1

آموزش تنظیم خانواده در جشنواره فجر

سینماژورنال: اینکه از تریبونهای رسمی مملکتی درباره کاهش رشد جمعیت ایرانیان هشدار داده شود و از آن سو در یکی از آثار جشنواره فیلم فجر یک تصویرسازی عملی از تنظیم خانواده ارائه شود حتما نوعی تناقض است.

اولین اثر سینمایی راما قویدل با عنوان “چاقی” فیلمی بود که در آخرین روز در کاخ جشنواره به نمایش درآمد؛ فیلمی با داستانی نشأت گرفته از سریالهای GEM که ماجرای عشق یک مرد متاهل و البته چاق به نامزد دوستش را روایت می کرد!!!

در بخشی از این فیلم مرد چاق داستان را می بینیم که نزد یک پزشک پیر رفته و پزشک نیز بعد از تزریق آمپول بیهوشی، عمل وازکتومی را برای جلوگیری از فرزنددار شدن بر روی وی انجام می دهد!

نگاه اخلاقی؟!

شاید اگر چنین فیلمی حداقل چند سال زودتر تولید می شد گنجاندن چنین نمایی در آن ایرادی نداشت اما در شرایطی که مسئولان بلندپایه نظام به دنبال خلق راهکارهایی برای کمک به افزایش جمعیت هستند این نما میتواند شبهه برانگیز باشد.

جالب است که رییس اداره نظارت سابق یعنی محمد احسانی به هنگام تولید “چاقی” سرصحنه فیلم رفته و حتما فیلمنامه آن را هم مطالعه کرده بود. احسانی در زمان حضور در پشت صحنه این فیلم گفته بود: قصه “چاقی” اجتماعی است و یکی از معضلاتی که خانواده های متوسط شهرنشین دست به گریبان آن هستند در این اثر سینمایی با نگاهی اخلاقی روایت و کالبد شکافی می شود.

فارغ از آن که داستان نرد عشق بازی یک مرد متاهل با نامزد رفیق اش کجای نگاه اخلاقی که احسانی از آن نام برده قرار می گیرد قرار گرفتن نمایی کامل درباره عمل وازکتومی هم نمی تواند در امتداد سیاستهایی باشد که مدیران رده بالای ما مرتب آنها را مطرح می کنند.