1

آیا پزشکان یک بیمارستان خاص از جراحی کارگردان فیلم ناصر حجازی- که خواهرزاده رویا تیموریان است- طفره رفته‌اند؟⇐تیموریان و مسعود رایگان توضیح می‌دهند

سینماژورنال: بحث‌هاي پيش‌آمده بعد از پرونده پزشكي عباس كيارستمي، بار ديگر مطرح شد. رويا تيموريان و مسعود رايگان خواستار ديدار وزير بهداشت هستند تا مسائل مربوط به بستري‌شدن كارگردان «من ناصر حجازي هستم» را در بيمارستان بهمن از طريق گفت‌وگو حل كنند.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “شرق” بعد از مسائل مطرح‌شده پيرامون پرونده پزشكي عباس كيارستمي، كارگردان شناخته‌شده ايراني كه واكنش‌هايي را به‌دنبال داشت و حتي برخي از چهره‌هاي هنري و سينمايي از بي‌توجهي نسبت به درمان اين كارگردان انتقاد كرده بودند، حاشيه‌هايي به‌دنبال داشت و برخي از پزشكان نيز واكنش‌هايي نسبت به اين جريان نشان دادند اما در يكي، دو روز گذشته اين مسائل ابعاد ديگري هم داشته و حتي اخباری غيررسمي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد.

نيمه‌شب يكشنبه، سوم مرداد كانال تلگرامي روزنامه سينما اين متن را منتشر كرد: «شنيده شده بيانيه صنفي تندي از سوي جراحان آماده شده بود تا از اين پس رسما هيچ هنرمندي مورد عمل جراحي قرار نگيرد كه با پادرمياني وزير بهداشت و پس از يك جلسه طولاني، اين بيانيه منتشر نشد».در همين زمان بود كه خبرهاي ديگري نيز در شبكه‌هاي اجتماعي منتقل مي‌شد.

در اين خبرها عنوان شده بود كه نيما طباطبايي، كارگردان «من ناصر حجازي هستم»، دچار عارضه مغزي شده و با وجود مراجعه به بيمارستان، جراحي او با حاشيه همراه شده و در نهايت به بيمارستان ديگري منتقل شده است. در برخي از اين خبرها از رويا تيموريان، بازيگر سينما، نيز نام برده شده بود كه نيما طباطبايي خواهرزاده او است.

مگر میشود در یک شب تمام پزشکان دچار مشکل شوند؟

چندساعت بعد از انتشار چنين خبرهايي، رويا تيموريان در مورد اتفاق‌هاي پيش‌آمده به ايسنا گفت: «به دلیل شرایط خاصی که بیمار ما داشت، باید برای جراحی‌اش با پزشک قبلی مشورت می‌کردیم و ایشان تأکید داشتند که دکتر قدسی، این جراحی را انجام دهد که براساس آن، ما با خود بیمارستان رایزنی و گفت‌وگو کردیم و نامه‌ تقاضای بنده از دکتر قدسی در بخش آی‌سی‌یو موجود است، اما ناگهان اعلام کردند که به هر دلیلی برای ایشان امکان ندارد عمل را انجام دهند».تیموریان با اشاره به پیگیری همسرش، مسعود رایگان، با ایازی، معاون وزیر بهداشت، اضافه کرد: «بعد از این رایزنی‌ها، دکتر میرفلاح از تیم دکتر قدسی بیمار ما را دید و قرار شد صبح دکتر قدسی او را عمل کند و من هم با خیال راحت در بیمارستان ماندم و همه‌ کارکنان هم خیلی مهربانانه با ما برخورد کردند، اما ساعت ١١ شب بخش آی‌سی‌یو به ما گفت که دکتر قدسی نمی‌تواند این جراحی را انجام بدهد و هیچ‌یک از دیگر جراحان مغز و اعصاب ما که لازم نیست نامشان را اعلام کنیم هم نمی‌توانند این عمل را انجام دهند».

من ناصر حجازی هستم
نیما طباطبایی کارگردان “من ناصر حجازی هستم”


او ادامه داد: «از خانم فتح‌الله‌زاده و خانم ناجی که در بخش آی‌سی‌یو توجه ویژه‌ای به بیمار ما داشتند، تشکر می‌کنم اما آن ش
ب این پرسش را داشتم که مگر می‌شود در یک‌ساعت، تمام جراحان شما دچار مشکل شوند؟! و خانم فتح‌الله‌زاده نیز توضیح داد که این مسئله در حوزه‌ اختیارات من نیست و به بخش پرستاری بروید که ما همین کار را کردیم و مستنداتی هم داریم. رسما به ما اعلام کردند که مریضتان را ببرید و بهانه آوردند که دستگاه اسکن ما خراب است! اما مگر می‌شود بیمارستانی به این بزرگی و لوکسی، دستگاه اسکن نداشته باشد؟!»

او با تشریح وضعیت نیما طباطبایی عنوان كرد: «ساعت سه صبح به چند بیمارستان دیگر مراجعه کردیم، اما موفق نشدیم و در نهایت با بابک برزویه عزیز، هنرمند عکاس که پدرش یکی از بهترین‌های جراحی است، گفت‌وگو کردیم و شبانه اسکن‌های نیما را برای دکتر برزویه فرستادیم و ایشان محبت کردند و بیمار ما را در بیمارستان ایرانمهر پذیرش کردند».

