1

آیا فیلم “دو دوست” که حمید عسکری نقش اصلی آن را بازی کرده، همزمان با “محمد رسول ا..(ص)” روی پرده می‌رود؟/آیا اسپانسر تولید فیلم همین خواننده پاپ بوده است؟/کارگردان فیلم پاسخ می‌دهد

سینماژورنال/غفور پورغفور: در سالهای اخیر برادران بانکی را بیشتر به واسطه دو فیلمی می شناسیم که با بازی محمدرضا گلزار تولید کرده اند؛ دو فیلم با عناوین “دو خواهر” و “تو و من” که اتفاقا فروش خوبی هم در اکران داشته اند.

به گزارش سینماژورنال “دو دوست” نام تازه ترین فیلم برادران بانکی است که حدودا یک سال قبل تولید شده است با این حال اکران آن مرتب به تعویق افتاد تا امسال که در چند نوبت حرف از اکران آن به میان آمد. به تازگی شنیده شده که این فیلم بناست همزمان با اکران “محمد رسول ا..(ص)” روی پرده برود.

از آنجا که پیش از این سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با سینماژورنال از این گفته بود که هیچ تهیه کننده ای داوطلب رقابت با فیلم مجیدی نشده است برای همین بد ندیدیم درباره صحت و سقم اکران همزمان “دو دوست” با “محمد رسول ا..(ص)” با کارگردان این فیلم صحبت کنیم.

قرارداد اکران مان در گروه کوروش بسته شده است و بعد از “دوران عاشقی” روی پرده می رویم

محمد بانکی با اشاره به اینکه در همه یک سال اخیر به دنبال فرصتی برای اکران “دو دوست” بوده است به سینماژورنال می گوید: قرارداد اکران ما برای گروه سینمایی کوروش بسته شده است و با فروشی که “دوران عاشقی” دارد بعید است بتوانیم زودتر از سه تا چهار هفته دیگر فیلممان را اکران کنیم پس اگر هم همزمان با فیلم مجیدی روی پرده باشیم باز هم آغاز اکران مان با یکدیگر تلاقی پیدا نخواهد کرد.

این کارگردان درباره اینکه آیا اگر فیلمش زودتر روی پرده می رفت واهمه ای از رقابت با این فیلم نداشت بیان می دارد: قرارداد اکران “دو دوست” 21 اردیبهشت ثبت شده است و در آن زمان هم به ما گفتند بعد از “دوران عاشقی” در گروه کوروش روی پرده می روید. آن زمان که اصلا درباره زمان اکران فیلم “محمد رسول ا..(ص)” چیزی نمی دانستم و طبیعی است که برایم تفاوتی هم نمی کرد فیلم ام در چه زمانی روی پرده برود.

هر چه سبد انتخاب مخاطب محدودتر شود در کل ضرر بیشتری به سینما وارد خواهد آمد

وی ادامه می دهد: تولیدات ما همه متعلق به سینمای بدنه است و مخاطبان عام به طور مستقیم با آنها سروکار دارند و تجربه نشان داده همیشه هم مخاطب خود را داشته ایم. برایمان فرقی هم نمی کند چه فیلمی همزمان با ما اکران شود. ما حتی اگر در ماه رمضان هم فیلممان را اکران می کردیم باز هم مخاطب داشتیم چون می دانیم برای چه گروه مخاطبی فیلم می سازیم.

بانکی که از دهه 50 در سینما به عنوان بازیگر و بعدتر عکاس، مدیر تولید و تهیه کننده فعالیت داشته است با اشاره به اینکه هر چه فیلمهای بهتری کنار هم اکران شوند مخاطبان دامنه انتخاب بیشتری خواهند داشت اظهار می دارد: هر چه تعداد فیلمهای مخاطب پسند بیشتر شود طبیعی است که سینما هم رونق بیشتری می گیرد و هر چه سبد انتخاب مخاطب محدودتر شود در کل ضرر بیشتری به سینما وارد خواهد آمد.

