1

آیا «کامیون» نسخه سینمایی «پایتخت» است؟+عکس

سینماروزان: فیلمبرداری تازه ترین فیلم کامبوزیا پرتوی با نام «کامیون» در حالی ادامه دارد که سعید آقاخانی، رامین راستاد، يعقوب پرسا و نسرين مرادي در کنار تعدادی بازیگر غیرایرانی در فیلم حضور دارند و البته نیکی کریمی هم نقشی کوتاه در آن ایفا میکند.

شنیده های سینماروزان حکایت از آن دارد که آقاخانی در «کامیون» در نقش راننده ای ظاهر شده که در برهه ای از زمان مجبور میشود خانواده اش را در عقب کامیون ساکن کند و البته همین مسأله است که اتفاقات مختلفی را برایش شکل می دهد. همین خط داستانی کوتاه شباهتهای آن را به فصل اول «پایتخت» آشکار می کند.

آیا «کامیون» همان «پایتخت1» است؟ و آیا از روی دست «پایتخت1» نگاشته شده؟

طرح اصلی «کامیون» به سالها پیش بازمیگردد یعنی اوایل دهه هشتاد و زمانی که کامبوزیا پرتوی بعد از موفقیتهای جشنواره ای «کافه ترانزیت» تصمیم به ساخت آن داشت با این حال روی کار آمدن دولت نهم و درگیریهای پرتوی در یک سری فعالیتهای صنفی(!!!) موجب شد که تولید این فیلم عقب بیفتد تا حالا که در میانه دهه نود قرار داریم.

«پایتخت1» اما در ابتدای دهه نود تولید شده و اگر بخواهیم به دنبال گرته برداری باشیم اتفاقا باید این سوال را طرح کنیم که آیا «پایتخت1» از روی «کامیون» نگاشته شده!؟

اگر به آذر 95 برگردیم و درگیری لفظی پیش آمده میان تورج اصلانی با محسن تنابنده که نامش به عنوان سرپرست نویسندگان «پایتخت» آمده را مرور کنیم شاید راحتتر بتوانیم به پرسش پاسخ دهیم.

بعد از گفتگوی تنابنده درباره اینکه ایده اولیه «پایتخت» را از اصلانی خریداری کرده، اصلانی در متنی اجتماعی تنابنده را به دزدی متهم کرد و این را گفت که ایده را با تنابنده در میان گذاشته تا برایش فیلمنامه بنویسد. در سوی مقابل هم تنابنده ادعا کرد که طرح اصلانی را خریده است و دستمزدش برای این طرح را هم پرداخت کرده است!

حالا اگر درنظر بگیریم که تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری در تیم تولید «کامیون» هم حضور دارد شاید پرسش پیش رویمان درباره اینکه آیا «کامیون» همان نسخه سینمایی «پایتخت» است پررنگتر شود؟

البته سابقه ای که از کامبوزیا پرتوی و «کافه ترانزیت» در ذهن داریم در کنار تصاویر منتشره از «کامیون» این ظن را به ذهن متبادر میکند که برخلاف فضای سرخوشانه «پایتخت» اینجا خبری از آن وجه فرح انگیز نیست ولی خط کلی داستان چطور؟ آیا خط کلی «کامیون» همان  طرح ابتدایی «پایتخت» است؟

پایتخت
کاراکترهای «پایتخت» مقابل کامیونی که محصول کمپانی آلمانی «بنز» است

کامیون
کاراکترهای «کامیون» در مقابل کامیونی که به «ماک» آمریکایی شباهت دارد