این بازیگر در ادامه به تشریح روند درمان نیما طباطبایی در بیمارستان ایرانمهر پرداخت: «طبق پرونده‌ای که از بیمارستان بهمن به آی‌سی‌یو بیمارستان ایرانمهر آوردیم، مشخص شد دو روزی که در آن بیمارستان بوده، فقط به او مُسکن زده‌اند و درمان اتفاق نیفتاده است».

بازیگر فیلم‌های «کافه‌ستاره» و «شیفتگی» در ادامه درخواستی را از وزیر بهداشت مطرح کرد: «برای جلوگیری از هرگونه شُبهه و شائبه، از جناب وزیر محترم بهداشت که حُسن‌نیتشان نسبت به وظایفشان و خارج از حیطه حرفه‌ای‌شان ثابت شده و از فرهیختگان هستند، تقاضا دارم با حضور بزرگان بیمارستان بهمن، بنده و مستنداتی که دارم و می‌توانم آنها را تقدیم کنم، دیداری داشته باشیم و امیدوارم این ملاقات رودررو قدم اولی باشد برای این صلح و دوستی».


رایگان و پيشنهاد آشتي
مسعود رايگان، بازيگر و همسر رويا تيموريان، نيز در مورد ديدار با وزير بهداشت به «شرق» گفت: «پيشنهاد ما آشتي و گفت‌وگوي رودررو براي رفع سوءتفاهم به‌وجودآمده ميان دو جامعه‌اي است كه هر دو از اقشار اليت جامعه هستند. بن‌مايه كار ما براساس آشتي است و به‌همين‌دليل من و خانم تيموريان معتقد هستيم نه‌تنها در مورد سوءتفاهم‌هايي كه ميان هنرمندان و پزشكان به‌ وجود آمده بلكه در مسائل ديگر هم مانند برجام و… بايد گفت‌وگو كرد و با تكيه بر عقلانيت و به‌دور از احساس، راه‌حلي براي حل مشكلات پيدا كرد».

او افزود: «به نظر ما يكي از راه‌حل‌هاي منطقي اين است كه يك جلسه با وزير محترم بهداشت داشته باشيم و هيأت‌مديره و بزرگان بيمارستان بهمن هم در اين جلسه حضور داشته باشند تا بتوانيم با گفت‌وگو مسائل مطرح‌شده را بررسي كنيم. حرف‌هاي ما براساس مستنداتي است كه دوست داريم در اين جلسه خصوصي به مسئولان ارائه دهيم تا از راه عقلاني به يك راه‌حل برسيم. اين، نشانه حسن‌نيت ماست وگرنه مي‌توانستيم مستندات را منتشر كنيم».

پیشنهاد یک جراح دیگر داده شد که قبول نکردند

همچنين محسن محور، مديرعامل بيمارستان بهمن، در واكنش به مسائل مربوط به بستري‌شدن طباطبايي در اين بيمارستان به ايسنا گفت: «آقای طباطبایی سه روز قبل با عارضه سردرد به بیمارستان ما مراجعه کردند که از سوی دکتر جلالیان در بخش، بستری و دستور انجام ام‌آرآی برایشان داده ‌شد. در ام‌آرآی آقای طباطبایی تومور بزرگی در مغزشان تشخیص داده شد. در سابقه بیمار وجود تومور کلیه مشخص و اعلام ‌شد که این تومور، اکنون به تومور متاستاتیک تبدیل شده است. براین‌اساس آقای طباطبایی به سرویس جراحی منتقل شدند».

او با بیان اینکه در آن زمان مهرداد مرادی، پزشك آنکال بوده است، ادامه داد: «دکتر مرادی بالای سر بیمار حاضر می‌شود و بعد از دیدن نتیجه ام‌آرآی می‌گویند که تومور آقای طباطبایی وسیع است. همراهان بیمار می‌گویند جراحی باید به وسیله دکتر سیدمحمد قدسی انجام گیرد. درحالی‌که طبق تماسی که با دکتر قدسی گرفته شد، اعلام کردند که دکتر عازم سفر هستند و براین‌اساس ما پیشنهاد یک جراح دیگر را دادیم که همراهان بیمار قبول نکرده و بر انجام جراحی از سوی دکتر قدسی اصرار کردند. از آنجایی که دکتر قدسی عازم سفر بوده‌اند، معاونشان، آقای دکتر میرفلاح، را می‌فرستند که بعد از معاینه بیمار از سوی دکتر میرفلاح اعلام شد که بیمار نیاز به یک جراح حاذق دارد. از طرفی تنها کسی هم که در بیمارستان ما می‌تواند تومورهای سنگین مغز را عمل کند، دکتر قدسی است که عازم سفر بودند».

او تأکید کرد که در این زمینه مدارک، پرونده‌ها، فیلم و حتی ام‌آرآی آقای طباطبایی موجود است و حتی گفته‌ام که تمام دوربین‌ها و فیلم‌هایی که پزشکان بالای سرشان رفته‌اند موجود باشند.