1

آیا جایزه گرفتن از یک جشنواره گمنام هندی خوشحالی دارد؟ آن هم جشنواره ای که فیلم ضدنظام “رز سرخ” را پذیرا بود؟

سینماژورنال/ورتا چمانی: اینکه یکی از بازیگران مطرح کشورمان جایزه بهترین بازیگری جشنواره ای به نام جِیپور را بگیرد بیشتر از آن که اسباب خوشحالی باشد کنجکاومان می کند که ببینیم این جِیپور چطور جشنواره ای است و چرا تابحال کمتر نامش را شنیده ایم.

به هر حال برای سینمایی که عادت کرده جوایزی که از جشنواره هایی چون کن و ونیز و برلین گرفته را عامل اشتهار جهانی خود بداند جایزه گرفتن از جشنواره ای ناشناخته چون جییپور بیشتر پرسش برانگیز است تا راضی کننده آن هم برای بازیگری به نام پرویز پرستویی که منتقدان سینمای خودمان هم بازیهای چند سال اخیرش را نوعی تکرار مکررات می دانند.

در اخبار منتشر شده داخلی از جشنواره جیپور آن را جشنواره ای معتبر در هندوستان توصیف کرده اند اما جستجو در فهرست جشنواره های معتبر جهانی و البته محدود کردن دایره جستجو به جشنواره های معتبر آسیایی نه تنها به جشنواره مذکور منتهی نمیشود که حتی با رفتن به سراغ فهرست جشنواره های معتبری که در هندوستان هم برگزار می شود نامی از این جشنواره به چشم نمی خورد.

جشنواره های معتبر هندوستان

به گزارش سینماژورنال کشور هفتاد و دو ملت هندوستان چند جشنواره فیلم معتبر دارد که اصلی ترین آنها جشنواره بین المللی فیلم هندوستان است. جشنواره ای که قدمتش به دهه 50 میلادی می رسد و دهه انتهایی نوامبر هر سال در گوآ واقع در غرب هند برگزار میشود.

بعد از آن مهمترین جشنواره هند، جشنواره کرالا است که اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر هر سال در کرالا واقع در جنوب غربی هندوستان برگزار می شود. این جشنواره از سال 1996 به بعد هر سال در حال برگزاری است.

جشنواره فیلم بمبئی که در پایتخت اقتصادی هندوستان یعنی بمبئی و توسط آکادمی تصاویر متحرک هندوستان بنیان گذاشته شده دیگر جشنواره معتبر هندوستان است. این جشنواره از سال 1997 طی بازه زمانی 29 اکتبر تا 5 نوامبر برگزار می شود.

جشنواره جاگران دیگر جشنواره شناخته شده هندوستان است که از ابتدای قرن بیست و یکم به بعد در بمبئی در حال برگزاری است.

این 4 جشنواره، جشنواره هایی هستند که به عنوان جشنواره های معتبر هندوستان در دائره المعارفهای سینمایی مورد توجه قرار گرفته اند.

اما جیپور…

جشنواره جیپور نه بواسطه قدمت جشنواره سابقه داری است و نه بواسطه هیات داوران اعتبار دارد و نه حتی بواسطه فیلمهایی که در آن به نمایش درمی آید.

بانیان این جشنواره از همان ابتدای کار مانیفست خویش را نیز معرفی فیلمسازان نو و کمتر شناخته شده قرار دادند و به این طریق سعی کردند از اولین دوره شان در ژانویه 2009 تا ششمین دوره آن در ژانویه 2015 الویت خود را بر معرفی فیلمهای کمتر شناخته شده جهانی قرار دهند.

جالب است که با این مانیفست هم “امروز” که نماینده اسکاری ایران بوده در این جشنواره به نمایش درمی آید هم “چند متر مکعب عشق” که نماینده اسکاری افغانستان بوده!

از آن طرف “مهمان داریم” که نمی توان فیلمساز آن را جوان و ناشناخته قلمداد کرد هم در این جشنواره حاضر بوده است.

در این شرایط اینکه جایزه بهترین بازیگری جشنواره جیپور را می گیریم و اینکه شتر طلایی این جشنواره به یک فیلم ایرانی که به عنوان نماینده افغانستان دراین مراسم حضور دارد اعطا می شود نمی تواند آن قدرها ارزش شانتاژ رسانه ای داشته باشد.

این همان جشنواره ای است که فیلم ضدنظام “رز سرخ” را هم پذیرا بود

یادمان باشد جشنواره جیپور همان طور که نام “مهمان داریم” و “امروز” که آثاری مورد تایید سیستم سینمایی کشور ما هستند را در جشنواره قرار داد یک فیلم ضدنظام که به تصویرسازی نادرستی از وقایع مرتبط با انتخابات 88 می پردازد یعنی “رز سرخ”(سپیده فارسی) را هم پذیرا بود.

این انتخاب نشان می دهد حتی بلحاظ سیاسی هم نمی توان این جشنواره را همسو با سیاستهای سینمایی کشور قلمداد کرد. پس از این به بعد در استفاده از صفاتی مانند معتبر برای چنین جشنواره هایی محتاطتر باشیم.