1

ابوالحسن داوودی: ریشه بحران در سینما را باید در رفتار تهیه‌کنندگان جستجو کرد

سینماژورنال: دیدار اخیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان با رئیس سازمان سینمایی به تفاهمی برای تشکیل “کمیته بحران سینمای ایران” منجر شده است

به گزارش سینماژورنال اصلی ترین اموری که این کمیته بایستی درباره آن تصمیم گیری کند سرقتهای فرهنگی چه در بازار زیرزمینی و چه در شبکه های ماهواره ای، وضعیت سینماهایی که در اختیار حوزه هنری قرار گرفته اند و ارتباط سینمای ایران با ارگانها و نهادهای مختلف دولتی است.

بحران موجود در ذات تهیه کنندگان نهفته است

ابوالحسن داوودی کارگردان سینما اما از زاویه ای دیگر به این تفاهم نامه برای حل بحران می نگرد. او با بیان اینکه بخشی از بحران ریشه دارد در رفتار سینماگران به “شرق” می گوید: بحران موجود، در ذات رفتار خود تهیه‌کننده‌ها و برخی دفاتر پخش سینمایی نهفته است. بسیار اتفاق افتاده که سرمایه‌های کلان برای سینمای ایران فراهم شده است منتها در اکثر موارد بعضی از تهیه‌کننده‌ها و دفاتر پخش عملا با اطلاعات نادرستی که به سرمایه‌گذار ارائه داده‌اند و با عدم رعایت امانت داری در صرف سرمایه، اعتماد آنها را برای ادامه سرمایه‌گذاری خدشه‌دار کرده‌اند.

ریشه بحران را باید در رفتار تهیه کنندگان جستجو کرد

وی در توصیف ریشه های بحرانی بودن وضعیت سینما بیان می دارد: ریشه بحران را نباید صرفا با فرافکنی در رفتارهای بخش دولتی جست‌وجو کرد، بلکه باید در رفتار خود تهیه‌کنندگان جست‌وجو کرد. بسیار دیده‌ایم که اتفاقا در بخش خصوصی سینما، سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت می‌گیرد اما در همان تولید اول، سرمایه‌گذار با فضایی روبه‌رو می‌شود که دیگر به کلی از سینما گریزان می‌شود.

تصحیح رفتار حرفه ای درباره آنها که مسئولیت صنفی دارند

به گزارش سینماژورنال داوودی راه‌حل برون‌رفت از بحران را این‌گونه مطرح می‌کند: اگر هریک از ما مسئولیت حرفه‌ای‌مان را بهتر بشناسیم و فکر کنیم این فقط دیگی نیست که باید برای ما بجوشد و اگر برای ما نجوشید، مصداق همان مَثل معروف باشد، آن وقت است که امنیت سرمایه‌گذاری به سینما بازمی‌گردد. تصحیح رفتار حرفه‌ای در تک‌تک افراد، به‌خصوص افرادی که مسئولیت صنفی هم دارند، بیش از همه می‌تواند به رفع این بحران کمک کند.