1

آیا حوزه هنری تغییر رویه داده؟ ⇔فيلم خیانت‌بار حذف شده از جشنواره، مشکلي براي اکران در سينماهاي حوزه ندارد+عکس

سينماژورنال: مدتي پيش از آغاز جشنواره سي و چهارم فيلم فجر نام تعدادي از فيلمها از سوي برخي رسانه هاي اصولگرا به عنوان آثاري که مميزي محتوايي مانع حضور آنها در جشنواره شده است مطرح شد.

به گزارش سينماژورنال از جمله اين فيلمها “خشکسالي و دروغ” بود ساخته کارگرداني جوان به نام پدرام عليزاده که اقتباسي از نمايشي است به همين نام نوشته محمد يعقوبي.

در آن زمان اين مسأله طرح شد که “خشکسالي و دروغ” مضموني درباره خيانتهاي زناشويي دارد و عدم پاي‌بندي کاراکترهاي داستان به بسياري از روابط اخلاقي برآمده از شرع و عرف جامعه باعث شده است اين فيلم در شمار آثاري قرار گيرد که هيأت انتخاب جشنواره تصميم‌گيري درباره آن را به اداره نظارت ارشاد واگذار کند.

البته که در نهايت نيز همين مميزي مانع حضور فيلم در جشنواره سي و چهارم شد و پس از آن بر سر دريافت پروانه نمايش فيلم نيز مشکلاتي پيش آمد و در نهايت با مقاديري مميزي فيلم پروانه نمايش گرفت.

نظر مساعد حوزه نسبت به اکران فیلم

پدرام عليزاده کارگردان اين فيلم در گفتگويي که اخيرا به بهانه وضعيت اکران اين فيلم داشته از اين گفته که اين فيلم که زماني به دليل خيانت بار بودن مضمون نتوانسته بود به جشنواره راه يابد با یک دقیقه ممیزی پروانه نمایش گرفته و براي پخش به هدايت فيلم سپرده شده و البته سينماهاي حوزه هنري هم فيلم را پخش خواهند کرد.

عليزاده به “ایسنا” گفته است: حوزه هنري هم نظر مساعدي نسبت به فيلم دارد و تأييد کرده که فيلم، در سينماهاي متعلق به حوزه نيز اکران داشته باشد.

آیا حوزه هنری تغییر رویه داده؟

نظر مساعد حوزه هنري نسبت به “خشکسالي و دروغ” و پخش آن در سينماهاي حوزه هنري در شرايطي رخ خواهد داد که زماني نه چندان دور و در ابتداي دهه نود حوزه هنري برخي از فيلمهاي داراي مجوز نمايش از ارشاد را به دليل خيانت بار بودن مضمون آنها توقيف کرده و آنها را در سينماهاي خود نمايش نداد.

از جمله اين فيلمها “زندگي خصوصي”، “من همسرش هستم”، “برف روي کاجها” و “پل چوبي” بودند که در فاصله زماني نوروز 91 تا شهريور 92 اکران شدند در حالي که حوزه هنري آنها را در سينماهاي خود روي پرده نبرد.

آیا این اتفاق نشان دهنده تغییر رویه مدیران حوزه هنری نسبت به فیلمهای با مضمون خیانت است؟ یا رفتار قبلی حوزه هنری جدا از مضمون آثار، ریشه در اتفاقاتی دیگر داشت و از جمله زورآزمایی در برابر رییس وقت سازمان سینمایی؟

باید صبر کرد و دید واکنش مدیران سینمایی حوزه هنری نسبت به اظهارنظر کارگردان “خشکسالی و دروغ” چیست؟

داستان دو مرد و دو زن

به گزارش سینماژورنال پدرام علیزاده کارگردان “خشکسالی و دروغ”پیشتر یک کمدی تجاری به نام “آخرین سرقت” را ساخته بود.

“خشکسالی و دروغ” از حضور بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی و آیدا کیخایی سود می برد. این فیلم داستان یک زوج وکیل به نامهای “امید” و “آلا” را روایت می کند که با ورود همسر قبلی امید یعنی “میترا” زندگیشان دستخوش اتفاقات متعدد می شود. شخصیت چهارم فیلم “آرش” برادر “آلا” است که در دفتر حقوقی “امید” و “آلا” کار میکند.

پگاه آهنگرانی، علی سرابی، محمدرضا گلزار و آیدا کیخایی در نمایی از "خشکسالی و دروغ"
پگاه آهنگرانی، علی سرابی، محمدرضا گلزار و آیدا کیخایی در نمایی از “خشکسالی و دروغ”