1

چرا جشنواره در کاخ مردمی{پردیس ملت} باید یک روز زودتر آغاز شود؟

سینماژورنال: طراحی جدول نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره به اندازه موافق، مخالف هم داشته است.

به گزارش سینماژورنال قرار دادن آثار مستند و هنروتجربه در سانسهای ابتدایی کاخ جشنواره و آغاز نمایش فیلمهای بخشهای اصلی از ساعت 6 و 30 دقیقه عصر، اصلی ترین دلیل بروز نظرات مختلف شده است.

از آن سو درنظر نگرفتن فاصله زمانی معقول میان سانسهای شبانگاهی کاخ جشنواره نیز به اندازه خود حرف و حدیث خلق کرده است.

البته این حرف و حدیثها درباره برنامه نمایش کاخ مردمی(پردیس ملت) هم وجود دارد بخصوص درباره آن دسته آثاری که میان زمان برگزاری نشست شان در کاخ جشنواره با زمان نمایش در کاخ مردمی فاصله منطقی وجود ندارد.

چینش عجیب کاخ مردمی در 22 بهمن

اما همه اینها را که کنار بگذاریم عجیب ترین چینش جدول نمایش کاخ مردمی، مربوط به روز 22 بهمن است.

تقریبا در تمامیسالهای اخیر اختتامیه جشنواره در روز 22 بهمن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود.

نکته اینجاست که همزمان با برگزاری اختتامیه در روز 22 بهمن 3 فیلم “برادرم خسرو”، “هفت ماهگی” و “وارونگی” به ترتیب در سانسهای 17.30، 20 و 22.30 در کاخ مردمی اکران میشوند.

مطابق برنامه قبلی مراسم رونمایی و دیدار با عوامل این سه فیلم به ترتیب در 16.30، 19 و 21.30 برگزار میشود.

 حالا میتوان سه احتمال را بررسی کرد:

–اگر درنظر بگیریم که اختتامیه جشنواره مانند سال گذشته ساعت 19 آغاز شود در آن صورت قاعدتا این مراسم حداقل تا 23 ادامه پیدا خواهد کرد و طبیعی است که عوامل دو فیلم “هفت ماهگی” و “وارونگی” نخواهند توانست در رونمایی آثارشان در کاخ مردمی حاضر شوند و یا برای حضور در اختتامیه قید کاخ مردمی را بزنند.

–اگر اختتامیه یک ساعت زودتر یعنی 18 آغاز شود هم حداقل تا 21 ادامه خواهد داشت و در این صورت عوامل “هفت ماهگی” نخواهند توانست در رونمایی باشند اما عوامل “وارونگی” شاید در صورت نبود ترافیک و البته برگزاری با تاخیر رونمایی در کاخ ملت بتوانند در هر دو مراسم حاضر باشند.

–برگزاری اختتامیه راس 17 و ادامه آن تا 20 هم باعث می شود عوامل “برادرم خسرو”  و باز هم “هفت ماهگی” نتوانند در رونمایی آثارشان در کاخ مردمی حاضر باشند.

در این بین البته وضع “هفت ماهگی” از بقیه نامساعدتر است چراکه فیلم مشترک هر سه احتمالیست که درباره ساعت برگزاری اختتامیه وجود دارد و به عبارت بهتر اختتامیه در هر یک از ساعتهای احتمالی در روز 22 بهمن برگزار شود عوامل این فیلم یا باید کاخ مردمی را انتخاب کنند یا اختتامیه!

 برای رفع این مشکل حداقل سه راه حل پیش رو است:
–اختتامیه یک روز دیرتر در 23 بهمن برگزار شود.
–نام فیلمهای “برادرم خسرو”، “هفت ماهگی” و “وارونگی” از فهرست دیدار با عوامل مردمی کاخ مردمی خارج شود..
–نام عوامل این فیلمها را از فهرست جایزه بگیرها حذف کرد تا عوامل سرفرصت به کاخ مردمی برسند!!!

طبیعی است که راه حل سوم یعنی حذف نام فیلمها از داوری غیرممکن است.
راه حل اول یعنی دیر برگزار کردن اختتامیه جشنواره، تقارن با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را از بین می برد.
راه حل دوم یعنی حذف نام این سه فیلم از فهرست دیدارهای مردمی هم قطعا اعتراضات مخاطبانی را به دنبال خواهد داشت که برای دیدار با عوامل فیلمها در کاخ مردمی هزینه ای مازاد بر قیمت بلیت در سینماهای عادی جشنواره پرداخت کرده اند.

راه حلی که فقط سود دارد
هر سه راه حل بالا به اندازه سود، زیان هم دارند. پس چه باید کرد؟
راه حل چهارم می تواند این باشد که نمایش فیلمها در کاخ مردمی یک روز زودتر یعنی 11 بهمن آغاز شود و تا 21 بهمن به اتمام برسد.