1

از لینکلن تا حسین شریعتمداری! اگر نياز به معذرتي هست، آيا مردم شايسته عذر خواهي بي واسطه نيستند؟!!

سینماژورنال/حامد مظفری: عادت کرده ایم که رفتارهای متناقض برخی هنرمندان را بگذاریم به پای اینکه آنها نیز بخشی از بدنه جامعه اند و جایزالخطا.

به گزارش سینماژورنال اما وقتی تناقضات به توان دو و سه می رسد است که دیگر نمی توان ساده از کنار آنها گذشت و آن را به حساب ویژگی شخصیتی آدمی گذاشت.

افعالی که در هفته اخیر از بهرام رادان رخ داده نیز در گونه همین تناقضات نوع دوم جای می گیرد.

ایشان که در ابتدای هفته در یک توئیت به حمایت از ازدواجهای غیرمتعارف در ایالات متحده پرداخته بود با مشاهده واکنشهای منفی مخاطبان نسبت به این اظهارنظر ابتدا سعی کرد با نگارش یادداشتی هدف اصلی خود در آن توئیت را کمرنگ جلوه دهد با این حال این یادداشت جدید هم نه تنها واکنشها را کمتر نکرد که لحن دوپهلوی آن باعث شد رسانه های مختلف و بخصوص رسانه های اصولگرا انتقادات خود علیه وی را ادامه دهند.

تقاضای یک رسانه از مدعی العموم، تناقض بزرگ را رقم زد

دامنه انتقادات به جایی رسید که روزنامه “کیهان” در مطلبی کوتاه از احضار رادان به ارشاد خبر داده و از مدعی العموم خواست در قبال نظر ساختارشکنانه و غیراخلاقی این بازیگر ایرانی تبعه کانادا سکوت نکند. این روزنامه همچنین ممنوع الفعالیتی وی و حذف تصاویرش در برخی از اتوبان‌ها را حداقل کاری دانست که در این رابطه، مدعی العموم باید انجام دهد.

دقیقا ساعاتی بعد از درخواستهای این روزنامه از مدعی العموم بود که تناقض رفتاری بزرگ این بازیگر سر زد؛ وی ابتدا در صفحه اجتماعیش بدون اینکه کوچکترین اشاره مستقیمی به ماجرای توئیت جنجالی داشته باشد از لذت هموطن بودن با ایرانیان گفت و اینکه نزدیکی در فضای مجازی برای گروهی همراه با عشق است و برای گروهی همراه با سوء ظن و البته اهمیت اعتبار که اگر در یک لحظه از دست برود عمری باید در پی دوباره به دست آوردنش، دوید.

مدتی کوتاه بعد از این درددل مجازی بود که تصویر نامه ای با امضای رادان خطاب به مدیرمسئول “کیهان” در شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ نامه ای که از ابتدای بامداد امروز در سایت این روزنامه هم قرار گرفت. در این نامه رادان به طور کاملا مستقیم و بدون پرده پوشیهای به کار رفته در صفحه اجتماعیش از بابت توئیت جنجالیش معذرت خواست!

تناقض هم از همین جا ناشی شد؛ از جایی که هنرمند مملکت ما در یک روز و شاید یک لحظه، دو متن می نویسد و در یکی از آنها نزدیکی ایجاد شده بواسطه فضای مجازی را ارج می نهد اما نامه ای که حاوی عذرخواهیش نسبت به فعل چند روز قبلترش است را نه از طریق همین فضای مجازی که از طریق روزنامه ای منتشر می کند که از مدعی العموم خواسته بود در برابر رفتار زشت وی موضع گیری کند.

ای کاش عذرخواهی تان هم از صفحه اجتماعی تان رسانه ای می شد

اینجاست که به عنوان مخاطبی که با برخی آثار این هنرمند ارتباط برقرار کرده ای درمی مانی که چرا در عصری که کوچکترین گافهای آدمیان به تیترهای رسانه ها بدل میشود، این هنرمند بجای در پیش گرفتن روراستی و امین دانستن مخاطبان صفحه اجتماعیش، نامه ای که در آن از مردم عذرخواهی شده را در اختیار یک رسانه خاص قرار داده است.

مگر نه اینکه نخستین رسانه ای که اظهارنظر جنجالی این بازیگر را منتشر کرد همان فضای مجازی و صفحه توئیترشان بود پس قطعا بهتر بود که این پس گرفتن اظهارنظر قبلی نیز از طریق همین رسانه صورت می گرفت و رونوشت آن در اختیار دیگر رسانه ها قرار می گرفت.