حمید عسکری اسپانسر فیلم نبود

“دو دوست” برخلاف فیلمهای قبلی بانکی از حضور گلزار به عنوان بازیگر اصلی سود نمی برد و به جایش یک خواننده پاپ به نام حمید عسکری نقش اصلی آن را ایفا می کند.

این فیلم اولین تجربه بازیگری عسکری است و این خواننده جوان پس از آن در یک کمدی-موزیکال به نام “شانس عشق تصادف” از محصولات پویافیلم نیز ایفای نقش کرد اما فیلم دومش سال قبل و زودتر از فیلم اول اکران شد و اتفاقا فروش بدی هم نداشت.

شنیده های مرتبط با اینکه این خواننده به عنوان اسپانسر در “دو دوست” ظاهر شده بود زمینه پرسش بعدی سینماژورنال از محمد بانکی بود. بانکی در این باره می گوید: این ماجرا را صددرصد تکذیب می کنم و اصلا چنین چیزی نبوده که ایشان اسپانسر کار ما باشد. ما سرمایه تولید را خودمان فراهم کردیم و هیچ کدام از بازیگران هم شریک سرمایه گذاری نبوده اند.

وی ادامه می دهد: بار داستانی “دو دوست” این نیاز را ایجاد می کرد که از یک خواننده برای ایفای نقش اصلی سود ببریم و با توجه به گزینه هایی که پیش رویمان بود حمید عسکری را انتخاب کردیم.

آیا هنرپیشه ای که در یک نشست روی میز می پرد بازیگر بهتری است یا او که در فضای مجازی جنجال می آفریند؟

محمد بانکی درباره اینکه کیفیت بازی این خواننده در “شانس…” چنان که باید خوب نبوده و منتقدان را راضی نکرده است می گوید: شما به من بگویید کدام هنرپیشه بهتر بازی می کند؟ مثلا آن هنرپیشه ای که در یک نشست روی میز می پرد بازیگر بهتری است یا آن بازیگر موبوری که در فضای مجازی جنجال می آفریند؟

این کارگردان ادامه می دهد: البته اگر به نسبت بسنجیم برخی از هنرپیشه ها بازیگران بهتری هستند اما در کل در سینمای ایران بازیگرانی که واقعا هم به لحاظ چهره و هم به لحاظ بازی سطح استانداردی داشته باشند پیدا نمی شوند. بازیگری در سینما هم نیاز دارد به چهره و هم توانایی اجرا. اینکه بازیگری چهره خوب ندارد اما توانایی اجرای خوبی دارد مطمئنا گزینه خوبی برای بازی در تلویزیون یا تئاتر است اما در سینما که همچنان چهره بازیگران است که بخشی از علاقه مخاطبان را برای انتخاب فیلم شکل می دهد نمی توان از چنین بازیگرانی استفاده کرد.

فیلم ما آوازخوانی دارد اما اینکه خواننده میکروفون دستش بگیرد، نه

وقتی از بانکی می پرسیم که آیا حمید عسکری در “دو دوست” نقش یک خواننده را بازی می کند یا نقشی خلاف حرفه اش را دارد او با پاسخهایی بی ربط بیان می دارد: مگر یک کشتی گیر که می آید و در فیلمی بازی می کند حتما باید نقش کشتی گیر را بازی کند؟ یا اگر بوکسوری وارد سینما شود و فیلم بازی کند حتما باید نقش بوکسور را بازی کند؟

بانکی درباره این سوال سینماژورنال که آیا “دو دوست” فیلم موزیکال است بیان می دارد: نه فیلم ما موزیکال نیست اما آوازخوانی دارد اما اینکه خواننده میکروفون دستش بگیرد و وسط فیلم بزند زیر آواز، نه!

دیگر بازیگران “دو دوست”

به گزارش سینماژورنال “دو دوست” از حضور بازیگرانی چون الهام حمیدی، سحر قریشی و پوراندخت مهیمن هم سود می برد. گوبا حمید عسکری آهنگهای تیتراژ فیلم را خودش ساخته است.