محمدمهدی عسکرپور مدیرعامل سابق خانه سینما که در هفته های اخیر اغلب مشکلات سینما را به گردن دولت احمدی نژاد می اندازد اظهار داشت: احتمالا آقای عسکرپور و دوروبریهای ایشان می خواهند بگویند نقش فروشی در سینما و تلویزیون هم تقصیر احمدی نژاد است!{می خندد} اما واقعیت این است که بزرگترین کم کاری در مقابله با این روند از سوی خانه سینما صورت گرفت.

وی تأکید کرد: وقتی صنف سینمایی درگیر سیاسی بازیها شده و بجای پرداختن به دغدغه های صنفی وقت خود را صرف آلودگی به فعالیتهای غیرسینمایی می کند همین می شود که نقش فروشی دیگر به یک اپیدمی و امری بدیهی در پروژه ها بدل می شود و تازه جرأت می کنند نقدش کنند.

چرا خانه سینما با نقش فروشی مقابله نمی کند؟
بازیگر آثاری چون “دندان مار” و “هتل کارتن” خاطرنشان ساخت: مسئولیت صنف خانه سینماست که با نقش فروشی در سینما مقابله کند اما صنف اصلا حضور ندارد و سینماگرانی که در حلقه بالایی صنف قرار دارند بجای اینکه بیایند و راهکاری برای حل این مسأله پیدا کنند مصاحبه می کنند و همه ایرادات را به گردن دولتهای قبل می اندازد.

وی ادامه داد: به صراحت می گویم که نقش فروشی و بازیگر-اسپانسر هیچ ربطی به دولتها ندارد و اتفاقا خود اهالی سینما هستند که آن را ابداع کردند! تعجبم از بازرسان صنوف مختلف سینماست که به این بدیهی ترین مشکلات که گاهی از برخی از اعضای صنوف هم سرمی زند رسیدگی نمی کنند و وقتشان صرف روزمرگی و دریافت بودجه برای برگزاری جشن تلف می شود. واقعا چرا خانه سینما در برابر نقش فروشی در سینما سکوت کرده و مدام مصاحبه می کنند و گلایه می کنند که چرا فلان مدیر سابق فلان کار را کرد؟

در سریالها و تله‌فیلم به اسم کشف استعداد به سراغ نقش فروشی می روند
احمد نجفی که سابقه فعالیت در تلویزیون را هم داشته و از جمله برنامه “صندلی داغ” را اجرا کرده است با اشاره به اینکه گستره نقش فروشی به تلویزیون هم رسیده است گفت: متأسفانه اوضاع در تلویزیون به مراتب بدتر است. جالب است که به اسم کشف استعداد نقشهای کوتاه و بلند سریالهای و تلفیلمها را به چهره هایی می دهند که پشتشان گرم است به ثروت پدری.

وی ادامه داد: کشف استعداد شاید استثنائا نتایج مثبتی هم داشته باشد اما وقتی هدف کسب درآمد است و نه کشف استعداد معلوم است که خروجی کار قابل قبول نخواهد بود.

نجفی با مقایسه بازیگری در ایران و دیگر کشورها اظهار داشت: جالب است که سران خانه سینما به هنگام برگزاری جشنهایشان مدام از رأی گیری به شیوه آکادمی یعنی اسکار دم می زنند اما نمی روند تحقیق کنند ببینند حتی در همان هالیوود هم کسی جرأت نمی کند خارج از صنف بازیگر انتخاب کند.

 وقتی رقم دستمزدم را گفته ام با این واکنش مواجه شده ام که فلانی پول هم می دهد تا نقش بگیرد!
تهیه کننده “من یک ایرانی ام” و “فتیله و ماه پیشونی” در پایان گفتگوی خود با بیان اینکه نقش فروشی یک آفت بزرگ برای سینما است اظهار داشت: این یکی از آفات بزرگ سینمای ماست که نقشها را مثل کالا خرید و فروش می کنند و جالب است که خودم که پیشکسوت هستم هم برخی مواقع وقتی رقم دستمزدم را گفته ام با این واکنش مواجه شده ام که فلانی پول هم می دهد تا نقش بگیرد!

وی خاطرنشان ساخت: باز هم می گویم خانه سینما به جای اینکه نزدیک انتخابات که می شود ژست آزادی طلبی بگیرد و درگیر سیاسی بازی شود بیاید و به این آفات عمده سینمای ایران رسیدگی کند.