1

آفریده در جشنواره روح‌ا.. ماندگار شد

سینماژورنال: در حالی که فشارهای رسانه ای برخی جریانات افراطی نشان از آن داشت که ممکن است دست اندرکاران برگزاری جشنواره روح ا..، دبیر قبلی این جشنواره یعنی محمد آفریده را برکنار کنند(اینجا را بخوانید) اما گویا این چهره مدیریتی در مقام خود باقی خواهد ماند.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “سینمامثبت” کمتر از یک هفته پس از طرح انتقادهای رسانه‌ای از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به خاطر انتصاب «محمد آفریده» در مقام دبیر جشنواره روح‌الله، مسئولان فرهنگی این مجموعه با رفتار سنجیده خود نشان دادند قرار نیست تسلیم فشارهای رسانه‌ای شوند.

پس از اعلام انتصاب آفریده در مقام دبیر جشنواره روح‌الله، برخی رسانه‌ها بار دیگر با زنده کردن پرونده فیلم «یک خانواده محترم»، از او به‌عنوان «سازنده فیلم موهن» و «فیلم‌سازی که در آثارش همواره پنجه بر چهره انقلاب کشیده» نام بردند. این جریان رسانه‌ای پیش‌ازاین نیز با حضور آفریده در شبکه مستند سیما زنده شده بود اما مسئولان صداوسیما نسبت به آن بی‌توجهی نشان دادند. صداوسیما حتی برای انتصاب مدیران رده پایین، استعلام‌های مختلفی را انجام می‌دهد و بر همین اساس حضور آفریده در شبکه مستند نشان‌دهنده بی‌اساس بودن اتهام‌های طرح‌شده علیه وی ازنظر بخش حساس و مهمی مانند «صداوسیما» است.

زنده شدن جریان «ضد آفریده» به بهانه جشنواره روح‌الله

در خبرهای رسانه‌ای هفته گذشته، بارها و بارها عبارت‌ها و کلیدواژه‌های مشترکی با لحن‌های گوناگون تکرار شد. رسانه‌ای نوشت: «آیا مدیران مؤسسه نشر آثار امام (ره) «یک خانواده محترم» را ندیده‌اند» و رسانه دیگری از همان طیف اعلام کرد: «یادگار امام «یک خانواده محترم» را دیده؟» تکرار این عبارت‌ها از سوی رسانه‌های یک طیف خاص، پاسخی از سوی این موسسه به همراه نداشت تا اینکه روز دوشنبه دوم آذرماه و یک هفته پس از انتشار گمانه‌زنی‌های مختلف، آفریده در مصاحبه‌ای که از سوی روابط عمومی این رویداد ارسال گردید، در مقام دبیر جشنواره روح‌الله به طرح برخی توضیحات پرداخت وبا اشاره به سوابق مدیریتی‌اش در حوزه‌های گوناگون و ازجمله ساخت فیلم با موضوع اندیشه‌های امام خمینی (ره)، به فیلم «یک خانواده محترم» که دستاویز حمله به او بود نیز اشاره کرد و گفت: «در پی اتفاق‌های شکل‌گرفته در حول‌وحوش این فیلم در سال 1391، در همان زمان شکایتی از سوی سازمان سینمایی پیشین و دیگران با عنوان «ساخت بدون مجوز فیلم» علیه بنده صورت گرفت که این پرونده در مرحله بازپرسی و پس از بررسی‌های کارشناسانه، مختومه شد و برای این‌جانب نیز قرار منع تعقیب صادر شد.»

تفاوت رفتاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با سازمان سینمایی

صدور قرار منع تعقیب برای آفریده حاوی این نکته است که در سال‌های اخیر علیه وی مطرح‌شده، صرفاً جریانی رسانه‌ای بوده که هیچ‌گاه وجاهت قانونی هم پیدا نکرده و از سطح «رسانه» فراتر نرفته تا شکلی قانونی و بازدارنده به خود بگیرد.

تداوم حضور آفریده در مقام دبیری این جشنواره پیام دیگری هم دارد و آن این است که برخلاف برخی بخش‌های فرهنگی همچون «سازمان سینمایی» که همواره در مقابل حمله‌های رسانه‌ای عقب‌نشینی کرده و از نمایش فیلم‌هایی همچون: «عصبانی نیستم!»، «خانه پدری» و حتی فیلم «رستاخیز» خودداری کرده؛ این موسسه چنین رویه‌ای ندارد و در انتخاب‌های خود صرفاً توانایی‌های فردی و واقعیت‌های حقوقی را در نظر گرفته و تسلیم فضاسازی‌های رسانه‌ای نمی‌شود.