1

آقای وزیر! عیدی سینماگران را مستقیم و بی‌واسطه در اختیار خودشان بگذارید!

سینماروزان/محمد شاکری: به سال ۹۹ نزدیک میشویم ولی هنوز لیست اهالی سینمای برخوردار از عیدی میلیاردی۹۸ ارشاد، منتشر نشده و همچنان این پرسش پیش‌روی بدنه سینما باقیست که عیدی میلیاردی۹۸ ارشاد دقیقا به چه کسانی رسیده؟

در اغلب سازمان‌های دولتی یا غیردولتی وقتی می‌خواهند به زیردستان، عیدی یا پاداش دهند مستقیم به حساب شخص واریز می‌کنند نه آن که عیدی را دراختیار یک حلقه چندنفره قرار دهند که درباره توزیع آن تصمیم‌گیری کند.

عیدی۹۸ ارشاد به‌جای آن که مستقیم به حساب تک‌تک اعضای خانه سینما برود دراختیار حلقه بالادستی خانه سینما واگذار شد و این حلقه هم بنا به مصلحت خود، عیدی را میان روسای صنوف توزیع کرد که خود برای تقسیم آن تصمیم‌گیری کنند. همین واسطه‌تراشی بود که باعث شد دقیقا از فروردین۹۸ تا همین امروز کلی پرسش و سوءتفاهم درباره برخورداران از این عیدی شکل گیرد و کلی از سینماگران معترض باشند که چرا هیچ سهمی از عیدی نداشته‌اند؟

تعطیلی سینماها و پروژه‌های سینمایی به‌خاطر کرونا موجب شده پیش‌بینی شود به‌لحاظ اقتصادی، نوروز۹۹، نوروزی پرفشار برای بدنه سینما باشد و این وظیفه مدیران فرهنگی است که از بار این فشار بکاهند.

در این شرایط وزیر ارشاد اگر بناست به اعضای نزدیک به ۵هزارنفره خانه سینما، عیدی دهد بهترین و منطقی‌ترین روش آن است که با دریافت بانک اطلاعاتی سینماگران، این عیدی را به‌طور مستقیم به حسای تک‌تک اعضا واریز کند.

در سال ۹۸ حدود ۱میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان عیدی از سوی ارشاد به سینماگران اختصاص داده شد ولی واسطه‌تراشی بر سر توزیع عیدی موجب شد بسیاری از اعضای خانه سینما، حتی یک ریال عیدی بهشان نرسد درصورتی که اگر همان ۱.۴میلیارد به‌طور مساوی و مستقیم میان ۵هزارعضو خانه توزیع می‌شد باید به هر نفر حداقل ۲۸۰هزار تومان عیدی برسد.

آزموده را آزمودن خطاست پس وزیر ارشاد اگر می‌خواهد با اعطای عیدی، نوروز۹۹ را برای تمامی سینماگران، شیرین کند، مبلغ‌ درنظرگرفته برای عیدی را به‌طور مستقیم و بی‌واسطه میان تمام اعضا تقسیم‌ کند.