1

آشفتگی اکران، صدای تهیه‌کننده فیلم ارگانی را هم درآورد ⇐چیزی به نام اکران گسترده فیلم نداریم و فقط فیلمیران و حوزه را داریم که پخش را در دست گرفته و با هم رقابت می‌کنند!/با شیوه‌های غیراخلاقی از اتوبوسی آوردن مخاطب تا کارت کشیدن برای حفظ کف فروش استفاده می‌کنند و هیچ‌کس هم کاری به کارشان ندارد!/چرا اجازه می‌دهند بلیت‌های ارگانی برای برخی آثار توزیع شود؟/این مناسبات غلط، به اکران ضربات سختی زده!

سینماروزان: آشفتگی‌های اکران در نیمه دوم سال به بالاترین میزان رسیده و در این بین روسای سینما هم با وعده اصلاح آیین ‌نامه اکران برای سال آینده، اجازه داده‌اند اکران امسال فعلا به حال خود رها شود بلکه سال بعد اتفاقی نو بیفتد.

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده پیشکسوت سینما که این روزها فیلم ارگانی “۲۳نفر” را هم روی پرده دارد با انتقاد از شرایط اکران به “ایسنا” گفت: آیین نامه شورای صنفی نمایش دو صفحه کاغذ است با ۱۰ تا ۱۵ ماده؛ سالی یک بار هم ماده‌ای را حذف و ماده دیگری را اضافه می‌کنند و این می‌شود تغییرات آیین نامه! درواقع نیازی به سرگروه نداریم همین‌که من به عنوان صاحب فیلم با سینماداری برای اکران فیلمم قرارداد می بندم کافی است. به شورایی برای نظم دهی نیاز است ولی نباید کارکرد تصمیم گیری داشته باشد ، باید فقط ثبت قرار داد توسط آنها شکل بگیرد این درحالی است که الان اعمال شیوه و روش هم انجام می‌شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: عموما سرگروه فقط برای کف فروش در نظر گرفته می‌شود. همین چیزی که الان هیچ کس به آن تن نمی‌دهد یا با شیوه‌های غیر اخلاقی برای حفظ آن از اتوبوسی آوردن مخاطب به سینما تا کارت کشیدن برای حفظ کف فروش انجام می‌شود و هیچ کس هم کاری به کارشان ندارد.

فرآورده افزود: وقتی سرگروه برداشته شود عملاً رانت هم از بین خواهد رفت زیرا ما توزیع گسترده فیلم نداریم و تنها دو گروه بخش خصوصی یعنی فیلمیران و در مقابل حوزه هنری در رقابت با هم هستند و در حقیقت نظام آزادی وجود ندارد که این رقابت سالم باشد. وقتی نزدیک به ۴۰ درصد از تولیدات سال ۹۸ فیلم اولی هستند یعنی سینما بیمار است؛ از این مقدار ۹۰ درصد نه برای سال آینده فیلم خواهند ساخت و نه سالهای بعد. این سینما اشکالات زیادی دارد و یک مجموعه زنجیره‌ای به پیوسته است که باید اصلاح شود.

این تهیه‌کننده گفت: ما در سینما یک بازارمکاره تعریف کردیم که هر کسی یک محصول را بیاورد و هر چقدر زورش رسید بفروشد. در این فضا قطعاً همه با هم مسابقه میدهند و فرق نمی‌کند بخش خصوصی باشد یا دولتی. همه تلاش می‌کنند تا پول بیشتری بدست آورند.

فرآورده خاطرنشان ساخت: بازار اکران ما تابعی از متغیرهای بالاسری خود است که این فضا را ایجاد کرده است. یعنی قبل از اینکه فرهنگ مهم باشد بازار بهره گیری از آن تعریف پیدا میکند. به این جهت در وضعیتی که فیلم ما دارد تعداد سینماهای کمی به آن اختصاص پیدا کرده و حوزه هنری هم مدعی است که اکنون سالن‌هایش با فیلم‌های دیگری پر است. ما هم نمی‌خواهیم فیلمی را از سینما بردارند ولی تقاضای غیرمعقولی هم نداریم. ما حتی شاهد بودیم سانس مربوط به« ۲۳ نفر» را در یکی از شهرستانها حذف می‌شود زیرا بلیت‌های ارگانی برای اثری فروخته شده است! چرا؟ این مناسبت‌هاست که به اکران سالم لطمه و ضربات سختی می‏زند!!